هشدار دامپزشکی کرمان برای محافظت از دام‌ ها در مقابل سرما

هشدار دامپزشکی کرمان برای محافظت از دام‌ ها در مقابل سرما

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان بر لزوم محافظت از دام ها در برابر سرما تاکید کرد.

محمود زین الدین اظهار کرد: دامداران باید با توجه به شروع فصل سرما و کاهش دما و احتمال شیوع بیماری‌ های تنفسی و ویروسی دام‌ ها جهت حفاظت از دام‌ ها اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: مناسب سازی تاسیسات دامداری برای تامین دمای مناسب و بهبود شرایط تهویه در اماکن دامی در فصل سرما دارای اهمیت فراوانی است.

زین الدین با اشاره به اینکه تراکم دام، بسته بودن فضای نگهداری دام‌ ها در شب، عدم جمع آوری کود و فضولات و خیس بودن بستر سبب تولید گازهای سمی مثل آمونیاک و آسیب به سیستم تنفسی دام و درگیری ریه‌ های دام می‌شود، افزود: بنابراین تهویه مناسب برای جایگاه نگهداری دام در شب که به دلیل سرما درب و پنجره بسته می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان عنوان کرد: علاوه بر بیماری‌ های تنفسی، یکی دیگر از مواردی که در این زمان باید به آن توجه شود آب سرد و علوفه یخ زده است که توصیه می‌شود دامداران نسبت به عایق بندی منبع ذخیره آب اقدام و تا حد امکان آبشخورها را در اواخر شب تخلیه و آب گرم در اختیار حیوانات قرار دهند.

وی گفت: مکمل‌ های ویتامینه و مواد معدنی را می‌توان در هنگام تغذیه دام‌ ها به صورت دستی به علوفه اضافه کرد خصوصا در مناطقی که فقر مراتع دیده می‌شود و مراتع از نظر مواد معدنی، مواد ویتامینه و ... ضعیف است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com