افزایش قیمت علوفه نابودی دام عشایر خراسان شمالی را نشانه رفته است

افزایش قیمت علوفه نابودی دام عشایر خراسان شمالی را نشانه رفته است
کاهش بارندگی ها و گرانی علوفه، نابودی دام عشایر استان خراسان شمالی را نشانه رفته است.
عشایر خراسان شمالی از مساله گرانی علوفه مورد نیاز دام خود اظهار نگرانی کرده و می گویند: افزایش قیمت علوفه و در مقابل کاهش قیمت دام زنده، اقتصاد خانوارهای عشایری را تهدید می کند.
شماری از آنان در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کردند: با توجه به کاهش بارندگی ها در سال جاری و فقر علف در مراتع و چراگاه ها، اکنون بیشتر عشایر مجبور شده اند دام خود را به صورت دستی تغذیه کنند.
به گفته آنها عشایر این استان ناگزیر به تعلیف دستی دام های خود شده اند لذا با توجه به افزایش قیمت ها در سال جاری، این وضعیت هزینه های زیادی را برای پروار کردن دام به آنها تحمیل می کند.
آنان می گویند: این در حالی است که قیمت فروش دام زنده نسبت به پارسال نه تنها بالا نرفته بلکه حتی کاهش یافته و عشایر مجبور شده اند تعدادی از دام های خود را به فروش برسانند تا بخشی از هزینه پروار مابقی دام های خود را تامین کنند.
دوام زندگی عشایر متکی به دام است و هر مشکلی در این بخش می تواند بر زندگی آنان تاثیر منفی بگذارد.
یکی از عشایر این استان که در منطقه قشلاقی مراوه تپه استان گلستان مستقر است با گلایه از گرانی قیمت علوفه و مشکلات ناشی از خشکسالی می گوید: در این شرایط ، صدای کمک خواهی ما به گوش کسی نمی رسد.
ˈحسن محمدیˈ می افزاید: اکنون عشایر به دلیل خشکسالی با مشکلات کم آبی و گرانی علوفه دست و پنجه نرم می کنند به طوری که زندگی و معیشت آنان تهدید می شود.
وی اظهار کرد: به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی ناچاریم دام های خود را در کنار چرا از مراتع به صورت دستی نیز تعلیف کنیم که این امر هزینه نگهداری را برای ما بالا برده است.
یکی دیگر از عشایر مستقر در این منطقه قشلاقی به ایرنا گفت: عشایر برای یافتن چراگاه ها همراه با دام خود مسیرهای سخت گذر و طولانی را می پیمایند اما کمبود علف در مراتع، گرانی علوفه دستی و کاهش قیمت تولیدات، آنان را نگران کرده است.
ˈتیمور رحیمیˈ افزود: مسوولان باید چاره ای برای عشایر بیندیشند تا تنها چرخ اقتصاد زندگی آنان از حرکت باز نماند.
یکی از عشایر که اکنون در منطقه قشلاقی ˈآشخانهˈ مستقر است گفت: کمبود و گرانی علوفه یکی از بزرگترین مشکلات کنونی عشایر منطقه است.
ˈامیر قدیریˈ با بیان اینکه عشایر قشر محروم و زحمتکشی هستند خواستار حمایت بیشتر از آنان شد و گفت: در سالهای گذشته خشکسالی به دامداران خسارت زیادی وارد کرده که هنوز برخی آنان با کمبود نقدینگی مواجه بوده و بعضی نیز بدهکارند.
وی افزود: زمستان امسال بیشتر دام خود را با علوفه دستی پروار کردیم که اکنون اندوخته علوفه مان تمام شده و با بالا رفتن قیمت نمی توانیم علوفه مورد نیاز دام های خود را تامین کنیم.
وی که عضو شورای اسلامی عشایر در بخش ˈمانهˈ است به لاغری دام ها اشاره و بیان کرد: با فروش این دام ها با قیمت پایین، جز ضرر و زیان چیزی نصیبمان نمی شود.
این شورای عشایری از کاهش قیمت دام زنده نسبت به پارسال گلایه کرد و افزود: هم اکنون دام زنده در میادین هر کیلوگرم 100 هزار ریال قیمت می خورد و اگر مشکل این قشر چاره نشود عشایر با فروش بره های خود با قیمت پایین، زیان بسیاری می بینند.
یکی دیگر از عشایر که اکنون در منطقه مرزی ˈراز و جرگلانˈ خراسان شمالی مستقر است نیز گفت: برای تامین علوفه مجبور به فروش بره های نارس خود شده ام.
ˈمحمد قهرمانیˈ خواستار مساعدت و توجه ویژه به قشر عشایر منطقه شد و افزود: مراتع عشایر این منطقه فقیر است و عشایر مجبور به تهیه دستی خوراک برای دام های خود شده اند که این امر باعث کمبود نقدینگی شده است.
یکی از عشایر که اکنون در ˈمانه و سملقانˈ مستقر است نیز با اشاره به محرومیت قشر عشایر گفت: به علت کمبود نقدینگی عشایر نمی توانند خوراک دام خودرا خریداری کنند و چاره جویی مسوولان و تخصیص یارانه هایی به این منظور ضروری است.
ˈعبدالله نامانلوˈ با اشاره به اینکه خانوارهای عشایری عمدتا وضعیت معیشتی ناگواری دارند گفت: برخی از آنها زیر 100 راس دام دارند که با توجه به مشکلات و درآمد پایین و به دلیل افزایش هزینه ها نسبت به درآمد به مرور زمان مجبور به فروش دام خود هستند.
او خواستار توجه ویژه به این قشر شد و افزود: برخی از عشایر به دلیل نبود دام مجبور به زندگی با مشکلات فراوان در حاشیه شهرها شده اند.
وی گفت: به دلیل از بین رفتن مراتع و مشکلات زندگی کوچروی و کمبود نقدینگی عشایر مجبور شده اند به مرور برای گذران زندگی، دام های خود را به فروش برسانند که اکنون برخی از خانوارهای عشایر با کمبود دام مواجه هستند.
او افزود: کمبود بارندگی، خشکسالی و مشکلات تهیه علوفه برای دام ها در کاهش رونق صنعت دامداری منطقه تأثیر محسوسی خواهد گذاشت.
وی اظهار کرد: با توجه به وضعیت موجود حمایت های دولتی از عشایر باید بیشتر شود تا علاوه بر تامین امنیت روانی شاغلان این حرفه، انگیزه فعالیت برای سالیان آتی وجود داشته باشد.
او گفت: گرانی علوفه مشکلات دامداران را دوچندان کرده و نیاز است با تخصیص اعتبار لازم و به موقع تشکل های بخش دامی تقویت شود.
یکی از فروشندگان خوراک دام نیز گفت: نرخ علوفه دستی دام از جمله جو، کنسانتره، تفاله، کاه و یونجه نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش یافته است.
ˈپیرصفر علیزادهˈ در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم جو ‎ 9هزار ریال، کنسانتره هشت هزار و 950 ریال، تفاله 10 هزار ریال، سبوس کیلویی هشت هزار ریال و کاه هر کیلوگرمی چهار هزار ریال است.
وی افزود: یونجه خشک (بیده) مورد مصرف دامداران نیز در این استان هر کیلوگرم 9 هزار و 500 ریال به فروش می رسد.
این فروشنده علوفه گفت: بیشتر قشر عشایر در سال جاری خوراک دام خود را به صورت دستی تامین کردند که این امر باعث شده آنان کمبود نقدینگی داشته باشند و اکنون با افزایش قیمتها نیز مواجه شده اند که این امر موجب نگرانی این قشر زحمتکش است.
وی اظهار کرد: هر گوسفند به روزانه یک تا یک کیلو و 800 گرم علوفه دستی از جمله جو، کنسانتره نیاز دارد که با توجه به افزایش قیمتها قشر دامدار هم اکنون نگران متضرر شدن خود است.
وی افزود: هم اکنون دام زنده کیلویی 100 هزار ریال است این در حالی است که پارسال در همین مدت که قیمت علوفه دستی از جمله جو کیلویی پنج هزار ریال بود دام زنده هر کیلوگرم بیش از 111 هزار ریال به فروش می رسید.
مدیرکل عشایر خراسان شمالی نیز گفت: خشکسالی و فقر مراتع، عشایر این استان را مجبور به تغذیه دام خود با علوفه دستی کرده است.
ˈجلیل رمضانیˈ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: عشایر هر سال دام خود را با چرا در مراتع مناطق قشلاقی پروار می کردند که امسال به علت افت شدید بارندگی ها و کمبود علف در مراتع، با مشکل مواجه شده اند.
وی افزود: خرید علوفه دستی از جمله جو، کنسانتره و سایر موارد برای قشر عشایر هزینه بالایی دربر دارد که این قشر را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.
وی گفت: هم اکنون شرکت های پشتیبانی امور عشایر نیز علوفه دستی دام های عشایر را در مناطق قشلاقی تامین می کند و تاکنون هزار و 650 تن جو و 150 تن کنسانتره به صورت نقدی و مدت دار بین آنان توزیع کرده است.
مدیرکل عشایر خراسان شمالی گفت: برخی از خانوارهای عشایر قادر به خرید علوفه دستی برای دام های خود نیستند و این اداره کل نیز توان توزیع علوفه رایگان را ندارد.
وی افزود: تعاونیهای تولید خوراک دام کنسانتره را هر کیلوگرم شش تا هفت هزار ریال بین عشایر توزیع می کنند.
رمضانی اظهار کرد: از محل اعتبارت سفر رهبری به این استان 30 میلیارد ریال برای امور دام عشایر این استان اختصاص یافت که تاکنون 50 نفر از عشایر برای دریافت تسهیلات به بانکها معرفی شده اند.
وی افزود: با توجه به اینکه به آخر سال نزدیک می شویم بانکها مابقی تسهیلات را نیز در سال آینده در اختیار عشایر قرار می دهند.
وی گفت: برخی از خانوارهای عشایری این استان از بانک کشاورزی تسهیلات دریافت کرده اند و تا پایان سررسید نمی توانند از وام بهره مند شوند.
وی اظهار کرد: علاوه بر کمبود علوفه در مراتع هم اکنون عشایر مستقر در این مناطق با مشکل کمبود آب نیز مواجه شده اند.
رمضانی افزود: کاهش بارندگی در مناطق قشلاقی باعث خشکیدن برخی از چشمه ها و شاخه های رود ˈاترکˈ در آن حوزه شده است که این امر هم اکنون مشکل اساسی عشایر ساکن در آن مناطق است.
وی گفت: این اداره کل تلاش دارد تا آب مورد نیاز خانوارهای عشایری و دام آنان را تامین کند.
وی افزود: این اداره کل هم اکنون با 10 دستگاه تانکر به عشایر مناطق قشلاقی آبرسانی می کند و در منطقه قشلاقی استان گلستان یک رشته چاه اجاره کرده ایم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: کاهش باران و خشکسالی تولید علوفه در عرصه های منابع طبیعی این استان را 40 درصد کاهش داده است.
ˈموسی صابریˈ در گفت گو با ایرنا اظهار کرد: اگر کاهش باران به همین شکل ادامه داشته باشد تولید علوفه در عرصه های طبیعی این استان نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری خواهد یافت.
وی افزود: سالانه در عرصه های منابع طبیعی این استان 130 هزار تن علوفه تولید می شد که با توجه به خشکسالی، پیش بینی می شود در سال جاری 68 هزار تن علوفه برداشت شود.
وی گفت: اگر بارش باران در فصل بهار داشته باشیم گیاهان یکساله عرصه های منابع طبیعی رشد خواهند کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در خصوص مناطق ییلاقی عشایر این استان نیز گفت: هنوز این مناطق برای کوچ دام های عشایر آماده نشده است.
صابری افزود: با وجود اینکه عشایر ساکن در مناطق قشلاقی هم اکنون با مشکلاتی از جمله کمبود آب و علوفه برای دام مواجه شده اند اما باید زودتر از موعد کوچ نکنند چرا که حتی میانبندها نیز برای چرای دام مناسب نیست و ورود زودهنگام دام به عرصه های منابع طبیعی زیان زیادی وارد خواهد کرد.
وی از مسوولان مربوط خواست تا به عشایر ساکن در مناطق قشلاقی کمک کنند تا به صورت دستی دام های آنان تغذیه شود.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال جاری 20 هزار تن انواع نهاده های دامی با قیمت مصوب بین دامداران و مرغداران این استان با قیمت مصوب توزیع شد.
ˈعلی محمد احمدیانˈ در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این میزان نهاده دامی شامل جو، کنجاله سویا و ذرت دانه ای بوده است.
وی افزود: نهاده های دامی با هدف تنظیم و کنترل قیمت بازار بین اتحادیه ها و شرکت های تعاونی دامداران این استان توزیع می شود.
وی با بیان اینکه اتحادیه ها به هر میزان نهاده دامی نیازمند باشند به آنان تحویل داده می شود، اظهار کرد: هم اکنون هر کیلوگرم جو با قیمت مصوب هشت هزار و 500 ریال بین دامداران این استان توزیع می شود.
هم اکنون هر کیلوگرم جو در بازار 10 هزار ریال به فروش می رسد.
وی افزود: اتحادیه عشایری استان نیز می تواند هر میزان جو که برای تغذیه دام عشایر نیاز دارد، دریافت کند که تاکنون نیز رقم قابل توجهی خریداری کرده است.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: با توجه به توزیع نهاده های دامی با قیمت مصوب تا حدودی قیمت این نهاده ها در بازار کاهش خواهد یافت.
احمدیان گفت: با هدف کمک به دامدارانی که مشکل کمبود نقدینگی دارند نهاده های دامی به صورت دو ماهه به آنان پیش فروش می شود.
وی افزود: دامداران می توانند دام مازاد خود را نیز با قیمت مصوب به این شرکت تحویل دهند که این امر نیز با هدف تنظیم بازار انجام می شود.
استان خراسان شمالی واقع در شمال شرق کشور از قطب های مهم دامپروری در کشور به شمار می رود.
هم اکنون سه هزار و 500 خانوار عشایری با جمعیتی حدود 20 هزار نفر در قالب دو ایل و ‎38 طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در خراسان شمالی به سر می برند که با ‎ 700هزار راس دام خود در حال کوچروی هستند.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com