دام های سبک پیرامون مناطق حفاظت شده استان زنجان علیه بیماری طاعون واکسینه شد

دام های سبک پیرامون مناطق حفاظت شده استان زنجان علیه بیماری طاعون واکسینه شد
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ویروسی است، گفت: منشا آن برای اولین بار در کشورهای آفریقایی شناسایی شد و به دفعات این بیماری در دام های اهلی و حیات وحش کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه از جمله حوزه خلیج فارس، کویت، عربستان، قطر، پاکستان، هندوستان، تاجیکستان، ترکیه، اردن و سایر کشورهای آسیایی مشاهده شده است.
محمد رشید کرمی افزود: این بیماری ویروسی است و می تواند در دام های حساس، به ویژه در بین نشخوارکنندگان کوچک از جمله بز و گوسفند گسترش یابد و تا 100 درصد آنها درگیر کند.
وی یادآورشد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین دام های حساس 50 تا صد درصد تلفات بر جای می گذارد.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: این بیماری با سرایت بالا، خسارت زیادی را در بین دام ها ایجاد می کند و در بین دام ها اهلی، گوسفند و بز و در حیات وحش نیز کل، بز و آهو نسبت به ابتلای به آن حساسیت دارند.
کرمی راه های انتقال ویروس این بیماری از دام های آلوده به سالم را از طریق مدفوع، ترشحات دهان، بینی، چشم، سرفه، عطسه، آب مصرفی و علوفه ای که تغذیه می کنند بیان کرد.
وی اظهارکرد: گاو، شتر و گاومیش نیز می توانند به عنوان مخزن، ویروس بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک عمل و حامل ویروس این بیماری در بین دام های دیگر باشند و آن را منتشر کنند.
کرمی نشانه های این بیماری در دام آلوده را تب بالا، کاهش اشتها، ترشحات چشم، بینی، دهان، و وجود زخم هایی در ناحیه دهان برشمرد و افزود: در مراحل بعدی دستگاه تنفسی و ریه های دام دچار مشکل می شود و در نهایت به علت نبود تغذیه از سوی دام وزن آن کاهش وزن و تلف شدن دام می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه این بیماری بین انسان و دام مشترک نیست، گفت: از این رو بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک هیچ مخاطره ای برای انسان ندارد.
کرمی راه های کنترل این بیماری را رعایت اصول و ضوابط بهداشتی، کنترل تردد دام و واکسیناسیون به موقع جمعیت بز و گوسفند عنوان کرد.
وی تاکید کرد: هم اکنون مشکل کمبود واکسن بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان زنجان وجود ندارد و واکسن مورد نیاز این بیماری تامین شده است.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: با توجه به حساسیت موضوع در حیات وحش و گونه های جانوری حفاظت شده و جلوگیری از خسارت های اقتصادی به دامداران، با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، فرمانداران و دامداران شهرستان طارم، دام های اهلی از محیط پیرامون زیستگاه حیات وحش خرمنه سر خارج شده اند.
کرمی اظهارکرد: کارشناسان و دامپزشکان در بدو مشاهده بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، به منطقه خرمنه سر شهرستان طارم اعزام شدند و نمونه برداری هایی از حیوان ها مبتلا به این بیماری انجام دادند و به آزمایشگاه سازمان دامپزشکی ارسال و این بیماری تایید شد.
وی خاطرنشان کرد: پس از تایید، عملیات پایش در منطقه طارم آغاز، بررسی بیماری در حیات وحش و حذف لاشه های مبتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به طور بهداشتی انجام شد تا از انتشار ویروس این بیماری در بین دام های اهلی و دیگر حیوان های وحشی منطقه خرمنه سر و اطراف آن جلوگیری شود.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: همه دام های سبک از جمله بز و گوسفند در اطراف مناطق حفاظت شده این استان در شهرستان های طارم، زنجان و انگوران علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده اند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com