پاییز امسال ٣٤٩ هزار رأس گوساله در دامداری‌های کشور متولد شد

 پاییز امسال ٣٤٩ هزار رأس گوساله در دامداری‌های کشور متولد شد
پاییز امسال ٣٤٩ هزار رأس گوساله در دامداری‌های کشور متولد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢٢ درصد افزایش داشته است.

بازار گوشت از ابتدا سال دچار نوسان قیمتی بود. نرخ گوشت قرمز در دو مقطع زمانی تیر و آذر بالا رفت. در نیمه نخست سال هر کیلو گوشت گوساله از گوسفند گران‌تر شد و هم اکنون بین ۲۹۹ (بسته بندی فروشگاهی) تا ۵۶۰ هزار تومان (در قصابی‌های سطح شهر) در هر کیلو به فروش می‌رسد. قرار بود دام پایه پروار مرداد امسال وارد شود که در این خصوص سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد، معاونت تخصصی در حال برنامه‌ریزی است که چه حجمی دام پایه پروار باید وارد شود و محدودیت ارزی وجود ندارد.

اطلاعات حاصل از آمارگیری اندازه‌گیری فصلی تعداد و تولیدات فصلی دام سنگین (گاو و گوساله) که توسط مرکز آمار ایران در آذر ماه ١٤٠٢ اجرا شد نشان می‌دهد تعداد گاو و گوساله موجود در دامداری‌های کشور در آذر ماه ۵.۴۸ میلیون رأس شامل ١.٥٠ میلیون رأس دام اصیل، ٢.٣٢ میلیون رأس دام آمیخته و ١.٦٦ میلیون رأس دام بومی بوده است که نسبت به زمان مشابه سال قبل ١١٩ هزار رأس افزایش یافته است.

در پاییز امسال تعداد ٣٤٩ هزار رأس گوساله در دامداری‌های کشور متولد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢٢ درصد افزایش داشته است.

تعداد گاو و گوساله پروار شده در پاییز سال‌جاری ٤٦٢ هزار رأس برآورد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ٥ درصد افزایش یافته است.

مقدار تولید شیر گاو در فصل پاییز سال‌جاری نیز ۲.۱ میلیون تن برآورد شد که نسبت به مدت مدت مشابه سال قبل ٢٠ درصد افزایش داشته است.

همچنین در حوزه گوشت، بر اساس نتایج مرکز آمار ایران، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۲ جمعاً ۳۶.۸۲۳ تن بوده که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام است. گوشت گاو و گوساله با ٢٠.٤٣٦ تن، ٥٥.٥ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ١٢.٧١١ تن، بز و بزغاله با ٢.٥٦٤ تن، و سایر انواع دام با ١.١١٢ تن، به‌ترتیب ٣٤.٥ درصد، ٧ درصد و ٣ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ٢٦ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار تولید گوشت در آذر ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ برای گوسفند و بره ٤٢ درصد، برای بز و بزغاله ٢٧ درصد، برای گاو و گوساله ١٣ درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ٢١ درصد کاهش، و برای شتر و بچه‌شتر ٥٥ درصد افزایش داشته است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل (آبان) در حدود یک درصد کاهش داشته است. ‌
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com