70 درصد زنجیره تولید مرغ کشور یکپارچه سازی می شود

70 درصد زنجیره تولید مرغ کشور یکپارچه سازی می شود
مدیرکل دفتر طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی از یکپارچه سازی 70درصد زنجیره تولید گوشت مرغ کشور تا افق 1404 خبر داد.
رضا ترکاشوند افزود: در سال گذشته میزان یکپارچه سازی تولید مرغ در کشور حدود چهار درصد بود که امسال به 10 درصد رسیده است.
وی اظهارداشت: با وجود ظرفیت بالای تولید گوشت مرغ در کشور، این بخش در زمینه صادرات سهم مناسبی از بازار را به خود اختصاص نداده است.
ترکاشوند تصریح کرد: در ایران با وجود اینکه سوخت واحدهای تولیدی و مرغداری ارزان تر از سوخت دیگر کشورها نظیر ترکیه است اما مرغ تولیدی کشور با هزینه بالاتری تولید و روانه بازار می شود .
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی به منظور بررسی این مشکل با همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران اجرای طرحی مطالعاتی در زمینه تولید مرغ کشور را در دستور کار قرارداده است.
وی افزود: براساس نتایج این مطالعه ضعف در صادرات گوشت مرغ ناشی از ساختار تولید نامناسب و ضعف ارتباط میان بخش های تولید و توزیع است .
مدیرکل دفتر طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: نبود هماهنگی بین بخش های تولید و توزیع، حضور بیش از حد واسطه ها، عدم ثبات و تعادل سوددهی عناصر زنجیره تولید، خارج شدن سود بالقوه از زنجیره و بهره وری پایین مانع از تحقق حداکثر ظرفیت این بخش شده است .
رضا ترکاشوند ادامه داد: در این مطالعات زنجیره تولید کشورهای موفق در زمینه صادرات گوشت مرغ نظیر برزیل، ترکیه، آفریقای جنوبی ، تایلند و هلند بررسی و با زنجیره تولید در ایران مقایسه و راهکارهای دستیابی به ساختارهای مناسب و نظام مند ارائه شد .
وی بیان داشت: در این طرح تحقیقاتی کشتارگاه ها، مزارع پرورش مرغ مادر و کارخانه خوراک دام و طیور به عنوان حلقه های اصلی معرفی و مزارع تولید مرغ گوشتی به عنوان محور مشارکت شناسایی شده است.
ترکاشوند اظهارداشت: به رسمیت شناختن ساختار تولید یکپارچه از راهکارهای پیشنهادی این مطالعه بود که از نیمه دوم سال گذشته در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت .
وی تشکیل کمیته راهبردی صنعت و کارگروه های مشورتی در وزارت جهاد کشاورزی را اقدامات این وزارتخانه برای پیاده سازی نتایج این مطالعات عنوان کرد .
وی با بیان اینکه ضریب تبدیل نهاده به محصول در کشور حدود 2.5 و تلفات طیور حدود 10 درصد است افزود: این درحالی است که ضریب تبدیل در دنیا 1.7 و تلفات زیر پنج درصد جمعیت طیور است .
رضا ترکاشوند ادامه داد: با یکپارچه سازی زنجیره تولید مرغ، شاخص تولید به استانداردهای جهانی نزدیک می شود و با ظرفیت هایی که در کشور موجود است پیش بینی می شود از متوسط استانداردهای جهانی نیز پیشی بگیرد .
وی کاهش هزینه های تولید، افزایش کیفیت محصول و افزایش توان و قدرت رقابت در بازارهای جهانی را از دیگر دستاوردهای یکپارچه سازی زنجیره تولید مرغ عنوان کرد .
به گفته مدیرکل دفترطیور وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون بیش از 38 زنجیره یکپارچه در کشور فعالیت دارد که حدود 10 تا 20 هزار تن از تولید گوشت مرغ کشور را به خود اختصاص داده است .
به گزارش ایرنا ترکاشوند به منظور شرکت در نشست تخصصی طیور و نقش آن در توسعه چهارمحال و بختیاری به شهرکرد سفر کرده است .

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com