تأثیر افزودن نعناع به جیرۀ غذایی مرغ های تخمگذار

تأثیر افزودن نعناع به جیرۀ غذایی مرغ های تخمگذار
تحقیقاتی که در رابطه با افزودن برگ خشک شده نعناع در جیرۀ غذایی طیور تخمگذار انجام شده، حاکی از مفید و مؤثر بودن این مکمل خوراک در بهبود و ارتقاء عملکرد طیور تخمگذار در دورۀ آخر تخمگذاری و بازدهی بیشتر و همچنین کیفیت بهتر تخم مرغ بوده است.
در این تحقیق ، 150 مرغ تخمگذار Hy-Line قهوه ای با 64 هفته سن ، انتخاب شدند تا در آزمایشی 5 مرحله ای شرکت داده شوند که در طی آن به مدت 12 هفته 0 ، 5 ، 10 ، 15 ، یا 20 گرم برگ خشک شدۀ نعناع به عنوان مکمل در هر کیلوگرم خوراک افزوده شود.
در طول دورۀ آزمایش، افزودن برگ خشک نعناع به وضوح بر روی افزایش وزن تخم مرغ ، تولید تخم مرغ ، و مصرف خوراک طیور در هفته های 64-68 ، 68-72 ، 72-76 ، و 64-76 از سن طیور تأثیرگذار بود.  
علاوه بر این، میزان ضریب غذایی نیز با افزایش میزان برگ خشک شدۀ نعناع در مرغ های تخمگذار کاهش می یافت .
افزودن 20 گرم برگ خشک نعناع در هر کیلوگرم خوراک بهترین نتیجه را به دنبال داشت. ضخامت و کیفیت پوسته تخم مرغ ها، و میزان تولید تخم مرغ طیور تخمگذار تغذیه شده با این مکمل خوراکی بیشتر از مرغ های تخمگذار گروه کنترل شده بود. (P<0.01) 
اما این مکمل خوراکی تأثیری بر روی سایر ویژگی های تخم مرغ نظیر آلبومین ، و یا نسبت زردۀ تخم مرغ نداشت . 
در مجموع می توان نتیجه گرفت که برگهای نعناع بعنوان مکمل خوراک تأثیر بسزایی بر روی بهبود عملکرد مرغ های تخمگذار در اواخر دورۀ تخمگذاری خواهد داشت. 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com