افزایش قیمت علوفه و قاچاق دام دو مشکل اساسی دامداران سوری

افزایش قیمت علوفه و قاچاق دام دو مشکل اساسی دامداران سوری
امروزه یکی از مباحثی که در سوریه از آن سخن به میان می آید ، گرانی تدریحی گوشت قرمز اعم از گوشت گوسفند و گاو در یک سال گذشته است که علت آن نیز به تحولات سیاسی اخیر ، گرانی علوفه و قاچاق دام به خارج از سوریه باز می گردد.
قیمت یک کیلو گوشت گوسفند که مصرف زیادی در سوریه در مقایسه با گوشت گاو دارد قبل از بحران اخیر بدون استخوان و یا با استخوان آن بین 450 تا 700 لیره (7 دلار بر اساس برابری نرخ ارز قبل از آغاز بحران) بود که این امر اکنون به 600 تا یک هزار لیره افزایش یافته است.
قیمت گوشت گوساله نیز که در سوریه قبل از بحران 350 لیره بود اکنون به 500 و 550 لیره افزایش یافت و سوری ها ترجیح می دهند تا کمتر از این گوشت قرمز استفاده کنند.
بر اساس اعلام دست اندرکاران امور دام در ماههای اخیر قیمت یک کیلو گرم علوفه سه تا چهار برابر شد و اکنون از قرار کیلویی 35 لیره به فروش می رسد.
احمد الشیخ مدیر کل موسسه عمومی علوفه در سوریه در این ارتباط اعلام کرد که این موسسه فقط 15 درصد از علوفه مورد نیاز دامداران را تامین می کند و مابقی از سوی آنان از روش های دیگر تامین می شود.
وی در اظهاراتی که در تارنمای شام پرس منتشر شد با اشاره به گرانی قیمت علوفه در سوریه افزود، از مهم ترین برنامه های این موسسه افزایش ذخایر احتیاطی علوفه از 5 به 10 کیلوگرم در ازاء هر راس دام است و علاوه بر این قراردادی نیز برای واردات صد هزار تن جو به منظور تامین نیازهای دامداران از سوی این موسسه امضا شده است.
شماری از دامداران پیشتر در دیدار با 'ریاض فرید حجاب ' وزیر کشاورزی و اصلاح زراعی این کشور در جریان بازدید از مناطق مختلف سوریه با اعلام مشکل کمبود و گرانی علوفه ، خواستار اقدام دولت در این ارتباط بودند که وی نیز قول هایی مساعدی را به آنان برای تلاش جهت تامین نیازهایشان ارایه کرد.
گرانی علوفه در سوریه علاوه بر قیمت گوشت بر محصولات لبنی نیز تاثیر گذاشته است و در این ارتباط نیز قیمت هر کیلوگرم شیر که پیش از بحران به صورت باز 25 لیره بود ، اکنون به 40 لیره فروخته می شود و همین امر بر قیمت سایر محصولات لبنی به خصوص ماست و پنیر نیز تاثیر گذاشته است .
در این ارتباط برخی دامداران معتقدند که با توجه به قیمت علوفه در صورتی که شیر را به قیمت 60 لیره نیز بفروشند با هم ضرر می کنند و از سر ناچاری به ادامه این حرفه مشغول هستند.
با توجه به موقعیت جغرافیایی سوریه و برخورداری این کشور از مناطق سرسبز در نواحی ساحلی غرب (لاذقیه ) ، شمال (استان های حلب ، ادلب و حسکه)، شرقی (دیرالزور و رقه ) ، مرکزی (استان حماه ) و جنوبی (درعا و سویدا) دامداری یکی از حرفه های اصلی مردم این مناطق از سوریه است تا جایی که از آن به عنوان یکی از ثروت های موجود در این کشور یاد می کنند.
به طور کلی در ارتباط با میزان دام ها در سوریه آمارهای دقیقی وجود ندارد و منابع مختلف در این خصوص رقم های گوناگونی را ارایه می کنند .
بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده در اواسط فروردین ماه 1391 در حال حاضر 17 میلیون راس گوسفند ، 10 میلیون راس گاو و 500 هزار راس بز در سوریه وجود دارد.
برخی نیز در این ارتباط رقم 12 میلیون راس گوسفند را برای سوریه اعلام می کنند و معتقدند که اعلام ارقام بیشتر در این ارتباط به منظور دریافت سهمیه علوفه از سوی دامداران است .
بروز مشکل در ارتباط با گرانی علوفه و ضعف دامداران سوری که بیشتر به صورت سنتی به این حرفه مشغول هستند ، موجب شده است تا آنان در چنین وضعیتی مجبور به فروش دام ها خود به صورت زنده و یا روانه کردن آنها به مسلخ شوند.
در این ارتباط با توجه به وجود زمینه هایی برای قاچاق دام از سوریه در ماه های اخیر به نظر می رسد که خریداران زنده دام در این کشور نیز بیشتر است چرا که با انتقال آنها به برخی کشورهای مجاور مانند ترکیه و اردن که خریداران خاص خود را دارد ، می توانند سود خوبی بدست آورند.
با توجه به استقبال مردم از گوشت گوسفند سوریه در کشورهای حاشیه خلیج فارس که از آن با نام ' عواس ' و یا محلی و بلدی نام می بردند ، دام های قاچاق شده از سوریه به کشورهای همسایه در ادامه به کشورهای خلیج فارس صادر می شود و سود زیادی از این راه عاید دست اندرکاران قاچاق دام می شود و یکی از علل گرانی گوشت در کشورهای مزبور نیز خارج کردن دام به صورت قاچاق از سوریه است.
بر اساس اعلام کارشناسان نامگذاری عواس بر گوشت های گوسفند سوری به علت داشتن چربی مفید برای بدن انسان و متفاوت بودن از نظر رنگ و نرمی آن در برابر گوشت های مشابه است و همین ویژگی های منحصر بفرد موجب افزایش مشتریان گوشت گوسفند سوریه در خارج از این کشور شده است .
در همین حال با توجه به فرارسیدن فصل بهار و سرسبزی و بارندگی های قابل توجه در سوریه در فصل زمستان اکنون بر اساس اعلام دست اندرکاران امور دامداری آنان به مدت دو ماه به علت استفاده از چراگاه های طبیعی از تامین علوفه مورد نیاز راحت هستند ولی در پایان این مدت مشکل مزبور همچنان ادامه خواهد داشت.
روزنامه الثوره نیز در ارتباط با تامین علوفه مورد نیاز برای گاوها در سوریه از سوی مسوولان مرتبط با اشاره به تحویل 50 کیلوگرم سهمیه برای هر راس گاو نوشت که این میزان فقط پاسخگوی 3 روز هر راس گاو است و دامداران مجبور هستند تا مابقی را به صورت آزاد تهیه کنند.
البته با توجه به این که دامداران در سوریه در اوایل سال قبل نیز با مشکل خشکسالی و کمبود علوفه مواجه بودند ، بحران کنونی در ادامه بحران سال گذشته نیز مشکلات آنان را دو چندان کرده است .
' عبدالمجید طالب ' مسوول دفتر منابع دامی اتحادیه کشاورزان سوریه نیز در همین ارتباط در 21 مرداد سال گذشته اعلام کرده بود که دامداران سوریه طی سه سال اخیر به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه، مجبور به ذبح 30 تا 40 درصد دام های خود شده اند.
در کنار این مشکلات ناآرامی ها در سوریه به خصوص در مناطق مرزی این کشور با ترکیه نیز موجب شده است تا برخی افراد مسلح اقدام به ربودن دام های کشاورزان با هدف قاچاق آنان به ترکیه برای فروش و خرید اسلحه برای فعالیت های مسلحانه خود کنند.
پایگاه اینترنتی 'محطه اخبار سوریه ' 24 آبان 1390 در این ارتباط نوشت:برخی قاچاقچیان مستقر در مرزهای سوریه و ترکیه ضمن انتقال غیر قانونی احشام مردم و گازوییل به داخل ترکیه از این کشور اسلحه وارد سوریه می کنند.
در این گزارش با اشاره به این که این اقدام تاثیر منفی بر ثروت های حیوانی د سوریه دارد ، یکی از علل گرانی گوشت گوسفند در سوریه نیز قاچاق احشام به ترکیه ذکر شده بود.
در چنین وضعیتی می توان گفت که بحران جاری در سوریه تقریبا بر همه ابعاد زندگی مردم این کشور اعم از شهری و روستایی تاثیر گذاشته است و با توجه به وضعیت زندگی برخی از مردم در روستاها و ناامن بودن این مناطق در مقایسه با شهرهای مهم و بزرگ در سوریه تاثیرات این امر بر روستائیان مضاعف است و این امر می تواند تا سالیان سال نیز ادامه داشته باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com