بالا بودن هزینه تولید؛ درد مشترک دامداران و صنایع لبنی مازندران

بالا بودن هزینه تولید؛ درد مشترک دامداران و صنایع لبنی مازندران
نمایندگان دامداران و صنایع لبنی در مازندران بالا بودن هزینه تولید و کاهش مصرف شیر و لبنیات توسط مردم به خاطر افزایش قیمت در ماه های اخیر را مهم ترین مشکل خود می دانند و بر این اعتقادند که خرید تضمینی شیر از سوی دولت مشکلشان را حل نمی کند.
نماینده صنایع لبنی مازندران مدعی است که خرید تضمینی شیر تولیدی دامداران از سوی دولت با هدف وادار کردن صنایع لبنی برای خرید شیر به همان نرخ از دامداران است که نه تنها مشکل دامداران را حل نمی کند بلکه برای صنایع لبنی هم مشکل ایجاد می کند.
نماینده اتحادیه دامداران مازندران هم معتقد است که دولت به جای خرید تضمینی شیر باید برای گرانی علوفه دام چاره اندیشی کند که یکی از راه حل های این مشکل دادن یارانه به دامداران بابت علوفه دامها است.
نمایندگان دامداران و صنایع لبنی مازندران برای بررسی مشکلات و ارائه راه حل های مناسب روز چهارشنبه نشست تخصصی ای را به میزبانی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان در ساری برگزار کردند.
شرکت کنندگان در این نشست در عین حال نسبت به اثرگذاری بی توجهی به مشکلات دامداران و صنایع لبنی بر سلامت جامعه هشدار دادند و افزایش تمایل به مصرف لبنیات فله ای را یکی از این تبعات دانستند.
دولت اخیرا به منظور کمک به دامداران و حل مشکلات آنان نرخ هر کیلوگرم شیر خام خریداری شده از دامداران را یکهزار و 450 تومان اعلام و خرید تضمینی شیر را نیز در دستور کار قرار داده است.
انجمن صنایع غذایی و اتحادیه دامداران مازندران مدعی هستند که کمتر از 10 درصد شیر خام مازاد بر مصرف صنایع لبنی را دولت به صورت تضمینی از دامداران خریداری می کند و 90 درصد آن از سوی واسطه عرضه می شود.
اسماعیل خاتمی مقدم رییس انجمن غذایی مازندران در این جلسه گفت: در حالی بیش از 700 واحد دامداری در استان به صورت فله ای شیر خام را در بازار عرضه می کنند که سازمان های ناظر نظیر دامپزشکی،استاندارد ،سازمان معدن صنعت، و تجارت و جهاد کشاورزی از این وضعیت اطلاع دارند.
وی با بیان اینکه سلامت شهروندان با عرضه شیر خام فله ای بشدت در معرض خطر قرار دارد ، افزود : آمارهای دانشگاه علوم پزشکی نشان می دهد که بیماری تب مالت در استان مازندران روند صعودی دارد.
خاتمی مقدم به شیوع بیماری سل و سرایت آن به صورت گله ای در دام های استان مازندران اشاره کرد و بیان داشت: در چنین شرایطی شاهد فروش فله ای این مواد حساس به انواع میکروب ها در بازار هستیم.
رییس انجمن غذایی مازندران به سیاست های حمایتی دولت به دامداران و صاحبان صنایع لبنی اشاره کرد و گفت:با توجه به کاهش و افت محسوس سرانه مصرف ،در حال حاضر حدود 15 درصد از شیر تولیدی که صنعت قدرت خرید آن را ندارد به صورت خرید تضمینی از سوی دولت به پودر و یا به شیر خشک تبدیل می شود.
وی با بیان اینکه تا کنون 23 هزار تن شیرخشک داخلی در انبار صنایع لبنی ذخیره شده است ، ادامه داد: پیش بینی می شود، ذخایر شیر خشک کشور تا پایان سال جاری به حدود 35 تا 40 هزار تن برسد که این مقدار در واقع به معنی این است که سال آینده به شیر خشک نیازی نیست وباید به فکر صادرات باشیم.
او با بیان اینکه با توجه به بالا بودن قیمت تمام شده شیر و تبدیل به پودر ، نمی توانیم در بازار جهانی رقابت کنیم، ادامه داد: مشکل امروز صنعت دامپروری عدم دریافت شیرخام از سوی صنایع لبنی نیست ، بلکه دامدار معتقد است قیمت خرید بازار متناسب با هزینه شیر خام نیست.
رییس انجمن غذایی مازندران با اشاره به مفهوم خرید تضمینی ، گفت : در خرید تضمینی دولت متعهد می شود که اگر کالای تولیدی بیش از قیمت تمام شده به فروش نرفت ، آن محصول را با قیمتی که کشاورز دچار ضرر نشود ، خریداری کند.
وی افزود : به دلیل اهمیت موضوع شیر و لبنیات تا کنون دولت راه های مختلفی را برای حمایت از این بخش تجربه کرد که از جمله آن پرداخت یارانه به صنایع لبنی ، دادن یارانه مستقیم به دامدار ، پرداخت یارانه غیر مستقیم به دامدار از طریق عرضه علوفه ارزان قیمت و اخیرا نیز خرید تضمینی شیر است.
خاتمی مقدم گفت : پرداخت یارانه به صنایع لبنی به منظور کاهش قیمت محصولات لبنی و افزایش سرانه مصرف و به تبع آن جذب بیشتر شیر خام تولیدی و مازاد کشور بود که البته در زمان خود منشا اثرات عموما مثبت و حتی منفی بود که بعد از طرح ملی هدفمندی یارانه ها این روش کنار گذاشته شد.
وی افزود : روش پرداخت یارانه به دامدار با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در دستور کار قرار گرفت که خرید تضمینی به شکل دریافت شیر از دامدار و تبدیل آن به پودر شیر خشک به رغم مخالفت کارشناسان در دوره وزارت جهاد کشاورزی در دولت گذشته یکی از آنها بود که متاسفانه این بار نیز تکرار شده است.
او ادامه داد : این طرح به دلیل ذخایر شیر خشکی که فراهم کرد و نیز عدم توان پرداخت بموقع مطالبات میلیاردی دامداران که حتی از یک سال هم فراتر رفت، مشکلات عدیده ای برای دامداران ایجاد کرد که قطعا دامداران آن را از یاد نبرده اند.
خاتمی مقدم بیان داشت: پرداخت یارانه علوفه که در سال 91 اجرا شد، با همه مشکلات اجرایی و احتمالا انحرافات ذاتی، یکی از موفق ترین و کارامد ترین یارانه هایی بود که پرداخت شد.
وی افزود : در روش یارانه به شکل پرداخت مستقیم که در زمستان سال گذشته و بهار امسال اجرا شد، اگرچه کیفیت یارانه علوفه را ندارد و نوعی تورم در بازار علوفه را قابل پیش بینی می کند، ولی از سیستم خرید تضمینی و تبدیل شیر خام به پودر به مراتب کار آمدتر است.
خاتمی با بیان اینکه قیمت جهانی نهاده های دامی در یک سال گذشته بین 20 تا 30 درصد کاهش یافته است، گفت : در ایران این روند برعکس بوده است، اما دولتی که معتقد به روش عرضه و تقاضا و در عین حال مدافع مصرف کننده است، باید این تحول بزرگ جهانی را درک و خود را با آن همسو کند.
وی بیان داشت: حدود 70 درصد قیمت تمام شده شیر خام، نهاده دامی است که مهم ترین و گران ترین آن شامل جو، ذرت و کنجاله سویا است و کارآمدترین روش آن است که به این نهاده ها یارانه داده شود.
خاتمی مقدم تصریح کرد: بر اساس آمار واردات نهاده های دامی حدود 2.5 میلیون تن در سال است که با پرداخت 250 تومان یارانه به تنها 30 درصد آن می توان قیمت متورم و غیر واقعی علوفه در کشور را سامان داد و به تبع آن قیمت شیر خام و محصولات لبنی را برای تولید کننده و مصرف کننده قابل تحمل کرد.
وی با اشاره به اخباری راجع به عزم دولت برای صادرات شیر خشک تولیدی بیان داشت: اگر مقرر باشد که شیرخشک تولیدشده به کشورهای اطراف از جمله بازار جدید روسیه صادر شود، باید دید که قیمت شیرخشک تولیدشده در کشورمان می تواند با بازار رقابت کند؟
خاتمی مقدم تصریح کرد: در حال حاضر قیمت جهانی هر کیلو گرم شیر خشک بر پایه دلار سه هزار و 200 تومانی کمتر از هشت هزار تومان است، در حالی که با شیر یکهزارو 250 تومانی قیمت تمام شده در ایران بیش از 11 هزار تومان و با شیریک هزارو 440 تومانی این عدد از 13 هزار تومان فراتر خواهد رفت.
وی با بیان اینکه چگونه می توان با این قیمت ها لبنیات و شیر خشک صادر شود، ادامه داد: کشور بلاروس 75 درصد شیر خشک روسیه را به قیمت جهانی به آن کشور تحویل می دهد و ایران چه سهمی از این بازار را با چه قیمت و کیفیتی می خواهد به دست آورد.
رییس انجمن صنایع غذایی مازندران گفت : از دولتمردان می خواهیم آسان ترین راه را به عنوان بهترین راه انتخاب نکنند و به دامداران توصیه می شود صرفا به خاطر خستگی از چالش طولانی مدت با دولت ، تن به راهکارهای پرهزینه و تهدید کننده آتیه ندهند.
وی افزود : در وضعیت موجود هر سیاست حمایتی باید منجر به این شود که هم قیمت تمام شده شیر خام دامدار کاهش بیاید و از طرفی مصرف کننده نهایی بیش از این از مصرف لبنیات روگردان نشود.
او با بیان اینکه 70 درصد شیر خام تولیدی کشور سنتی و 30 درصد صنعتی است، افزود : روند تولید شیر خام سنتی در کشور در حال کند شدن و شیر خام صنعتی با روند کندی در حال رشد است، اما برآیند این دو افت تولید است.
خاتمی مقدم بیان داشت: افزایش قیمت شیر خام و افزایش قیمت لبنیات عامل مهار رشد مصرف است و امروز به دلیل کاهش تولید شیر خام در کشور و توسعه صادرات ، سهم لبنیات در حال کاهش است، یعنی از سهم پنج درصدی که صادرات لبنیات در کل تولید داشت به سمت 10 درصد رفته و از آن طرف تولید شیر خام کشور کم شده است.
وی افزود : طرح خرید تضمینی شیر خام موجب تقابل دامدار و صنایع با هم می شود، زیرا دولت می خواهد صنایع را وادار به خرید با قیمت 1440 تومان کند.
خاتمی مقدم بر لزوم حمایت از بخش کشاورزی به عنوان یک راهکار ضرورت گریز ناپذیر تاکید کرد و گفت : روش حمایت متناسب با وضعیت اقتصادی و امکانات موجود متغیر است.
450 واحد شناسایی شده صنایع غذایی مازندران در 9 گروه لبنی، آرد، فرآورده های گوشتی ، روغن، بسته بندی، کنسرو غیر گوشتی ، فرآورده های آردی ، نوشیدنی و کشتارگاه طیور فعالیت دارند که کمتر از 20درصد مواد اولیه واحد های صنایع تبدیلی کشاورزی در داخل استان تامین می شود.
سالانه بیش از 700 هزار تن شیر در کارخانه های لبنیاتی استان مازندران به عنوان مواد اولیه مصرف می شود که فقط 30 درصد آن در استان تامین و بقیه با هزینه حمل چندین میلیاردی از دیگر استان های کشور وارد می شود.
مازندران سالانه با تولید 672 هزار تن شیر خام ، رتبه دوم کشور را دارد که 70 درصد آن در واحدهای سنتی و در روستاها تولید می شود.
' محمود انگیزه ' نماینده و عضو اتحادیه دامداران مازندران نیز در این جلسه ، کمبود سالانه یک میلیون تن علوفه در استان را به عنوان مهمترین مشکل دامداران عنوان کرد و گفت: از آنجاییکه 75درصد قیمت تمام شده شیر مربوط به علوفه است، حمایت دولت باید به این مقوله معطوف شود.
وی به وجود حدود هشت میلیون واحد دامی در استان مازندران اشاره کرد و ادامه داد: مراتع مازندران از دو میلیون هکتار در گذشته امروز به کمتر از 585 هزار هکتار کاهش یافته است.
انگیزه، به تصرف بیش از یک میلیون و 200هزار هکتار مرتع در سال های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: 214هزار هکتار از مراتع به دلیل طرح خروج دام از مرتع نیز کم شده است.
وی افزود : دولت باید در تامین نهاده های دامی از قبیل جو، ذرت، سویا و کنجاله به صورت ویژه از دامداران حمایت کند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com