بحران در تولید دام و طیور

بحران در تولید دام و طیور
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران که به تازگی اظهاراتی جنجالی درباره آلودگی مرغها به سرب داشته این بار نیز از ۶ میلیون تلفات دامی و بحران در تولید دام و طیور سخن گفته است.
معاون مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی گفت: براساس آمارهای ارائه شده از سال ۱۳۸۳ تاکنون، کشور در بخش کشاورزی دچار یک شکست و تولید دام و طیور وارد یک بحران شده است.
حسین صفایی در سومین همایش کشوری بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی صنعت دامپروری در گرگان اظهار داشت: در سال‎های گذشته بررسی‎ها نشان داده که بخش کشاورزی دچار مشکلات مضاعف بوده و کشاورزی در هشت سال گذشته وضع سخت و شکننده‎ای را تجربه کرده است.
وی ادامه داد: یکی از مباحث و مشکلات در بخش کشاورزی مسائل اقلیمی و جغرافیایی است که بارش بسیار کم و خشکسالی‎ها به این حوزه آسیب وارد کرده است. صفایی بیان کرد: در کنار این مسائل عوامل انسانی و مشکلات مدیریتی و مداخله‎های ناشایست در شرایط کشاورزی کشور این بخش را به این مرحله کشانده است. وی افزود: یکی از مشکلات این چند سال گذشته تکیه زدن به واردات برای تنظیم بازار بوده است و در اوایل دولت نهم شاهد بودیم که تعرفه‎های نهاده‎های دامی نزدیک به صفر رسیده و در رشد تولیدات داخل کشور بسیار تاثیر گذاشته است.
واردات بی‎رویه دام و عدم نظارت بر قرنطینه‎ها در ۸ سال گذشته
معاون مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سال‎های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ در شرایطی قرار گرفتیم که به همه واسطه‎ها و تجار در سطح کشور اجازه داده شد که به راحتی گوشت وارد کنند و سال ۱۳۹۰ هم که کاهش واردات گوشت داشتیم علت آن نبود گوشت در کشورهای اطراف بوده است.
وی گفت: در سال ۱۳۸۹، ۲۰۰ هزار تن گوشت از کشور برزیل وارد کشور شد و این در حالی است که در سال ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ این میزان حداکثر ۲۵ هزار تن بوده است. مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران ابراز داشت: یکی از مشکلات دیگری که در سال‎های گذشته به بخش کشاورزی و دامی ما ضربه وارد کرد این بود که به راحتی اجازه دادیم قرنطینه‎ها نادیده گرفته شود و ارزیابی خطر را برای دو سال کنار گذاشتیم.
صفایی اضافه کرد: در این مدت نیز اجازه دادیم دام به راحتی از کشورهای هند، پاکستان، گرجستان، ارمنستان و کشورهای دیگر وارد شود، در حالی که هیچ نظارت مناسبی بر روی آنها انجام نمی‎شد و براساس گزارشات در این مدت ۶ میلیون تلفات دامی داشته‎ایم.
تراز تجاری هر ایرانی در کشور منفی ۱۱۰ دلار است
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران تصریح کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر در حوزه کشاورزی و دام و طیور عدم اجرای صحیح هدفمندی یارانه‎ها بوده است. وی افزود: بر اساس آمار گمرک ایران و در یک مقایسه اجمالی در آمار و ارقام واردات و صادرات محصولات کشاورزی کشور به این نتیجه می‎رسیم که در این حوزه از لحاظ وزنی ۱۷ میلیون تن و از لحاظ تجاری و ارزی هشت میلیارد دلار تراز تجاری کشور منفی شده است.
صفایی تاکید کرد: در سال ۱۳۸۳ به ازای هر ایرانی ۲۵ دلار تراز تجاری منفی بوده و در سال گذشته این میزان به ۱۱۰ دلار رسیده است. وی در پایان ابراز داشت: براساس این آمارها کشور در بخش کشاورزی دچار یک شکست و تولید دام و طیور وارد یک بحران شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com