بحران دامداری‌های اصفهان هنوز ‌حل نشده است

بحران دامداری‌های اصفهان هنوز ‌حل نشده است
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان گفت: بحرانی که از چندی پیش در واحدهای دامداری‌های استان اصفهان به دلیل عدم تحویل علوفه و نرخ پایین شیرخام به وجود آمده است هنوز به نتیجه و راه‌حل نرسیده است.
موسی رهنمایی در اصفهان با اشاره به مشکلاتی که از چندی پیش برای دامداران استان اصفهان برای تامین علوفه مورد نیاز خود به وجود آمده است، اظهار کرد: در شهریورماه سال جاری پس از نوسانات بسیار در این صنعت، به قیمت تمام شده برای شیرخام که به مرحله واقعی شدن اما بدون سود متعارف بود، دست یافته بود.
وی ادامه داد: تا زمانی که این طرح اجرایی می‌شد دامداران کم و بیش از این شرایط راضی بودند اما تصمیمی نابخردانه اوضاع تمام دامداران اصفهانی را به هم ریخت.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان تصریح کرد: یکی دیگر از ضربه‌هایی که در این موقعیت به دامداران وارد شد، واردات شیر خشک و قطع صادرات شیر خشک از کشور بود که این دو موضوع برخلاف ماده 16 قانون افزایش بهره‌وری و ماده 145 برنامه پنجم توسعه صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه قرار بود تا کارخانه‌های لبنی علوفه یارانه‌دار مورد نیاز دامداران را به آنها تحویل دهند اما یک طرفه و بدون در نظر گرفتن تعهد خود برای این اقدام از تحویل علوفه خودداری کردند، افزود: خسارت مالی که در اثر این شرایط به دامداران استان اصفهان وارد شده است، بسیار بزرگ است و هنوز مشخص نشده است.
رهنمایی با بیان اینکه کارخانه‌های لبنی همچنین نرخ شیرخام واحدهای دامداری را نیز از آبان‌ماه سال گذشته کاهش داده‌اند و به قیمت‌های مصوب پایبند نیستند، گفت: این اقدام خلاف قانون است اما سازمان صنعت، معدن و تجارت از این صنایع حمایت می‌کند و دامداران که باید از سوی سازمان جهاد کشاورزی مورد حمایت قرار گیرند به دلیل جدایی سازمان پشتیبانی امور دام از این سازمان ساز و کار حمایتی لازم را ندارند.
وی با تاکید بر اینکه براساس اصل قرارداد دامداری‌ها با کارخانه‌های لبنی باید هر کیلو شیرخام دامداری‌ها 960 تومان خریداری شود، افزود: نرخی که اکنون کارخانه‌های لبنی برای شیرخام در استان اصفهان لحاظ کرده‌اند از 750 تومان است.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان با اشاره به اینکه کارخانه‌های لبنی از این آشفته بازار استفاده می‌کنند و نرخ‌های کمتر را به دامدار تحمیل می‌کنند، اظهار کرد: تنها راهکاری که اکنون می‌تواند مشکلات پیش روی دامداران را حل کند، تصویب طرح انتزاع سازمان پشتیبانی امور دام از وزارت صنعت، معدن و تجارت و بازگشت آن به وزارت جهاد کشاورزی است.
وی اضافه کرد: اکنون صنایعی مانند کارخانه‌های لبنی از حمایت لازم برخوردارند چراکه وزارت صنعت، معدن و تجارت پشتیبان منافع آنها است اما حمایت از بخش دامداری و کشاورزی مغفول مانده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com