طرح استفاده از خوارک کمتر رایج در تغذیه دام و طیور اجرا می شود

طرح استفاده از خوارک کمتر رایج در تغذیه دام و طیور اجرا می شود
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای تامین خوراک دام و طیور کشور طرح بهبود تغذیه دام روستایی و استفاده از خوراک های کمتر رایج و ضایعات باغی اجرا می شود.
تورج صارمی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی از نهمین نمایشگاه دام و طیور و صنایع وابسته و آبزیان قزوین بازدید کرد.
تورج صارمی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی قزوین برپا شده است اظهارداشت: برپایی نمایشگاه های تخصصی در حوزه کشاورزی بستر بسیار مناسبی برای انتقال دانش و تکنولوژی این بخش است و می تواند بهره برداران و تولیدگنندگان را به استفاده از امکانات مدرن تشویق کند.
وی افزود: اگر تولیدکنندگان کشاورزی در بخش دام و طیور با آخرین یافته ها و تجهیزات این عرصه آشنا شده و استفاده از آن را در اولویت کار خود قرار دهند می توان امیدوار بود با کاهش مشکلات این بخش راهکار مناسبی برای بهبود فضای تولید با بهره گیری از روشهای نوین اتخاذ شود.
صارمی تصریح کرد: امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بر اساس زمان بندی انجام شده برپایی نمایشگاهها متداول است و خوشبختانه در ایران هم سالهاست نمایشگاه تخصصی در بخش کشاورزی در حال برگزاری است که مورد استقبال قرار گرفته که یکی از آنها نمایشگاه دام و طیور استان است که در قزوین ۴۰ شرکت حضور دارند که زمینه خوبی برای تولید کنندگان ایجاد شده تا از این فضا استفاده کنند.

تغذیه و تامین خوراک دام و طیور مهمترین دغدغه معاونت وزارت جهاد کشاورزی
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی در ادامه این گفتگو در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص نحوه تامین خوراک دام و طیور در کشور و حمایت از تولیدکنندگان اظهار داشت: یکی از دغدغه های تولیدکنندگان تامین هزینه خوراک و تغذیه دام و طیور است که ۷۰ درصد هزینه ها را خوراک تشکیل می دهد و اگر بتوانند با استفاده از تکنولوژی روز و ضایعات کشاورزی این هزینه را کاهش دهند تا قیمت تمام شده کم شود به سود مناسبی دست خواهند یافت.
وی اضافه کرد: در این زمینه برای بهبود شرایط وزارت جهاد با تخصیص اعتبارات خط مکانیزاسیون گامی در مسیر حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی برداشته واین امکان فراهم شده تا با این تسهیلات از محل خط اعتباری به تقویت تولید کمک شود که برای تکمیل تجهیزات تولیدکنندگان این خط اعتباری دایر شده تا دغدغه فعالان این عرصه کمتر شود.

استفاده از خوراک های کمتر رایج در اولویت است
وی بیان کرد: تغذیه از موضوعاتی است که در واحدهای تولیدی بیشترین هزینه ای را به خود اختصاص داده لذا اقداماتی در حوزه بهبود مدیریت تغذیه وزارتخانه صورت گرفته که موجب شده بتوان قیمت ها را کاهش داد و به استمرار تولید در واحدها کمک کرد.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از برنامه هایی که در واحد بهبود تغذیه وزارت جهاد کشاورزی با کمک واحدهای تحقیق پیگیری می شود امکان استفاده از خوراک های کمتر رایج است زیرا ظرفیت هایی داریم در بقایای زراعی باغی و کارخانجات داریم که می توانیم از آنها استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: طرح های تحیقاتی زیادی داریم که امکان استفاده از بقایای باغی و زراعی را ممکن می کند و روشهایی داریم که ضمن حفظ کیفیت می توانیم قیمت تمام شده را کاهش دهیم که امکان استفاده از خوراک های کمتر رایج در واحدهای دام و طیور از این روشهاست.
صارمی یادآورشد: به دلیل محدودیت زمین و منابع زمین برای کشت علوفه یکی از اولویت های امور زراعت استفاده از علوفه با نیازهای آبی کم است که جایگزین روش فعلی شود که این روش در تغذیه دام کار جدیدی است و در حال تدوین دستورالعمل های فنی هستیم تا با استفاده از سوربون، علوفه ای خلر و ماشک در تغذیه بدون مشکل بتوان در تغذیه دام استفاده کرد زیرا منابع آبی کمتری می خواهند و عملکرد بیشتری در محصول دارند و به همین دلیل هزینه تولید کمتر می شود.

سالانه ۷۰ میلیون تن خوارک دام و طیور نیازمندیم
وی در خصوص میزان نیاز خوراک دام و طیور کشور اظهارداشت: در سال گذشته برای ۱۳ میلیون انواع محصولات تولیدی در واحدهای دام و طیور حدود ۶۳ میلیون تن خوراک در بخش دام و ۱۰ میلیون تن خوراک در طیور مصرف شد که با استفاده از ظرفیت مراتع کشور بخشی از آن در داخل تامین شد که از بقایا بوده است.
صارمی اضافه کرد: سالانه حدود ۷۰ میلیون تن خوراک دام و طیور نیاز داریم که با استفاده حداکثری از ظرفیت موجود با طرح های توسعه در تولید پیش بینی شده در برنامه ششم باید زمینه استفاده مناسب را فراهم کنیم تا امکان بهره گیری از علوفه جایگزین و خوراک های کمتر رایج هم در اولویت قرار گیرد تا نیازها تامین شود.
وی گفت: بخش عمده ای از خوراک مورد نیاز دام و طیور به دلیل مشکلاتی که در تامین آب داریم و محصولاتی که نیاز آبی زیادی دارند مانند سویا که امکان کشت آن در داخل نیست از کشور های دیگر وارد می شود که تلاش می کنیم در بخش طیور هم با ظرفیت موجود در موسسه تحقیقات علوم دامی و اصلاح بذر و نهال و معاونت امور زراعت بتوانیم مانند سایر نقاط دنیا که از علوفه و اقلام کمتر رایج استفاده می شود ما هم از این اقلام استفاده کرده و نیاز وارداتی را کم کنیم.

طرح بهبود تغذیه دام روستایی در اولویت است
صارمی در مورد برنامه های سال آینده این اداره نیز گفت: اولویت های سال آینده ما طرح بهبود مدیریت تغذیه دام روستایی است که با این طرح مشترک می توانیم از ظرفیت های مناسبی که در بهبود تغذیه دام عشایر وجود دارد استفاده کنیم که این کار در حال پیگیری است.
وی بیان کرد: این طرح به صورت پایلوت در استانهای لرستان و چهار محال و بختیاری که جامعه عشاری بیشتری دارد برای بهبود تغذیه و اعمال روشهای خوراک دهی در واحدهای صنعتی اجرا می شود.
صارمی گفت: اعمال روش های مناسب خوراک دهی در واحدهای صنعتی در حال اجراست و در بخش طیور هم تولید هم بهبود راندمان تولید از دیگر طرحهایی است که به صورت برنامه ریزی شده آن را اجرا می کنیم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com