تاثیر تغذیه با یونجه کم فیبر بر روی زرده تخم مرغ

تاثیر تغذیه با یونجه کم فیبر بر روی زرده تخم مرغ
اگرچه تغذیه مرغ های تخمگذار با یونجه های کم فیبر تاثیری بر میزان تولید تخم مرغ ندارد اما محققان در تحقیقات اخیر از اثرات مفید آن بر روی کیفیت زرده تخم مرغ خبر داده اند. 
جایگزینی کنجاله سویای معمولی به عنوان منبع پروتئین طیور با یونجه کم فیبر در رژیم غذایی مرغ های تخمگذار کیفیت زرده را بهبود می بخشد .  
این تحقیق را Laudadio  و همکارانش از دانشگاه Aldo Moro انجام دادند. این مطالعه به منظور تعیین اثر جایگزینی بخشی از کنجاله سویا با یونجه کم فیبر طراحی شد که در فاز اول این تحقیق در وعده های غذایی مرغ های تخمگذار اعمال شد. در این آزمایش مرغ های تخمگذار 18 هفته ای در دو گروه تصادفی به مدت 10 هفته تغذیه شدند. 
15 درصد از جیرۀ غذایی گروه کنترل از کنجاله سویا و این میزان برای گروه آزمایشی از یونجه کم فیبر استفاده شد.
در طی انجام این تحقیق روزانه مصرف خوراک ثبت شده و تولید تخم مرغ هر مرغ نیز محاسبه شد. تخم مرغ های جمع آوری شده هر گروه برای بررسی اجزا تخم مرغ و کیفیت آن مورد بررسی قرار گرفتند. در بررسی های انجام شده در این طرح جایگزینی این تغییر هیچ تاثیری بر روی عملکرد مرغ های تخمگذار مشاهده نشد ولی رنگ زرده ( p<0 / 001)درصد زرده( p<0 / 05) کلسترول و بتاکاروتن موجود در آن ( p<0 / 001)با استفاده از این روش تغذیه ای بهبود یافتند .
نکته مهم این تحقیق در میان مرغهای تخمگذار تغذیه شده با یونجه کم فیبر، افزایش سطح بتاکاروتن و کاهش غلظت کلسترول موجود در آن است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com