شیوع آنفلوآنزای پرندگان در اصفهان تنها یک احتمال است

شیوع آنفلوآنزای پرندگان در اصفهان تنها یک احتمال است
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی اصفهان با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد مشکوک به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان مشاهده نشده است، گفت: شیوع این بیماری در استان تنها یک احتمال است.
سید رضا موسوی در گفتگو با مهر اظهار داشت: با توجه به برخی تلفات غیر عادی طیور با علائم شبیه به فوق حاد پرندگان در بعضی از کشورهای همسایه این زنگ خطر برای ما است که شاهد این بیماری در سطح  استان اصفهان نیز باشیم.
وی بیان داشت: در همین راستا اقدام به اجرای برنامه های پیشگیری از بروز احتمالی بیماری انفلوآنزای فوق حادپرندگان در دستگاه های مرتبط شدیم.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان یادآور شد: رعایت موارد بیوسکوریتی (ضوابط بهداشتی، قرنطینه ای) از جمله شستشو و ضدعفونی ماشین های حمل، کنترل ورودی و خروجی های شهرستان با استقرار اکیپ های مشترک دامپزشکی و نیروی انتظامی و جلوگیری از نقل و انتقال دام و طیور و دیگر فرآورده های خام دامی به دیگر استانها بدون گواهی حمل دامپزشکی، جلوگیری از شکار پرندگان آزادپرواز و وحشی باید اولویت دستگاه های مسئول در راستای پیشگیری و مبارزه با شیوع احتمالی این بیماری قرار گیرد.
وی با تاکید بر لزوم اجرای اقدامات پیشگیری به منظور جلوگیری از آسیب ها و خسارت جانی و اقتصادی و با اشاره به بازرسی و پایش مداوم مرغداری ها و واحدهای روستایی استان اصفهان گفت: با بررسی های انجام شده تا کنون هیچ مورد مشکوک به این بیماری در استان مشاهده نشده است.
موسوی اعلام کرد: اجرای اقدامات بهداشتی قرنطینه ای، جلوگیری از تماس پرندگان مهاجر و آزادپرواز با طیور پرورشی، ضدعفونی و پاکسازی مزرعه پرورش طیور پیش از هر جوجه ریزی، ایجاد حوضچه‌های ضدعفونی در مبادی مزرعه و سالن های پرورشی ازدیگر اقدامات پیشگیرانه است.
وی اضافه کرد: استفاده از تجهیزات و لباس ضدعفونی شده برای ورود به مزرعه، سوزاندن و دفن بهداشتی لاشه های تلف شده از دیگر راهکارهای جلوگیری از بروز احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی با سرعت انتشار بالا و مشترک بین انسان و حیوان است و به این علت در دنیا با حساسیت مورد توجه قرار می گیرد.
وی ادامه داد: استقرار اکیپ های مشترک دامپزشکی و نیروی انتظامی و جلوگیری از نقل و انتقال دام و طیور و دیگر فرآورده های خام دامی به دیگر استانها بدون گواهی حمل دامپزشکی، جلوگیری از شکار پرندگان آزادپرواز و وحشی باید اولویت دستگاه های مسئول در راستای پیشگیری و مبارزه با شیوع احتمالی این بیماری قرار گیرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com