بالغ بر 832 عامل بیماریزای مشترک بین انسان و دام وجود دارد، تب کریمه کنگو در دام ها فاقد علائم بالینی است.

بالغ بر 832 عامل بیماریزای مشترک بین انسان و دام وجود دارد، تب کریمه کنگو در دام ها فاقد علائم بالینی است.
دکتر محمد سعیدی معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان سمنان با اعلام این خبر افزود یک هزار و 732 عامل شناخته شده بیماری زا وجود دارد،گفت: بالغ بر 832 مورد از این عوامل بیماری زا ،مشترک بین انسان و دام می باشد.
 دکتر سعیدی در ادامه افزود: بسیاری از بیماری ها از حیوان به انسان منتقل می شود استراتژی کنترل و پیشگیری و مبارزه با این بیماریها در جمعیت دامی برنامه ریزی می شود و سازمان دامپزشکی کشور متولی اجرای این امر مهم می باشد.
وی اظهار داشت: بیماری "تب خونریزی دهنده کریمه کنگو" یک بیماری ویروسی حاد تب دار است که مشترک بین انسان و دام است و قاچاق دام ،عمده ترین دلیل انتقال این بیماری از نقطه ای به نقطه دیگر است.
سعیدی تصریح کرد: عامل بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو توسط بند پایان بویژه کنه ها منتقل می شود.
دکتر سعیدی با بیان اینکه بسیاری از حیوانات اهلی نظیر گاو،گوسفند،بز و یا خرگوش به عنوان مخزن ویروس عمل می نماید،خاطر نشان ساخت: همچنین نوعی کنه از جنس هیالوما  هم به عنوان مخزن و هم بعنوان ناقل عمل می کند.
ایشان با اشاره به اینکه دام مبتلا،فاقد هرگونه علائم بالینی است و این امر تشخیص بیماری را مشکل می سازد تصریح کرد: این بیماری در انسان علائمی شبیه به سرما خوردگی نظیر تب و لرز،سردرد و درد عضلانی،درد مفصل ،دردهای شکمی و حالت تهوع ،اسهال و استفراغ،گلو درد و بعد از چند روز خونریزی از معده ،دهان بینی،لثه  و رحم مشاهده می شود.
وی تصریح کرد: خون در مدفوع ،حالت خون مردگی وسیع و خونریزی جلدی و مخاطی روی تنه ،ساق دستها و پاها از علائم دیگر این بیماری است و مرگ بیمار بیشتر در اثر کم خونی و همچنین از دست رفتن آب بدن می باشد.
این متخصص دامپزشکی خاطر نشان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیشتر در کسانی بروز می کند که در صنعت دام اشتغال دارند که از آن جمله می توان به دامپزشکان،دامداران،سلاخها،قصابها،کارکنان کشتارگاهها و کسانی که با گوشت تازه آلوده تماس دارند اشاره کرد.
معاون فنی اداره دامپزشکی استان سمنان یادآور شد: عفونت از سه طریق گزیده شدن توسط کنه آلوده، تماس با خون و مواد آلوده کننده دامی ،تماس با خون و ترشحات بیمار(انتقال بیمارستانی)و له کردن کنه آلوده با دست به فرد سالم منتقل می شود.
وی مبارزه با کنه ها را مهمترین اقدام در جهت کنترل این بیماری دانست و افزود: از سوی دیگر قرنطینه و کنترل تردد دام نیز یک اصل اساسی در کنترل بیماری تب کریمه کنگو است.
سعیدی ادامه داد: کنترل تردد دام و جلوگیری از عبور و مرور غیر مجاز دام ،سمپاشی و حمام دامها با سموم ضد کنه،سمپاشی بستر و جایگاه دام در روستاها و دامداریها ،بهداشتی نمودن جایگاه های نگهداری دام با استفاده از مصالح مناسب مثل سیمان،آموزش مردم در ارتباط با راههای پیشگیری و انتقال بیماری را از راههای پیشگیری از بیماری برشمرد.
معاون فنی دامپزشکی استان سمنان همچنین استفاده از لباسهای مناسب، دستکش و چکمه جهت محافظت از نیش کنه ها برای استفاده افراد شاعل در دامداریها ،استفاده افراد ذابح از لباس مخصوص ذبح،چکمه،عینک مناسب جهت محافظت آنها از تماس مستقیم با خون و ترشحات آلوده دام و تهیه گوشت از دام هایی که در کشتار گاه ذبح شده و دارای مهر دامپزشکی می باشد از دیگر راههای جلوگیری از انتقال بیماری عنوان کرد.
وی تأکید کرد: نگهداری گوشت تازه تا 24 ساعت و جگر 48 تا 72 ساعت در دمای 0تا 4 درجه یخچال باعث از بین رفتن این ویروس می شود.
سعیدی در خاتمه افزود: خوشبختانه این بیماری تا کنون در سمنان مشاهده و گزارش نشده و در صورتی که دامداران،بهره برداران و عموم مردم ،نکات بهداشتی مورد اشاره را رعایت کنند نگرانی از بابت بروز این بیماری وجود نخواهد داشت.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com