رویکرد ما جنگ با تولید کننده نیست

رویکرد ما جنگ با تولید کننده نیست

معاون وزیر بازرگانی با اعلام تغییر رویکرد این وزارت‌خانه در تنظیم بازار مواد پروتئینی عنوان کرد که از سال آینده مرغ منجمد توزیع نمی‌شود.
به گزارش خبرنگارایسنا، محمد صادق مفتح که در سومین دوره‌ آموزش آشنایی با مبانی و کلیات بازرگانی ویژه خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها با محور آشنایی با برنامه‌ها و اقدامات وزارت بازرگانی در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها سخت می‌گفت، با بیان اینکه رویکرد وزارت بازرگانی جنگ با تولید کننده نیست، به تغییر رویکرد وزارت بازرگانی در تنظیم بازار مواد پروتئینی اشاره و عنوان کرد: فرایند توزیع مرغ منجمد به گونه‌ای است که کیلویی 400 تومان مطلوبیتش پایین‌تر است که این خلاف منطق است . به همین دلیل ما رویکرد خود را در این مورد عوض کردیم و منطقا دنبال این نوع ذخیره‌سازی نیستیم.
وی با بیان اینکه ما به دنبال یک منطقی هستیم که در تنظیم بازار دیگر مرغ منجمد توزیع نشود، افزود: مصرف مردم در زمینه‌ مرغ به طور متوسط 120 تا 130 هزار تن در ماه و به صورت یک خط است. تولید آن نیز هم که صنعتی است می‌تواند در یک خط مستقیم باشد. بنابراین اگر تولید و مصرف در یک خط مستقیم هستند پس چرا قیمت فروش آن این گونه نیست.
مفتح با اشاره به اینکه قیمت مرغ در بازار زیگزاگی است، علت آن را کم و زیاد شدن تولید دانست و اظهار کرد: هر چند که در حال حاضر 16 هزار مرغداری داریم اما این‌ها جدای از هم و به صورت توده‌ای مرغ تولید می‌کنند که ربطی به هم ندارند.
وی اضافه کرد: ما به دنبال آن هستیم که تنظیم بازار را با مرغ منجمد انجام ندهیم و برای همین سال بعد دیگر توزیع مرغ منجمد را نخواهیم داشت.
*بازار ما فشاری است
معاون وزیر بازرگانی در ادامه با بیان اینکه بازار ما فشاری است، افزود: بازار فشاری یعنی تولیدکننده تولید کند و بگوید خدایا به امید تو و سپس فشار وارد کند که تولیدش به فروش برسد که این بدترین نوع بازار است. اما در مقابل این نوع بازار، بازار کششی نیز وجود دارد که به تولید کننده برای تولید سفارش می‌شود. این نوع بازار خیلی بهتر از نوع اول است.
وی در ادامه با اشاره به بحث هدفمند سازی یارانه‌ها گفت: بعد از اجرای این قانون یکسری اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی و قابل پیش‌بینی رخ خواهد داد که باید از آن قابل پیش‌بینی‌ها جلوگیری کنیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها حتما افزایش قیمتی در کالاها خواهیم داشت، بیان کرد: هر چند یک انتظار تورمی وجود دارد اما نباید بیش از این میزان قیمت‌ها افزایش یابد. مثلا اگر قیمت کالایی پیش‌بینی می‌شود از 100 به 110 تومان برسد، نباید بیشتر از این شود که اگر این‌گونه شد باید به همان قیمت 110 تومان کاهش داد.
وی در ادامه اذعان کرد: یکی از مسائل ما این است که ما نمی‌دانیم قیمت کدام کالا چه زمانی و از چه نقطه‌ای شروع به افزایش می‌کند. مثلا قیمت مرغ قبل از این سه ـ چهار روز تعطیلی اخیر، دو هزار و 500 تا دو هزار و 600 تومان بود اما بعد از آن به دلیل اینکه در استان‌های مازنداران و گیلان به دلیل هجوم سنگین به آن استان‌ها تقاضاها افزایش پیدا کرد و کشتارگاه‌ها هم تعطیل بودند افزایش قیمت داشت و بعد از آن، این افزایش قیمت به سطح کشور نیز تصری پیدا کرد.
به گفته او باید قیمت‌ها را در کل کشور رصد کرد و به همین دلیل تنظیم بازار باید استانی باشد نه کشوری.
مفتح در پایان در مورد بحث ذخیره‌سازی نیز متذکر شد: روش‌های سنتی ذخیره‌سازی جواب نمی‌دهد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com