افزایش مصرف سرانه جهانی پروتئین

افزایش مصرف سرانه جهانی پروتئین
بر اساس آخرین گزارشات سازمان خواربار و کشاورزی ایالات متحده مصرف غلات و حبوبات هنوز هم در راس هرم غذایی مردم قرار دارد . با نگاهی ویژه به کشور هند این موضوع مشخص شد که افزایش درآمد و شهرنشینی از جمله عواملی هستند که گرایش مردم به سمت محصولات پروتئینی ، چربی و قند را افزایش داده اند . باید به این نکته توجه داشت که بخش کشاورزی علاوه بر تامین غذا، وظیفه تولید مواد برای مقاصد صنعتی مانند سوخت های بیودیزل و خوراک دام را نیز بر عهده دارد .  
 بعد از طرح تثبیت قیمت در سال 2008  میلادی ،قیمت ها بطور قابل توجهی به نسبت سالهای قبل پایین آمده است و انتظار می رود که سقوط اخیر قیمت ها تا دو سال آینده ادامه داشته باشد . 
با توجه به پیش بینی فائو برای سالهای 2023 - 2014 میلادی با رشد جمعیت جهانی نیاز به گسترش قابل توجهی در امر تولید احساس می شود و کشورهای آسیایی ، آمریکای لاتین و کشورهای در حال توسعه مسئولیت 75 درصد از افزایش تولیدات دهه آینده را به عهده گرفته اند . 
بعد از یک دوره افزایش غیر منتظره در قیمت محصولات کشاورزی اکنون بازار از شرایط نسبتا ثابتی برخوردار بوده و دلیل این امر اعمال محدودیت دولتها در معاملات تجاری عنوان شده است . اما این سازمان بر روی بهره وری در تولید و مبارزه با فقر تاکید کرده است . دولتها باید برای قشر آسیب پذیر اقداماتی در نظر گرفته و از توسعه ابزار آلات برای کمک به بخش کشاورزی و سرمایه گذاری در بخش تولیدات کشاورزی حمایت کنند . 
پیش بینی های انجام شده از افزایش 15 درصدی تولیدات غلات تا سال 2023 به نسبت دوره 13-2011 خبر داده و 26 درصد افزایش تولید دانه های روغنی در 10 سال اینده بیشترین رشد را نشان داده است . 
پیش بینی توسعه محصولات در دهه آینده
غلات و حبوبات : قیمت جهانی در اوایل این دهه با کاهش مواجه خواهد بود .
دانه های روغنی : سهم جهانی کشتزارهای دانه های روغنی با افزایش مواجه خواهد بود . در سالهای اخیر با افزایش تقاضا برای روغن های گیاهی خوراکی باعث بالا رفتن قیمت ها می شود .
گوشت : با افزایش واردات از آسیا روبرو بوده و انتظار می رود با توجه به تنظیم تورم ،قیمت گوشت همچنان بالاتر از متوسط دهه قبل باشد . 
سوخت های زیستی : با توجه به افزایش در سطح مصرف انتظار می رود که تولید سوخت های زیستی نیز 50 درصد افزایش داشته باشد و قیمت اتانول در مقایسه با تغییرات نفت خام و قیمت بیودیزل با توجه به تغییرات قیمت روغن های گیاهی با افزایش مواجه شوند . 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com