تأثیر تغذیه بر روی کاهش تعداد تخم مرغ آلوده

تأثیر تغذیه بر روی کاهش تعداد تخم مرغ آلوده
تخم مرغ پاکیزه در واقع نه تنها در صنعت تخم مرغ مصرفی بلکه در بخش جوجه کشی نیز که آلودگی احتمال زنده ماندن جوجه ها را کاهش می دهد مهم و حائز اهمیت است . عوامل مختلفی در ایجاد تخم مرغ آلوده تأثیر دارد اما مهم ترین آنها سلامت مرغ و تغذیه آن است . در صورتی که یک سری اصول تغذیه ای در فرمول خوراک طیور مراعات شود تعداد تخم مرغ های آلوده به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت .
اولین نکتۀ حائز اهمیت انتخاب مواد و ترکیب سازندۀ خوراک است . بعنوان مثال برخی غلات و چاودارها که حاوی سطوح بالای پلی ساکارید فاقد نشاسته است در همین راستا تأثیرات منفی از خود به جا می گذارند و منجر به فضولات چسبنده در طیور و تخم مرغ های آلوده می گردد . این پدیده با جایگزینی غلات و دانه های خوراکی مناسب تر نظیر ذرت و گندم ، و یا از طریق کاهش درصد این دانه ها (غلات و چاودارها که حاوی سطوح بالای پلی ساکارید فاقد نشاسته است) در فرمول خوراک طیور قابل جبران است . علاوه بر این ثابت شده با افزودن آنزیم های پلی ساکارید فاقد نشاسته به رژیم خوراکی حاوی دانه و غلاتی که باعث ارتقاء ویسکوزیتی سیستم گوارش می شود ، چسبندگی فضولات طیور کاهش می یابد .
از عوامل دیگر مؤثر در تخم مرغ های آلوده ، مشکل فضولات اسهالی در میان طیور است که علت آن ممکن است بیماری و یا استرس های محیطی باشد ؛ برخی از عوامل تغذیه ای نیز می تواند باعث تشدید و یا تقلیل آن گردد .
خوراک و یا آب حاوی مواد معدنی بالا به ویژه سولفور منجر به ترشح بیشتر آب در روده و در نتیجه فضولات اسهالی می شود . بعلاوه ، عواملی که باعث جذب بیشتر آب می شوند نظیر رژیم غذایی پر پروتئین به ویژه در طول تابستان منجر به فضولات اسهالی می گردند .
به منظور مقابله با این مشکل ، معمولاً توصیه می شود که مواد فیبردار با ظرفیت بالای جذب آب (مثل تفالۀ چغندر قند) در رژیم غذایی طیور گنجانده شود .
به هر حال ترکیب دو راه حل بهتر از یک راه حل به تنهایی عمل می کند . خوشبختانه ، برطرف کردن این مشکل نیازی به هزینه های بالا ندارد و معمولاً هم رضایتبخش است مگر آنکه عامل آن بیماری باشد که به توجه و رسیدگی دامپزشکان نیاز دارد .     

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com