صادرات جوجه یکروزه از استان اردبیل 70 درصد افزایش یافت

صادرات جوجه یکروزه از استان اردبیل 70 درصد افزایش یافت
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: صادرات جوجه یکروزه ازاین استان در6 ماهه امسال نسبت به پارسال 70 درصد افزایش داشته است.
دکتر صادق صالحی افزود: امسال 2 میلیون و 237 هزارو 800 قطعه جوجه یکروزه از استان اردبیل به کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شده که در مدت مشابه پارسال این رقم یک میلیون و 582 هزارو 500 قطعه بود.
وی بیان کرد: دراین مدت یک هزارو 400 تن پا و پنجه مرغ نیز از استان اردبیل به کشور ویتنام صادر شده است.
وی اضافه کرد: صادارت و واردات گوشت و دام زنده امسال تاکنون از استان اردبیل انجام نشده اما اقداماتی برای صادارت دام در حال انجام است و امسال فقط صادرات 220 تن پودر گوشت وضایعات گشتارگاهی از استان به کشور ارمنستان صورت گرفته است.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از تشدید نظارت بر مراکز عرضه فرآورده های خام دامی خبر داد و گفت: امسال 40 هزارمورد بازرسی و نظارت از مراکزعرضه فرآورده های خام دامی در استان صورت گرفته که این رقم در مدت مشابه پارسال 10 هزار مورد بود که افرایش چهار برابری دارد.
صالحی از کشف 88 تن فرآورده های دامی تاریخ گذشته و فاسد خبر داد و اضافه کرد: با همکاری تعزیرات و دستگاه قضایی استان کشتارگاههای غیر مجاز در استان کاهش چشمگیری داشته است.
وی بیان کرد: بزرگترین کشتارگاه صنعتی طیور کشور با پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا در دهه فجر امسال در استان اردبیل به بهره برداری خواهد رسید که با بهره برداری از این طرح عظیم شاهد صادرات طیور وگوشت سفید به سایر کشورها خواهیم بود.
وی اظهار کرد: امسال همچنین بیش از هشت میلیون دوز انواع واکسن برای مایه کوبی دام های استان و 17 میلیون و 600 هزاردوز واکسن برای مایه کوبی در طیواستفاده شده است.
دکتر صالحی گفت: با این که بیماری تب برفکی پارسال در بیشتر نقاط کشور دیده شد اما با پیش بینی و اقدام لازم، کنترل کانون های بیماری و شعاع آنها ومدیریت صحیح در استان اردبیل در این زمینه خوب عمل شد به طوری که با کمترین تلفات بر این مشکل غلبه شد.
مدیر کل دامپزشکی استان افزود: با این که عشایر بیشترین دام سبک را در استان دارند اما با مایه کوبی دام های آنها هیچ تلفات دامی از جامعه عشایری در این مدت گزارش نشده است.
وی از شروع مایه کوبی تب برفکی دام ها از 24 شهریور ماه تا 24 مهرماه خبر داد واظهار کرد: متاسفانه بعضی از دامداران در این رابطه به علت هزینه واکسن همکاری مطلوب را با اکیپ های اعزامی اداره کل دامپزشکی استان انجام نمی دهند.
وی بیان کرد: هزینه واکسن هر دام سنگین به خاطر وارداتی بودن آن 30 هزار ریال می باشد و هر راس دام دست کم باید در طول سال برای مقابله با بیماری احتمالی سه الی چهار بار مایه کوبی شود.
وی اضافه کرد: واکسن دام سبک به علت تولید داخلی رایگان بوده و هر راس گوسفند در طول سال به 2 بار واکسن نیاز دارد.
استان اردبیل 360 هزار راس دام سنگین شامل گاو گاو میش و تعداد 2 میلیون راس دام سبک شامل گوسفند و بز دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com