تبدیل استان فارس به صادر کننده تخم مرغ

تبدیل استان فارس به صادر کننده تخم مرغ
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت :برنامه ریزی شده که طی 3 سال آینده میزان تولید تخم مرغ استان فارس از مصرف استان فراتر رفته و این استان با تولید مازاد به یک صادر کننده تخم مرغ تبدیل شود.
محمدجعفر صادقی مصرف سرانه تخم مرغ استان را 10 کیلوگرم در سال دانست و ادامه داد: پیش بینی می شود امسال نیاز استان بهتخم مرغ به بیش از 46هزار و 500تن برسد.
صادقی ادامه داد: صنعت دامپروری با 130هزار نفر اشتغال مستقیم و 378 هزار نفر اشتغال غیر مستقیم از جمله فراگیرترین مشاغل استان است که از نظر تولید پروتئین حیوانی، اشتغالزایی و ایجاد درآمد در محیط های غیر شهری و همچنین ارزآوری نقش بسیار موثری دارد.
این مسئول بیان کرد: دامپروری دارای جذابیت فوق العاده ای بین سرمایه گذاران نیز بوده که این امر در طرح های تأثیر گذاری مانند طرح توسعه کشاورزی نمود عینی داشته است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی فارس با مثبت ارزیابی کردن تاثیر اجرای طرح توسعه کشاورزی در صنعت دامپروری استانافزود: طی سالیان اخیر شاهد رشد تولید محصولات دامی بخصوص با اجرای طرح توسعه کشاورزی بوده ایم به نحوی که تولید گوشت قرمز استان به رتبه یکم کشور رسید و شاهد ارتقاء رتبه های استان در تولید شیر (رتبه چهارم)، تولید مرغ (رتبه سوم)، عسل ( رتبه چهارم) و تخم مرغ (رتبه پنجم) بوده ایم.
وی گفت: این طرح ها توانست پتانسیل های تولیدی استان را بسته به نوع تولید از 10 تا 50 درصد افـزایش دهد و پیش بینی می شود مجموع این تـولیدات در سال 1392 از مرز یـک میلیون تن بگذرد.
صادقی در ادامه به تشریح وضعیت شیر استان پرداخت و بیان کرد: پارسال علیرغم پیامدهای بروز خشکسالی های متوالی در استان فارس و به تبع آن توقع کاهش تولید شیر، خوشبختانه به دلیل ارائه تسهیلات مناسب به بهره برداران برای تأمین تلیسه های پرتولید، به بهره برداری رسیدن واحدهای تازه ساخته شده و بهبود جایگاه دام، اجرای فعالیت های اصلاح نژادی و تأمین نهاده های دامی مورد نیاز و هم چنین اصلاح وضعیت تغذیه دام ها، شاهد افزایش تولید شیر به میزان 10 هزار تن نسبت به سال 90 (700 هزار تن) بودیم.
وی سرانه تولید شیر در استان فارس را حدود 160 لیتر در سالعنوان کرد و افزود: 74 درصد تولید شیر در استان به مصرف مردم رسیده وبیش از 20 درصد شیر تولیدی استان قبل یا بعد از فرآوری به سایر استان ها صادر می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com