روزهای سخت دامداران خراسان جنوبی

روزهای سخت دامداران خراسان جنوبی
خشکسالی های ۱۶ ساله در خراسان جنوبی موجب شده تا دامداران خطه کویر روزهای سختی را سپری کنند و برای نجات از مشکلات با قیمت بسیار پایین و چک های طولانی مدت دام خود را به دلالان بفروشند.
خشکسالی و نابودی مزارع و چراگاه های مختلف در استان، صنعت غذایی و بالاخص دامپروری استان را متاثر کرده و خسارات جبران ناپذیر به دامپروری استان وارد کرده است.
عوامل متعددی صنعت دامپروری در خراسان جنوبی را تحت تاثیر قرار می دهد که از آن جمله می توان به قاچاق دام، بیماریهای دامی و خشکسالی که شایع ترین معضل برای صنعت دامپروری در خراسان جنوبی اشاره کرد.
افزایش چهار برابری قیمت نهاده های دامی و خشکسالی باعث شده است که دامداران خراسان جنوبی توان خرید این نهاده های را نداشته و دام های خود را با قیمت های بسیار پایین و با چک های بلند مدت به دلالان بفروشند.
متاسفانه در سال جاری خرید دام امانی زمانی توسط جهاد کشاورزی آغاز شد که دامداران دام های خشکسالی زده خود را قبل از این به واسطه های فروخته بودند.
راهکارهای جهاد کشاورزی مسکن موقت بر درد دامداران
از دیگر مشکلات دامداران خراسان جنوبی مشکل فروش شیر خام است چرا که مدت‌هاست که دامداران و تولید‌کنندگان شیرخام از عدم دستیابی به مطالبات مصوب شده توسط دولت که بارها خواهان اجرایی شدن آن بوده‌اند، می‌گویند و انگار کسی قصد ندارد، سناریوی پایانی این سریال طولانی را به نگارش درآورد.
براساس اطلاعات سازمان جهاد کشاورزی، ۱۵۵ هزارو ۹۹۵ راس دام سنگین و سه میلیون و ۱۴۳هزارو ۷۵۶ راس دام سبک در استان وجود دارد که خشکسالی وتبعات ناشی از آن مانند کمبود و گرانی علوفه و آب، افزایش قیمت نهاده ها و در مقابل آن رشد کند تولید فرآورده های دامی از جمله مشکلاتی است که عرصه را بر دامداران خراسان جنوبی تنگ کرده است.
 به نظر می رسد راهکارهای جهاد کشاورزی، مسکن موقت برای دردهای آنان باشد در حالی که شرایط دامداری در خراسان جنوبی با دیگر استان ها متفاوت است.
خشکسالی و گرانی علوفه کمر دامداران خراسان جنوبی را خم کرد
نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان، خوسف در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر اظهارکرد: خشکسالی های ۱۷ساله اخیر و افزایش نهاده های دامی باعث شده است که کمر دامداران خراسان جنوبی خم شود.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد باقرعبادی با بیان اینکه مشکلات دامداران استان برای پیگیری منتقل شده است، افزود: تلاش شده است که این مشکلات از مرکز پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه خشکسالی باعث شده است که دام عشایر روی دست آنها بماند، گفت: از جهتی گرانی علوفه نیز باعث شده که این قشر زحمتکش گوسفندان خود را با قیمت بسیار پایین و با چک های طولانی مدت به دلالان بفروشند.
نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان، خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: با پیگیری های صورت گرفته مقررشده است که چهارهزارتن علوفه با قیمت بازار و بازپرداخت هشت ماهه بین دامدران استان توزیع شود.
وی با اشاره به خرید تضمینی گوسفندان خشکسالی زده دامداران استان نیزگفت:تاکنون این خرید صورت نگرفته و مشکلات دامدان استان به وزیر جهاد کشاورزی منتقل شده است.
قیمت شیر ۱۱۰۰ تومان برای دامداران صرفه اقتصادی ندارد
وی با تاکید بر اینکه باید دولت خرید تضمینی گوشت و شیر دامداران استان را در دستور کار قراردهد، تصریح کرد:دولت باید راهکارهای اساسی برای کمک به دامداران استان ارائه دهد.
حجت الاسلام عبادی بیان کرد:دامداران دام سنگین استان نیز از کاهش قیمت خرید شیر مصوب شده دولت توسط کارخانجات استان گلایه داشتند که این در صورتی است که در سال جاری قیمت مصوب شیر هزارو ۲۵۰ تومان بوده  اما کارخانه داران تنها هزار و ۱۰۰ تومان از دامدران خریداری کرده اند.
وی در پایان یادآورشد: با توجه به قیمت نهاده های دامی فروش شیر با قیمت هزارو ۱۰۰ تومان برای دامدران صرفه اقتصادی ندارد.
افزایش ۴ برابری نهاده‌های دامی در چهار سال گذشته
 رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در گفتگو با مهر، اظهارکرد: مشکلات دامداران خراسان جنوبی به نمایندگان مجلس از جمله نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف  به صورت مکتوب منتقل شده که تاکنون از طریق نمایندگان هیچ اقدام عملی در راستای حل مشکلات دامداران استان برداشته نشده است.
حجت الاسلام سید محمود موسوی با بیان اینکه خراسان جنوبی با ۱۶سال خشکسالی دست و پنجه نرم می کند، افزود: کمبود بارندگی دراین استان باعث شده که در چند سال اخیر قیمت نهادهای دامی چند برابر شود.
وی عنوان کرد: از تیرماه سال گذشته قیمت نهاده های دامی در استان دو برابر رشد داشته است همچنین در چهار سال گذشته قیمت نهاده های دامی به چها برابر رسیده است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران خراسان جنوبی ادامه داد: طی چهار سال گذشته قیمت هر کیلو شیر از ۸۰۰ تومان به هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته است که عملا در تولید هر کیلو شیر توسط دامدار در خراسان جنوبی هزار تومان به جیب دامدار می رود.
وی با انتقاد بر اینکه در زمینه فروش شیر در هر کیلو هزار تومان به جیب دامدار می رود، بیان کرد: با همین قیمت پایین نیز شیر از دامدار توسط کارخانه ها خریداری نمی شود و اگر خریداری شود پول آن بعد از چهار الی پنج ماه به دامدار پرداخت می شود و این در حالی است که در زمینه خرید نهاده های دامی باید دامدار پول نقد پرداخت کند.
امسال یارانه شیر به دامداران پرداخت نشده است
موسوی قیمت مصوب هر کیلو شیر را توسط جهاد کشاورزی هزار و ۲۵۰ تومان عنوان کرد و گفت: در خراسان جنوبی تاکنون به جز از تعدادی از محدودی هیچ کارخانه ای شیر را با این قیمت مصوب شده خریداری نکرده است.
وی افزود: تاکنون از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هشدارهایی به کارخانه های فراوی شیر داده شده است ولی هنوز این کارخانه های را از دامداران با قیمت مصوب شده خریداری نمی کنند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران خراسان جنوبی عنوان کرد: مقرر شده که دولت به ازای هر کیلو شیر به دامداران ۱۹۰ تومان یارانه پرداخت کند که تاکنون با وجود پیگیری های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی این یارانه با دامداران خراسان جنوبی پرداخت نشده است.
بلاتکیلفی قانون خرید تضمینی شیر و گوشت از سال ۸۷
وی با انتقاد بر اینکه قانون  ۲۰ ماده نظام جامع دامپروی در کشور بلاتکلیف است، افزود: بر اساس این قانون مقرر شده است که دولت کار خرید تضمینی گوشت وشیر را انجام دهد که از سال ۸۷ تاکنون در کشور این قانونی عملی نشده است.
موسوی ادامه داد: جای بسی تامل است که دولت خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی که فساد ناپذیر هستند از جمله گندم را از انجام می دهد ولی کار خرید تضمینی شیر و گوشت را انجام نمی دهد.
وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی کارخانه منسجم و بزرگی که بتواند طرف قرارداد دامپروران باشد و شیر را خریداری کند نداریم، گفت: هم اکنون ظرفیت اسمی کارخانه های خراسان جنوبی ۲۰۰ تن در روز است و این در صورتی است که این کارخانه‌ها فقط ۴۰ تن شیر را در روز فراوری می کنند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران خراسان جنوبی تاکید کرد:ما در خراسان جنوبی نیازمند احداث کارخانه فراوی بزرگ محصولات لبنی هستیم که طرف قراداد هم دامداران استان باشد.
وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم که دولت خودش قیمت شیر را توسط کارشناسان خودش برآورد کند و با همان قیمت کارشناسی این شیر را از دامداران خریداری کند.
وارد کردن گوشت ضربه اساسی به دامداران
موسوی ادامه داد: با توجه با قیمت روز نهاده های دامی در استان قیمت هر کیلو شیر هزار و ۶۰۵ تومان برآورد شده است این در صورتی است که هر کیلو شیر توسط کارخانه داران از دامداران  هزار و ۱۰۰ تومان خریداری می شود.
وی اظهارکرد: در سال جاری قیمت کارشناسی شیر توسط جهاد کشاورزی هزارو ۵۳۰ تومان ابلاغ شده است.
وی با اشاره به مشکلات بخش گوشت دامداران خراسان جنوبی گفت: اتحادیه دامداران خراسان جنوبی و کشور آمادگی این را دارد که بازار گوشت کشور را اشباع کند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با انتقاد بر اینکه متاسفانه گاهی گوشت از دیگر کشورها وارد می شود، عنوان کرد: این در صورتی است که در گاوداری ها و دامداری های استان دام زنده روی دست دامدار باقی مانده است.
وی افزود: یک دام گوشتی تا یک مرحله خاصی که علوفه بخورد پیشرفت وزنی دارد و بعد از آن دادن  علوفه به دام فقط هزینه است.
موسوی تصریح کرد: درکشور گوشت وجود دارد اما جای بسی تامل است که دولت از کشورهای دیگر وارد می کند و این وارد کردن گوشت فقط ضربه به دامدار است.
گوشت وارداتی تعطیلی واحد های دامی خراسان جنوبی را در پی داشته است
وی بیان داشت: گوشت وارداتی توسط دولت باعث می شود که دامداران دام پرواربندی خود را با قیمت زیر کارشناسی  به دلالان بفروشند و سود اصلی تلاش دامدار به جیب دلالان برود.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران خراسان جنوبی افزود: این اقدام دولت باعث تعطیلی واحد های دامی در خراسان جنوبی شده است و در این رابطه تنها دولت از دامدار حمایت نکرده است بلکه با واردات گوشت منجمد به دامدار ما ضربه اساسی در فصل مصرف گوشت وارد کند.
وی ادامه داد: هم اکنون برخی از واحد های دامی استان به دلیل بدهکاری به بانک ها تملک شده اند و دامدار ورشکسته شده است.
موسوی با اشاره به اینکه گوشت تولیدی در خراسان جنوبی از سایر استان های خوشمزه تر است، گفت: دلیل این امر استفاده دام از گیاهان دارویی است.
اقدام دیر دولت در خرید دام امانی، باعث فروش دام ها به دلالان شد
وی گفت: قبلا دام امانی توسط دامدار انجام می شد که در سال جاری به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی و به صرفه نبودن این روش کسی از  تحویل دام امانی استقبال نکرده است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با بیان اینکه قراردادهای دام امانی توسط جهاد کشاورزی در استان انجام شده است، افزود: اما خرید دام امانی در خراسان جنوبی خیلی دیر شروع شده و زمانی بوده است که دام آبستن بوده و دامپروی دام در این زمان توجیح اقتصادی برای دامپروران نداشته است.
وی ادامه داد: با افزایش نهاده های دامی دریافت دام امانی برای دامداران صرفه اقتصادی ندارد و اقدام دیر جهاد کشاورزی در زمینه خرید دام امانی باعث شده که دامدار دام خود را با قیمت بسیار پایین و با چک های طولانی مدت به دلالان بفروشد.
کاهش ۳۵ درصدی تولید گوشت در خراسان جنوبی
موسوی با بیان اینکه هم اکنون ۵۰ درصد شیر استان توسط مرکز اتحادیه دامداران جمع آوری می شود، افزود: این میزان شیر جمع آوری شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است.
وی عنوان کرد: تولید گوشت در خراسان جنوبی نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با اشاره با تاثیرات خشکسالی بر روی دام نیز گفت: در گذشته با توجه به وضعیت مناسب بارندگی در استان دام سبک از علوفه صحرا تغذیه می کرد که امروزه به دلیل خشکسالی باید دامدار برای سیر کردن دام خود علوفه بخرد و هر کیلو کاه در سه سال گذشته از ۲۰۰ تومان به ۶۰۰ تومان افزایش یافته است.
وی در پایان از دیگر مشکلات دامداران خراسان جنوبی را گرانی دارو عنوان کرد و افزود: برخی از داروهای گران قیمت در دارو خانه های استان وجود ندارد.
خشکسالی های اخیر در کاهش تعداد دام عشایر تاثیرگذار بوده است
مدیرکل امورعشایری خراسان جنوبی درگفتگو با مهر، اظهارکرد: از ابتدای سال جاری هزار و ۳۵۰ تن علوفه یارانه ای بین دامداران استان توزیع شده است که این علوفه ها ۲۰۰ تومان زیر قیمت بازار بوده است.
محمد ابراهیم ابراهیمی عنوان کرد: درزمینه توزیع این میزان علوفه یارانه ای دراستان ۲۷۰ میلیون تومان اعتبار توسط  امورعشایری استان هزینه شده است.
وی با بیان اینکه درسال جاری نیز بیش از دو میلیارد تومان اعتبار خشکسالی برای اداره کل امورعشایری خراسان جنوبی مصوب شده است گفت: ازاین میزان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید یارانه علوفه ای بوده است که این اعتبار تاکنون اختصاص نیافته است.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی درخصوص کاهش دام عشایر استان بر اثر خشکسالی نیزگفت: از سال ۸۷  دام های عشایر خراسان جنوبی سرشماری نشده اند و با توجه با شرایط خشکسالی در این استان طبیعی است که ما در خراسان جنوبی کاهش دام داشته باشیم.
وی افزود: درسال جاری برای تامین آب عشایر و دام های آنها ۶۹۳ میلیون تومان اعتبار مصوب شده است که از این میزان ۱۰۳ میلیون تومان از محل اعتبارات تملک و دارایی بوده که تاکنون ۵۰ درصد این اعتبار تخصیص یافته است.
ابراهیمی بیان کرد: هم اکنون درزمینه ارسال آب به عشایر و دام های آنها ۱۰۰ میلیون تومان دیون داریم.
کاهش ۱۲ درصدی تولیدات عشایر خراسان جنوبی
وی با اشاره به تولیدات عشایر خراسان جنوبی  در۹ ماهه گذشته گفت: در سال جاری ۱۵ هزار تن فراورده‌های لبنی، کرک، مو وپشم تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته است.
مدیرکل امورعشایری خراسان جنوبی عنوان کرد: خشکسالی باعث شده است که عشایراستان در تامین علوفه دام و آب با مشکلاتی مواجه شوند.
وی افزایش لاغری دام ها و سقط جنین را از آثار ناشی از خشکسالی های اخیر دانست و افزود: خراسان جنوبی دومین استان عشایری کشوراست.
ابراهیمی افزود: هم اکنون عشایر خراسان جنوبی دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام هستند که خشکسالی‌های چند ساله اخیر درکاهش تعداد دام عشایر استان تاثیرگذاربوده است.
وی در پایان یادآورشد:در سال گذشته نیز شاهد کاهش شش درصدی تولیدات عشایر استان بوده ایم که انتظار ما از دولت این است که این قشر زحمتکش را مورد توجه ویژه قرار دهد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com