دومینوی مرگبار آنفلوانزای پرندگان در استان اصفهان

دومینوی مرگبار آنفلوانزای پرندگان در استان اصفهان
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه حدود 300 واحد غیر مجاز در استان پلمب شده است، گفت: بالغ بر دو هزار میلیارد تومان خسارت در سال گذشته بر اثر آنفلوانزا به کشور وارد شد. اما وضعیت امسال در استان اصفهان نسبت به سال گذشته مطلوب بوده است.
محمد کشتکار، در هفتمین همایش ملی ایده های نو در کشاورزی با رویکرد تولید محصولات سالم که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان برگزار شد، اظهار کرد: آنفلوانزای پرندگان ویروسی، واگیردار و حاد است و پرندگان بومی، وحشی و صنعتی را درگیر می کند. این ویروس به دلیل مرگبار بودن نگرانی های بسیاری ایجاد کرده است. پس از شیوع آنفلوانزای پرندگان در کشور قطع صادرات و واردات و خطر انتقال آن به انسان را در پیش داریم.
وی ادامه داد: خوشبختانه موردی از ابتلا انسان به آنفلوانزای پرندگان نداشتیم، اما خسارات قابل توجهی بر اثر این بیماری به صنعت وارد می‌شود. بالغ بر دو هزار میلیارد تومان خسارت در سال گذشته بر اثر آنفلوانزا به کشور وارد شد. اما وضعیت امسال در استان اصفهان نسبت به سال گذشته مطلوب بوده است.
 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص آسیب شناسی شیوع آنفلوانزا، افزود: مرزهای طولانی کشور و وضعیت نامناسب بهداشتی کشورهای اطراف باعث انتقال بیماری‌های مختلف به کشور می‌شود. کانال‌های هوایی موجود در کشور نیز منجر به ورود پرندگان مختلف از سیبری به ایران می‌شود. از دیگر عوامل شیوع، مرکزیت استان اصفهان است که با توجه به قرارگیری در مسیر جاده ترانزیت و رفت و آمدهای بسیار موجب تراکم بالای طیور در استان اصفهان می شود.
وی با بیان اینکه این مشکلات صرفا محدود به مقیاس کلان و اقلیم نمی‌شود، گفت: تعداد قابل توجهی واحد غیرمجاز پرورش طیور وجود دارد که فاقد مجوز، بیمه نامه و امکانات مناسب بهداشتی هستند، که پس از درگیر شدن یکی از این مرغداری‌ها، آنفلوانزا با سرعت به واحدهای کلان صنعتی سرایت می‌کند. در راستای مقابله با این مشکل، حدود 300 واحد غیر مجاز در استان پلمب شده است.
کشتکار با تاکید بر اینکه از دیگر عوامل شیوع این بیماری خرید و فروش طیور زنده است که در محدوده‌ی شهرها بسیار مشاهده می‌شود، گفت: ساختار نامطلوب و قدیمی مرغداری‌ها نیز باعث شیوع سریع بیماری می‌شود. فاصله‌ کم واحدهای کوچک، بیماری را مانند یک دومینوی مرگبار در واحدها درگیر می‌کند. بعضی از مرغداری ها به دلیل نداشتن بیمه، شبانه اقدام به جابه جایی طیور می‌کنند که این امر باعث درگیر شدن سایر بخش ها می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: رعایت نکردن ضوابط بهداشتی توسط کارگران در واحدهای مرغداری و عدم هماهنگی دستگاه‎‌ها و تشکل ها با یکدیگر برای کنترل بیماری‌ها از دیگر عوامل شیوع آنفلوانزا است. سعی در دور زدن قانون و عدم کنترل بارهای بین استانی که باعث انتقال بیماری از یک استان به سایر نقاط کشور می‌شود از دیگر آسیب‌های مربوط به شیوع بیماری‌ها در طیور است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com