سمپاشی دام‌ها برای پیشگیری از تب کریمه کنگو

سمپاشی دام‌ها برای پیشگیری از تب کریمه کنگو
مدیرکل دامپزشکی گیلان از سمپاشی 85هزار رأس دام در پیشگیری از تب کریمه کنگو خبر داد.
دکتر «سهراب عاقبتی» اظهار کرد: تب‌خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است که برای اولین بار در منطقه کریمه اوکراین اتفاق افتاد و چند سال پس از آن در کنگو شناسایی شد و با توجه به این‌که این بیماری با تب و خونریزی همراه است به نام تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو مشهور است که در دام بدون علامت بوده و صرفاً با ایجاد یک تب خفیف طی 2 الی 7 روز دام را درگیر می‌کند و تشخیص این بیماری از روی ظاهر دام امکان‌پذیر نیست.
وی با اشاره به این‌که این بیماری در انسان بیماری خطرناکی است که معمولاً با تب آغاز می‌شود، افزود: داشتن حالت تهوع، بی‌اشتهایی، اسهال و استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و نهایتأ 3 تا 6 روز بعد، خونریزی زیرپوستی از جمله علائم وجود این بیماری در انسان است.
این مقام مسئول ادامه داد: مهم‌ترین عامل انتقال ویروس این بیماری کنه‌ها هستند و از سایر راه‌های انتقال این بیماری می‌توان به تماس با ترشحات، خون و بافت دام و یا انسان آلوده به بیماری اشاره کرد.
دکتر عاقبتی با تأکید بر این‌که تنها راه مبارزه با کنه‌های روی بدن دام و پیشگیری از بیماری مذکور، سم‌پاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام در فصل تکثیر و تزاید حشرات در فصول گرم سال حدقل 2 بار به فاصله 15 روزاست، تصریح کرد: دامداران به هیچ وجه نباید با دست کنه‌ها را از بدن دام جدا و یا له کنند، برای این‌که این عمل یکی از راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.
وی خاطرنشان کرد: انجام کشتارهای خارج از کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی(کشتار غیرمجاز دام) در حاشیه شهرها و روستا به‌عنوان یک عمل مخاطره‌آمیز تلقی شده و مصرف چنین گوشت‌هایی هم‌چنین خون و ترشحات دامی که در محل کشتاردام باقی می‌ماند عامل انتقال بیماری است.
مدیرکل دامپزشکی استان توصیه کرد: ضروری است که شهروندان گوشت مورد نیاز را از مرکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی که در 3 کشتارگاه صنعتی استان استحصال شده و به مدت 24 ساعت داخل پیش سردکن کشتارگاه نگهداری شده و مراحل جمود نعشی و عاری شدن از ویروس عامل بیماری تب کریمه کنگو را طی کرده، تهیه‌کنند.
وی ادامه داد: گروه‌های در معرض خطر این بیماری شامل دامداران، دامپزشکان، کارگران کشتارگاه‌ها و قصاب‌ها بوده که این افراد باید در زمان کار ضمن رعایت نکات بهداشتی از لباس کار، دستکش، عینک و چکمه مناسب استفاده کنند و سلاخان و کارکنان کشتارگاه باید در حین کار از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند.
عاقبتی یادآور شد: جهت از میان بردن و مبارزه با انگل‌های خارجی دام و پیشگیری از وقوع بیماری‌های دامی و مشترک از ابتدای سال تاکنون در سه ماهه اول سال،  85 هزار رأس دام و 328 هزار مترمربع جایگاه دامی را سمپاشی کرده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com