طرح ساماندهی و فرآوری کود در واحدهای مرغداری فردوس

طرح ساماندهی و فرآوری کود در واحدهای مرغداری فردوس
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس از اجرای طرح ساماندهی و فرآوری کود از ابتدای مردادماه در واحدهای مرغداری این شهرستان خبر داد.
جواد اسماعیلی اظهار کرد: کنترل حمل و نقل کود مرغ از سالن‌های پرورش طیور یکی از وظایف سازمان دامپزشکی است.
وی گفت: از آنجایی که کود مرغی می‌تواند به صورت بالقوه عامل انتقال بیماری‌های واگیردار در بین مرغداری‌ها باشد لذا دپو کردن و فرآوری کود سالن‌های مرغداری پس از تخلیه می‌تواند در کنترل انتقال بیماری به سایر واحدهای مرغداری نقش بسزایی داشته باشد.
رئیس شبکه دامپزشکی فردوس افزود: اجرای طرح ساماندهی و فرآوری کود در واحدهای مرغداری نیازمند آگاهی و مشارکت مرغداران در اجرای این طرح است.
اسماعیلی تصریح کرد: از حدود شش ماه قبل اطلاع‌رسانی و مستندسازی در این‌ ارتباط  با اخذ تعهد از مرغداران انجام شد و با برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته این طرح از ابتدای مردادماه جاری اجرایی می‌شود.
وی ادامه داد: مرغداران پس از تخلیه سالن، بارگیری طیور و اعزام به کشتارگاه، در داخل سالن مرغداری یا با حفر گودال اقدام به سیلوی دپو می‌کنند که با رسیدن دمای کود به 55 درجه سانتیگراد عامل بسیاری از بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و انگلی در کود از بین رفته است و احتمال انتشار بیماری از یک واحد به سایر واحدهای مرغداری کاهش می‌یابد.
رئیس شبکه دامپزشکی فردوس گفت: مرغدارانی که در این طرح همکاری نکنند ضمن ارجاع به مراجع قضایی از صدور مجوز جوجه‌ریزی برای دوره بعدی پرورش آنها خودداری می‌شود.
اسماعیلی حفر گودالی به عمق دو متر و دفن کود در گودال در محل مرغداری، آب‌پاشی بین کود برای تخمیر بهتر کود، پوشاندن روی کود با پلاستیک، پوشاندن روی پلاستیک با خاک به ارتفاع 40 سانتیمتر و کنترل دمای 60 سانتیمتری سطح کود به صورت روزانه را از مراحل دپو و سیلوی کود عنوان کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com