بی نیازی از واردات واکسن برونشیت عفونی طیور با تولید انبوه واکسن(91/4)

بی نیازی از واردات واکسن برونشیت عفونی طیور با تولید انبوه واکسن(91/4)
بیماری برونشیت عفونی طیور از جمله بیماری های خطرناک طیور است که هرساله خسارت های فراوانی به صنعت مرغداری کشور وارد می کند و تولید انبوه واکسن (91/4) ازجمله راه های مهم مبارزه با این بیماری است.
رئیس بخش تولید واکسن های برونشیت عفونی وانسفالومیلیت طیور موسسه رازی با بیان مطلب فوق افزود: نیاز کشور به واکسن برونشیت عفونی حدود 700میلیون دز است که سهم عمده ای از آن مربوط به واکسن (91/4)است.
شهین مسعودی گفت: تاکنون واکسن برونشیت عفونی طیور سویه (91/4) ازخارج کشور وارد می شده که با تولید انبوه این واکسن در موسسه رازی، نه تنها بخش عمده ای از نیاز برطرف می شود، بلکه از خروج میلیون ها دلار ارز جلوگیری خواهد شد.
وی در گفتگو با روابط عمومی این موسسه یاد آور شد: بین سالهای 1342 تا 1349 وجود ویروس برونشیت عفونی در نمونه های ارسالی به موسسه رازی به اثبات رسید.به دنبال آن در سال 1353 تولید واکسن با سویه H-120 برای طیور گوشتی ودرسال 1354واکسن برونشیت با سویه (H-52) برای مرغان تخم گذار روی تخم مرغ های (SPF) توسط دکتر امراله صدقیانی آغاز شد.
مسعودی در ادامه افزود: در حال حاضر واکسن برونشیت عفونی (H-120) در ویال های هزار 2هزار دزی تولید و پس از تایید مدیریت کنترل کیفی موسسه رازی توزیع می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به تولید واکسن بیماری برونشیت عفونی طیور( H-120) در سال های 53 و54 باید به این نکته مهم اشاره کرد که سویه ویروس این بیماری بر اساس منطقه جغرافیایی متفاوت است. تا سالهای گذشته سویه” ماساچوست ” تنها سویه غالب موجود در ایران بود. ولی در سال های اخیر مرغداری ها درگیر سویه های دیگر به ویژه (91/4)شده اند، زیرا واکسن های “ماساچوست “ایمنی کامل برای مهار (91/4) را نمی دهد و موجب خسارت های فراوانی به صنعت مرغداری می شود.
رئیس بخش تولید واکسن های برونشیت عفونی وانسفالومیلیت طیور موسسه رازی در پایان اعلام کرد: برای تولید واکسن جدید (91/4) کار تحقیق و پژوهش روی آن آغاز شد و حدود 5 سال به اتفاق همکارانم در بخش تولید واکسن های برونشیت عفونی وانسفالومیلیت طیور، کار کردیم تا به این مهم دست یافتیم و اکنون در کمال افتخار آماده تولید انبوه هستیم تا کشور را بی نیاز از واردات این نوع واکسن کنیم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com