افزایش 60 درصدی قیمت حمل و نقل نهاده های دامی

افزایش 60 درصدی قیمت حمل و نقل نهاده های دامی
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرد و افزود: از سال گذشته با اجرای این قانون هزینه تولید بیشتر و حمل و نقل نهاده های دامی 60 درصد افزایش یافته که در مجموع فشار زیادی به دامدار وارد شده است.
وی گفت: از ابتدای سال 90 یارانه شیر را یک ماه به یک ماه تمدید کردند که یکباره در اواسط تیر یارانه قطع شد، با توجه به متضرر شدن، دامداران وارد عمل شده و از جیره های غذایی کاسته و میزان تولید را نیز کاهش دادند. چنانچه قیمت شیر با نظرات کارشناسی اصلاح و خریداری شود دوباره تولید به جایگاه اولیه خود ظرف چند ما برمی گردد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با بیان تناسب قیمت خوراک دام و شیر اظهارداشت: در همه جای دنیا خوراک دام 65 تا 70 درصد قیمت شیر را تعیین می کند. باید تناسب بین نهاده های دامی مثل جو و شیر حفظ شود. در همه جای دنیا قیمت یک کیلو شیر معادل با قیمت 3 کیلو جو  است. لازم به ذکر است در کشور ما قیمت یک کیلو جو در مرداد امسال از یک کیلوگرم شیر فراتر رفت.
وی درباره افزایش قیمت نهاده های دامی مطرح کرد: خشکسالی و کاهش تولید غلات همچنین آتش سوزی در مزارع تولید غلات در کشور روسیه ( به عنوان یکی از بزرگ ترین کشورهای صادر کننده غلات) از جمله عواملی بود که باعث گرانی نهاده های دامی از جمله جو شد به طوریکه قیمت یک کیلوگرم جو در مرداد امسال از قیمت یک کیلوگرم شیر فراتر رفت. قیمت جو 500 تومان افزایش یافت اما از آن طرف قیمت شیر به 450 تومان رسید.
سلطانی سروسطانی تصریح کرد: استفاده از جو برای دامداران توجیه اقتصادی نداشت لذا از نظر مدیریتی گاوهای کم بازده را کاهش دادند. ضمن این که علوفه را تعدیل کردند که شیر قیمت واقعی خود را در بازار به دست آورد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران همچنین در زمینه گوشت نیز بیان کرد: خشکسالی سال 87 در 40 سال گذشته بی سابقه بود  و طی چند سال گذشته کاهش  گیاهان دیم (غلات ) به دلیل کاهش بارندگی میزان تولید را کاسته و قیمت آن را افزایش داد.
وی در ادامه یاددآور شد: دام های سبک و سنگین روانه کشتارگاه شده و از سوی  دیگر واردات بی رویه گوشت باعث وارد کردن لطمه به صنعت دامپروری شد.
سلطانی سروسطانی در زمینه خرید تضمینی گوشت و شیر از سال آینده، اعلام کرد: اگر دولت خرید تضمینی گوشت را از 2 سال پیش انجام می داد الان صنعت گوشت درجایگاهی دیگر قرار داشت.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com