بررسی وضعیت صنعت مرغداری در گناباد‌

بررسی وضعیت صنعت مرغداری در گناباد‌

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، برای تبیین این موضوع نباید یک‌جانبه به قاضی رفت و حکم صادر کرد، چرا که در فرآیند تولید مرغ و رسیدن آن به دست مصرف‌کننده عوامل مختلفی دخیل‌اند که باید مورد بررسی قرار بگیرند.
هیچ ثبات و آرامشی در این شغل نیست
در این خصوص، مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران متشکل گناباد گفت: بی‌ثباتی در بازار مرغ بیداد می‌کند و هیچ ثبات و آرامشی در این شغل دیده نمی‌شود.
حسین شرفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، بیان کرد: در شهرستان گناباد 100 واحد تولید مرغ گوشتی وجود دارد که در هر دوره سه ماهه دو میلیون جوجه در آن‌ها ریخته می‌شود و متاسفانه این واحدها به شیوه الاکلنگی با مشکل کاهش قیمت روبرو هستند.
وی ادامه داد: یکی از دلایل مهم بی‌ثباتی بازار مرغ این است که شرکت پشتیبانی امور دام به موقع و درست اقدام به خرید تضمینی گوشت مرغ نمی‌کند.
مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران متشکل گناباد افزود: وقتی که این شرکت در وظیفه خود قصور می‌کند، بازار و همه‌چیز دست دلالان می‌افتد و آن‌ها هر طور که می‌خواهند با تولیدکننده رفتار می‌کنند.
وی با بیان این که شرکت پشتیبانی امور دام اگر واقعاً می‌خواهد به وظیفه خود که همان تنظیم بازار است عمل کند، باید اقدام به خرید مرغ زنده نماید، عنوان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام و طیور کشور اقدام به خرید گوشت بسته‌بندی شده و منجمد می‌کند و مرغداری که امکانات کشتارگاه و سردخانه ندارد، باید مرغ خود را در کشتارگاه مورد قبول این شرکت که در گناباد نیست، کشتار کند.
شرفی تصریح کرد: معمولاً کشتارگاه‌ها به صورت حق‌العمل این کار را انجام نمی‌دهند و بیشتر مایل هستند که گوشت مرغ را بخرند و خود بعد از منجمد کردن به شرکت پشتیبانی بفروشند و این است که پای دلالان به قضیه باز می‌شود.
وی به این پرسش که تشکل‌های مربوط به صنعت مرغداری در زمینه میزان تولید و تنظیم بازار چگونه عمل می‌کنند، پاسخ داد: متأسفانه تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته می‌شود، ولی به آن عمل نمی‌شود.
حسین شرفی ادامه داد: چندی قبل اتحادیه مرغداران کشور در خصوص جوجه‌ریزی برای هر کدام از استان‌ها سهمیه‌ای، در نظر گرفت که فقط استان خراسان رضوی به این دستورالعمل عمل کرده است.
بی‌عدالتی رسانه‌ها در خصوص مشکلات صنعت مرغداری
یک مرغدار گنابادی گفت: در حال حاضر تولیدکننده برای هر کیلو گوشت تولیدی، ۸۰۰ تومان ضرر می‌دهد و این زیان در نهایت صنعت مرغداری را نابود خواهد کرد و این نابودی به فایده هیچ‌کسی نیست.
علی راسخی در خصوص خرید گوشت مرغ توسط شرکت‌های پشتیبانی امور دام در جهت تنظیم بازار، مطرح کرد: روند خرید گوشت مرغ توسط شرکت‌های پشتیبانی آن‌قدر سختگیرانه است که عملاً مرغدار نمی‌تواند مرغ خود را به این شرکت بفروشد.
وی که قبلاً عضو اتحادیه مرغداران استان خراسان رضوی بوده است، ادامه داد: تولیدکننده مرغ در گناباد به دلیل نداشتن کشتارگاه و امکانات بسته‌بندی نمی‌تواند به صورت مستقیم وارد معامله با شرکت پشتیبانی امور دام مسئول خرید تضمینی گوشت مرغ شود و عملاً همه دسترنج مرغدار به دلالان می‌رسد.
راسخی اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام از تولیدکننده ضمانت‌نامه بانکی طلب می‌کند که معمولاً تهیه این ضمانت‌نامه‎ها بسیار سخت است.
این مرغدار با انتقاد شدید از بی‎عدالتی رسانه‎ها در خصوص مشکلات صنعت مرغداری گفت: رسانه‌ها وقتی که گوشت مرغ با افزایش فقط صد تومان روبه‌رو می‌شود، گوش زمین و زمان را کر می‌کنند، اما حالا که مرغدار برای هر کیلو گوشت 800 تومان ضرر می‌دهد، کسی دم نمی‌زند.
راسخی دو مدیریتی بودن بخش تولید و ذخیره‌سازی را از دیگر مشکلات مرغداران دانست و افزود: اگر مدیریت ذخیره‌سازی و تولید یک کاسه شود، مشکلات کمتر خواهد شد؛ البته تشکل‌های مربوط به صنعت مرغداری نیز ضعیف عمل می‌کنند؛ آن‌ها با اطلاعاتی که دارند می‌توانند بر اساس خط راه مصرف بهتر مسایل مربوط به بازار مرغ را مدیریت کنند.
اقدام دوگانه در مورد نوسانات قیمت مرغ
در این خصوص، یک دامپزشک که مالک یک واحد مرغداری سی‌هزار قطعه‌ای است، تصریح کرد: در حال حاضر، هزینه تمام‌شده برای هر کیلو گوشت مرغ زنده 4 هزار و 500 تومان است، در حالی که مرغدار مرغ خود را کیلویی 3 هزار و 700 تومان به زحمت می‌فروشد.
دکتر جواد دباغ افزود: با این وجود، یک مرغدار 20 هزار قطعه‌ای حدود 20 میلیون تومان ضرر می‌دهد و مشخص نیست که چه کسی مسئول ساماندهی این وضع نابسامان است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مورد نوسانات قیمت مرغ دوگانه عمل می‌شود؛ تا قیمت مرغ اندکی بالا می‌رود تعزیرات و چندین دستگاه وارد می‌شوند، ولی در حال حاضر کسی به فکر مرغدار نیست.
دباغ اضافه کرد: اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند، سطح تولید کاهش خواهد یافت و در آینده، خصوصاً ماه مبارک رمضان، مردم دچار مشکل خواهند گردید.
مرغ‌های تولیدی بیش از اندازه استاندارد سنگین شده‌اند!
مدیر جهاد کشارزی شهرستان گناباد ضمن تایید کاهش قیمت مرغ گفت: شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید تضمینی گوشت مرغ می‌کند اما مشکل مرغداران گناباد این است که مرغ‌های تولیدی آن‌ها بیش از اندازه استاندارد سنگین شده‌اند و از این جهت مشکل ایجاد شده است.
محمدباقر جاهدی تصریح کرد: البته به زودی دستورالعملی خواهد رسید که بر اساس این دستورالعمل، مرغ‌های بالاتر از اندازه‌های تعیین‌شده نیز خریداری شود.
وی در مورد درخواست ضمانت‌نامه بانکی از طرف شرکت پشتیبانی امور دام از تولیدکننده، توضیح داد: بارها با مسئولین شرکت پشتیبانی امور دام صحبت شده تا به دریافت چک بانکی اکتفا شود، اما متاسفانه در بعضی از موارد به تعهدات عمل نشده است و شرکت پشتیبانی امور دام به غیر از ضمانت‌نامه بانکی راضی نمی‌شود.
جاهدی با تایید این که کشتارگاه گناباد از نظر تکنولوژی مورد تایید شرکت پشتیبانی امور دام نیست، افزود: تولیدکنندگان گوشت مرغ گناباد باید در مشهد کشتار خود را انجام دهند و طبعاً این امر مشکل‌آفرین است.
وی ادامه داد: البته شرکت تعاونی مرغداران متشکل گناباد کشتارگاهی را خریداری کرده است و در صدد تجهیز و بروز کردن آن است و باید اعضای این اتحادیه نهایت همکاری را داشته باشند تا این مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود.
رییس جهاد کشاورزی گناباد با تاکید بر این نکته که مدیریت بازار و تولید را باید تشکل‌های صنعت مرغداری به شکل مناسبی انجام دهند، تاکید کرد: کسانی که سابقه 10 تا 20 سال فعالیت در عرصه مرغداری را دارند، باید بتوانند تولید خود را بر اساس بازار تنظیم کنند.
جاهدی افزود: به عنوان مثال، مردم از 15 فروردین به مدت یک‌ماه قدرت خریدشان کاهش می‌یابد و روی بازار مرغ هم تاثیر می‌گذارد و این وظیفه تشکل‎هایی مثل اتحادیه مرغداران است که این امر را در میزان تولید لحاظ کند.
وی خاطرنشان کرد: حل مشکل نهایی و قطعی مرغداران این است که خودشان امر تولید و ذخیره‌سازی را برعهده بگیرند تا بتوانند به درستی و به موقع، بازار را کنترل کنند.
سخن آخر:
معلوم نیست این وضعیت نابسامان و آشفته قرار است تا کی ادامه پیدا کند و معلوم نیست که کدام نهاد باید پاسخگوی این نوسانات عجیب و غریب باشد، اما امری که معلوم است ضربه به پیکره تولیدکننده و مصرف‌کننده است؛ تولیدکننده برایش نمی‌صرفد و خریدار نمی‌تواند بخرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com