شاخص قیمت تولیدکننده مرغداری های صنعتی کشور افزایش یافت

شاخص قیمت تولیدکننده مرغداری های صنعتی کشور افزایش یافت
مرکز آمار ایران از افزایش 15.14 درصدی شاخص قیمت تولیدکننده مرغداری های صنعتی کشور در تابستان امسال نسبت به فصل پیش (تورم فصلی) و 3.93 درصدی در همسنجی با فصل مشابه پارسال (تورم نقطه به نقطه) خبر داد.
به گزارش مرکز آمار ایران درباره شاخص قیمت تولیدکننده مرغداری های صنعتی کشور در تابستان 1395 نشان می دهد این شاخص تابستان امسال به عدد 240.6 رسید.
تغییر شاخص در چهار فصل منتهی به تابستان امسال نسبت به چهار فصل منتهی به تابستان پارسال، 4.92درصد (تورم سالیانه) کاهش یافت.
گروه مرغ و تخم مرغ به ترتیب با 17.15 و 10.91 درصد افزایش بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص نسبت به فصل پیشین داشتند.
همچنین گروه مرغ با افزایش 8.89 درصدی و گروه تخم مرغ با کاهش 10.49 درصدی، افزایش 3.93 درصدی شاخص را نسبت به فصل مشابه پارسال رقم زدند.

شاخص های استانی
بررسی شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری های صنعتی کشور در تابستان سال 1395 نشان می دهد استان بوشهر با 41.06 درصد افزایش و استان آذربایجان غربی با 7.24 درصد کاهش به ترتیب بیشترین رشد و افت قیمت را نسبت به فصل پیشین داشتند.
استان چهار محال و بختیاری با 37.88 درصد افزایش و استان مازندران با 30.65 درصد کاهش به ترتیب بیشترین تغییر قیمت را نسبت به فصل مشابه پارسال تجربه کردند.
شاخص بهای تولیدکننده یکی از معیارهایی است که به منظور سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت ها محاسبه و منتشر می شود. از این رو، تاثیر قابل توجهی بر تصمیم گیری صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و حتی سیاستمداران دارد.
هدف از محاسبه شاخص بهای تولیدکننده، اندازه گیری تغییر قیمت هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می کنند. به عبارت دیگر می توان گفت این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبدا تولید را در نظر می گیرد.
این شاخص به صورت یک شاخص وزنی از قیمت عمده فروشی کالاها یا قیمت های تولیدکننده محاسبه می شود؛ به همین دلیل برخی شاخص بهای تولیدکننده را شاخصی می دانند که روندهای قیمتی در بازارهای عمده فروشی، صنایع تولیدی و بازار کالاها را منعکس می کند.
نتایج طرح های انجام شده در تارنمای مرکز آمار ایران به نشانی www.amar.org.ir موجود است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com