از نرخ بالای سودتسهیلات تا جولان دلالان در بازار خرید و فروش گوسفند زنده

از نرخ بالای سودتسهیلات تا جولان دلالان در بازار خرید و فروش گوسفند زنده
نرخ بالای سودتسهیلات و جولان دلالان در بازار خرید و فروش گوسفند زنده، ناقوس تعطیلی واحدهای دامداری تفرش را به صدا درآورده است.
شهرستان تفرش استعدادهای بالقوه‌ای در زمینه توسعه بخش‌ کشاورزی و دامداری دارد. حمایت جدی مسئولان از این بخش‌ها در ارتقای سطح تولید و درآمد مردم منطقه نقش به سزایی دارد، چراکه کشاورزی و دامداری یکی از مشاغل مهم و پرکاربرد مردم این شهرستان محسوب می شود.
در سال‌های گذشته تعدادی از واحدهای پرورش دام در تفرش به دلیل مشکلاتی نظیر نبود مکان ویژه برای فروش دام زنده، نبود صنایع تبدیلی، نرخ بالای سود تسهیلات و عدم نظارت‌ لازم در بازار خرید و فروش دام زنده نیمه فعال و تعطیل شده‌اند.

بیشتر دامداری‌های تفرش نیمه‌صنعتی هستند
حسین محمودیان، مدیرعامل شرکت تعاونی زرین دام(گوسفندداران) تفرش در گفتگو با ندای تفرش، با بیان این مطلب که اکثر دامداری‌های تفرش نیمه‌صنعتی هستند، گفت: گوشت گوسفند تولیدی در تفرش علاوه بر تامین نیاز خود شهرستان به شهرهای دیگر نظیر قم، شازند و بروجرد هم فرستاده می‌شود.
محمودیان با اشاره به اینکه دلالان در خرید و فروش گوسفند زنده، سود بیشتری می‌برند، اظهار کرد: در شهرستان تفرش قیمت خرید و فروش گوسفند زنده، کیلویی ۱۵ هزار تومان تعیین شده است، اما گوشت آن با قیمت ۴۲ هزار تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد.
وی افزود: خرید و فروش دام زنده با قیمت واقعی انجام نمی‌شود و مرجع رسیدگی مناسبی بر این امر در شهرستان وجود ندارد. در واقع قیمت تعیین شده برای خرید و فروش دام زنده به ضرر دامداران است.

سود خرید و فروش گوسفند زنده به جیب دلال می‌رود
مدیرعامل شرکت تعاونی زرین دام تفرش بیان کرد: قیمت بالای نهاده‌های دامی، کنستانتره، ذرت، یونجه، ذرت علوفه‌ای و غیره سبب شده تا دامدار مجبور به فروش دام خود با قیمتی پایین به دلال باشد که بتواند بدهکاری خود را در خرید نهاده‌های دامی و اقساط بانکی بپردازد.
وی مشکل کمبود نقدینگی را از مهم‌ترین مشکلات دامداران تفرشی عنوان و اظهار کرد: مشکل نقدینگی و نرخ بالای سود تسهیلات بانکی سبب ورشکستگی و تعطیلی تعدادی از دامداری‌های تفرش شده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی زرین دام تفرش اضافه کرد: کمبود محل چرای دام و تذکر دستگاه‌های ذیربط مبنی بر حفظ منابع طبیعی، موجب روی آوردن دامداران به پرواربندی گوسفند و گاو شده است؛ پرواربندی هم به دلیل قیمت بالای نهاده‌های دامی چندان مقرون به صرفه نیست که همین امر سبب تعطیلی برخی از دامداری‌های ضعیف‌تر شده است.

صنایع تبدیلی یکی از نیازهای شهرستان تفرش در بخش دامداری است
محمودیان با تاکید بر اینکه در شهرستان تفرش، صنایع تبدیلی برای استفاده بهینه از گوشت و شیر دام‌ها وجود ندارد، گفت: وجود صنایع تبدیلی نگرانی دامدار را برطرف کرده و موجب می‌شود تا با دغدغه کمتری به تولید بپردازد. با توجه به اینکه اکثر روستاییان تفرشی دامدار هستند، صنایع تبدیلی یکی از نیازهای شهرستان در بخش دامداری است.
وی با اشاره به اینکه نبود مکانی برای خرید و فروش دام مشکلاتی ایجاد کرده است، بیان کرد: نبود میدان فروش دام سبب شده است تا دامدار با مراجعه اولین دلال و با قیمت پایین راضی به فروش دام‌ها شود؛ که این امر ضمن افزایش خسارت و ضرردهی، در دراز مدت به تعطیلی واحد‌های دامداری نیز می‌انجامد.
سنگ‌اندازی برای ایجاد میدان خرید و فروش دام در تفرش/دامداری تفرش نیاز به توجه ویژه مسئولان دارد
مدیرعامل شرکت تعاونی زرین دام تفرش گفت: افراد متعددی برای دریافت مجوزهای میدان فروش دام در شهرستان اقدام کرده‌اند که به دلیل سنگ‌اندازی‌های بسیار ادارات، هنوز این کار صورت نگرفته است.
محمودیان با اشاره به سخت‌گیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات بانکی به دامداران، اظهار کرد: بانک‌ها در کنار ایجاد شرایط دشوار برای دامداران، تسهیلاتی با سود بالا به دامداران ارائه می‌دهند که همین امر سبب شده تا دامدار نتواند از تسهیلات استفاده کند.
وی با اشاره به مشکلات درآمدی دامداران در تفرش، اضافه کرد: اکثر دامداران در کنار شغل دامداری، به مشاغل دیگری می‌پردازند تا چرخ اقتصاد و زندگی آنان بچرخد.
مدیرعامل شرکت تعاونی زرین دام تفرش خاطرنشان کرد: دامداری در تفرش با مشکلات متعددی روبه‌رو است که نیازمند رسیدگی مسئولان و حمایت آنها از این قشر تولیدکننده کشور است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com