شناسنامه بهداشتی مرغداری های کاشان تهیه شود

شناسنامه بهداشتی مرغداری های کاشان تهیه شود
معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان با اشاره به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، خواستار تشکیل کمیته ای جهت تهیه شناسنامه بهداشتی برای واحدهای تولید و پرورش مرغ و تخم مرغ در این شهرستان شد.
حمیدرضا مومنیان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کاشان گفت: باید کمیته ای شامل جهاد کشاورزی، دامپزشکی، محیط زیست، تعاونی مرغداران و فرمانداری تشکیل شود تا در کنار بازدید از واحدهای پرورش مرغ و تولید تخم مرغ این شهرستان، نسبت به تهیه شناسنامه بهداشتی آنها اقدام کنند.
وی افزود: سال 1397 با توجه به ادامه روند خشکسالی باید مراقبت بیشتری داشته باشیم تا از تبدیل کاشان به کانون بحران و شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان جلوگیری شود.
فرماندار کاشان بیان کرد: هم اکنون 15 درصد از ظرفیت پرورش مرغ و تولید تخم مرغ کاشان از دست رفته و همه دستگاه های اجرایی به ویژه بخشداران باید با همکاری و تمهید راهکارهای علمی در زمینه پیشگیری و مقابله با این بیماری اقدام کنند.
او اضافه کرد: فاصله جغرافیایی اندک و ارتباط تنگاتنگ با استان قم موجب شده تا این شهرستان از آسیب های بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در امان نباشد که در این راستا انتظار می رود دستگاه های ذی ربط با اجرای پنج مرحله دستورالعمل ابلاغی، موج گسترش بیماری را مهار کنند.
مومنیان در ادامه ساختار فرسوده، جوجه ریزی غیرمجاز، فعالیت های غیرمجاز مرغداری ها، وضعیت نابسامان تهیه و توزیع کودها، حمل و نقل غیرمجاز تخم مرغ و عدم رعایت اصول امنیت زیستی را از جمله مشکلات موجود در صنعت مرغداری کشور و از جمله شهرستان کاشان عنوان کرد.

افزون بر 401 هزار قطعه مرغ در کاشان معدوم شد
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان نیز از معدوم سازی نزدیک به 401 هزار و 117 قطعه مرغ تخمگذار و گوشتی در شهرستان کاشان از زمان شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال 1396 تا کنون خبر داد.
دکتر شهرام موحدی گفت: 327 هزار و 376 قطعه مرغ در هفت واحد تخمگذار، 38 هزار و 186 قطعه مرغ مادر گوشتی از یک واحد پرورش و 35 هزار و 555 قطعه از یک واحد تولید پولت تا کنون در این شهرستان معدوم شده است.
وی افزود: وضعیت کاشان بحرانی نیست اما ظرفیت تبدیل شدن به کانون بحران را دارد؛ کنترل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از توان یک دستگاه خارج است و بر اساس ابلاغ دستورالعمل مقابله با این بیماری از سوی وزیر کشور، باید دستگاه ها به طور جد وارد عمل شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: یک میلیون و 300 هزار قطعه مرغ در این استان تاکنون معدوم شده و آمار تلفات می توانست بیش از اینها باشد اما با اقدام های صورت گرفته در سال گذشته تا حدودی شرایط کنترل شد.
او اضافه کرد: بار قیمت تخم مرغ کشور را استان اصفهان به تنهایی بر دوش می کشد اما استان های قم، قزوین و البرز به ترتیب بیشترین میزان تلفات را در بحث آنفولانزای فوق حاد پرندگان داشتند.
موحدی گفت: پس از نفت و صنایع وابسته، بیشترین حجم سرمایه گذاری در کشور به حوزه کشاورزی به ویژه پرورش دام و طیور اختصاص می یابد که باید در این راستا واحدهای مرغداری آموزش های لازم را جهت رعایت مسائل بهداشتی ببینند.
وی ادامه داد: مالکان واحدهای پرورش دام و طیور باید خود برای نوسازی واحدها و رعایت استانداردها اقدام کنند چرا که فرسودگی، رعایت نکردن مسائل بهداشتی و حمل و نقل بی ضابطه آسیب رسان است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان عنوان کرد: مرغ و به ویژه تخم مرغ ارزان و ارزشمند است که به دلیل تامین پروتئین قشرهای کم برخوردار، کالایی فوق راهبردی محسوب می شود و حذف آن از سبد غذایی مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
آنفولانزای فوق حاد پرندگان نوعی بیماری ویروسی است که ابتدا از پرندگان وحشی به پرندگان بومی و سپس ماکیان و مرغداری های صنعتی و واحدهای گوشتی و تخمگذار سرایت کرده و قابل انتقال به انسان نیز می باشد.
این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود؛ حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بیماری زا برای انسان شده یا در ترکیب با سایر ویروس های آنفولانزای انسانی عامل بیماری زای جدیدی پدید آورد.
هم اکنون 33 واحد تولید مرغ گوشتی با ظرفیت 757 هزار قطعه، 21 واحد پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت 862 هزار قطعه، 6 پولت تخمگذار با ظرفیت 465 هزار قطعه و 2 واحد پرورش مرغ مادر گوشتی با ظرفیت 102 هزار قطعه در شهرستان کاشان فعال است.
این شهرستان با جمعیت نزدیک به 365 هزار نفر در فاصله 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com