بیش از 1900 بازرسی دام در استان سمنان انجام شد

بیش از 1900 بازرسی دام در استان سمنان انجام شد
رئیس دامپزشکی استان سمنان با اشاره به یک هزار و 907 مورد بازرسی بهداشتی دام در عید قربان در این استان، گفت: این امر در راستای پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک و اطمینان ازسلامت گوشت قربانی انجام شد.
به گزارش خبرنگار مهر، رضا عامری ظهر چهارشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در محل اداره کل دامپزشکی استان سمنان ضمن تقدیر از شبکه دامپزشکی سطح استان در اجرای طرح بازرسی و نظارت بر ذبح دام عید قربان، گفت: یک هزار و 907 بازرسی در عید قربان انجام شد.
وی این امر ار در راستای اعمال وظایف قانونی و با اتکابه توان کارشناسی موجود و گستردگی خدمات در اقصی نقاط استان ذکر کرد: این طرح جهت پیشگیری از بیماری های مشترک و سلامت دام های قربانی در ایام عید سعید قربان با گستردگی بیشتری نسبت به سالهای گذشته صورت پذیرفته است.
وی بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی  بر سلامت دام ها و گوشت استحصالی را یکی از وظایف حاکمیتی دامپزشکی استان سمنان دانست و افزود: در ایام خاص که میزان کشتار مخصوصاً توسط افراد عادی جامعه افزایش می یابد ضرورت تشدید این نظارت ها بیش از پیش احساس می شود.
عامری با اشاره به احتمال بروز بیماری های مشترک هنگام ذبح دام توسط افراد عادی و خارج از کشتارگاه اظهار داشت: فرهنگ سازی اولین گام در راستای مبارزه و پیشگیری از بیماریهای مشترک می باشد.
رئیس دامپزشکی استان سمنان افزود: نقش رسانه های محلی مخصوصاً صدا و سیما در پیشبرد اهداف دامپزشکی استان جهت فرهنگ سازی و آشنایی مردم استان با روش های پیشگیری از بیماری های مشترک بسیار مهم و کلیدی است.
وی با تشکر از همکاری مجموعه رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری استان در اجرای طرح پیشگیری از بیماری های مشترک و سلامت دام های قربانی در ایام عید سعید قربان بیان کرد: در این طرح 23 اکیپ دامپزشکی متشکل از 50 نفر دکتر دامپزشک، بازرس بهداشتی گوشت و ناظرین شرعی بر سلامت پیش از کشتار، ذبح بهداشتی و شرعی و بهداشت گوشتهای استحصالی نظارت کردند.
عامری گفت: 23 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی در تمام شهرستانهای استان به صورت فعال اقدام به بازرسی و نظارت های مربوطه در عید قربان کردند.
رئیس دامپزشکی استان سمنان افزود: در روز عید سعید قربان جهت اطمینان از سلامت دامهای قربانی، تعداد یک هزار و 907 راس دام زنده مطابق ضوابط و مقررات تحت نظارت بهداشتی قبل و بعد از کشتار قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: همچنین یک هزار و 907 مورد لاشه دام قربانی در این روز مورد بازرسی قرار گرفته اند.
عامری یکی از مخاطرات کشتار قربانی را توزیع گوشت هر قربانی در سطح وسیع دانست و گفت: در صورت عدم اطمینان سلامت گوشت امکان درگیری تعداد زیادی از شهروندان با بیماری های مشترک و یا مسمومیت های غذایی وجود دارد.
رئیس دامپزشکی استان سمنان افزود: در روز عید قربان با انجام نظارت های بهداشتی 112 کیلوگرم گوشت و 188 قطعه آلایش خوراکی (مانند کبد، ریه و کلیه) غیرقابل مصرف و از چرخه توزیع حذف شد.
وی ضبط این مقدار گوشت ناسالم را گام مهمی در راستای تامین امنیت غذایی و پیشگیری از بیماری های مشترک در استان سمنان دانست و متذکر شد: در ایام بازگشت حجاج نیز شاهد تمایل افراد به کشتار دام جلوی کاروان ها و در معابر هستیم  که این امر یکی از اقدامات خطرساز برای بهداشت فرد و جامعه است.
عامری بروز بیماری های مشترک را مهمترین خطر ذبح دام در معابر دانست و تصریح کرد: از مردم شریف استان درخواست داریم دام های قربانی خود را فقط در کشتارگاه ذبح کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در پایان ضمن تاکید مجدد بر اصل فرهنگ سازی در راستای پیشگیری از بیماری های مشترک از تمام رسانه های استان اعم از خبرگزاریها، روزنامه ها و صدا وسیما درخواست کرد همچون گذشته مجموعه دامپزشکی استان را در مسیر مبارزه با بیماری های مشترک همراهی کنند.
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com