قیمت تخم‌مرغ هنوز هم برای مرغدار به صرفه نیست!

قیمت تخم‌مرغ هنوز هم برای مرغدار به صرفه نیست!
هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری به‌طور میانگین سه‌هزار و 900 تومان به فروش می‌رسد، این در حالی است که قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ چهارهزار و 250 تومان بوده و مرغداران محصول خود را 250 تومان کمتر از قیمت تمام‌شده به فروش می‌رسانند.
دبیر انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار با اعلام این مطلب گفت: با وجود اینکه قیمت تخم‌مرغ افزایش یافته است و هر شانه آن به هشت‌هزار و 800 تومان در میادین میوه و تره‌بار رسیده است، هنوز تولیدکنندگان محصول خود را با زیان به فروش می‌رسانند.
دکتر سیدفرزاد طلاکش افزود: هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری به‌طور میانگین سه‌هزار و 900 تومان به فروش می‌رسد، این در حالی است که قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ چهارهزار و 250 تومان بوده و مرغداران محصول خود را 250 تومان کمتر از قیمت تمام‌شده به فروش می‌رسانند.
وی خاطرنشان کرد: تا 20 روز آینده با افزایش میزان تولید و کاهش خرید کارخانه‌های صنایع غذایی مصرف تخم‌مرغ در کشور کاهش و به‌صورت خودکار قیمت آن در بازار کاهش می‌یابد و نگرانی بابت تأمین بازار وجود نخواهد داشت.
دبیر انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ادامه داد: جوجه‌ریزی که در سه ماه اول انجام شده، در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته 11 درصد رشد داشته و میزان تولید تخم‌مرغ از اواسط شهریورماه افزایش خواهد داشت و بازار به تعادل خواهد رسید.
طلاکش تصریح کرد: به طور میانگین روزانه دوهزار و 400 تن تخم‌مرغ تولید می‌شود که به‌دلیل مشکلاتی که در زمینه صادرات وجود دارد، در دو ماه گذشته تنها دوهزار تن از این محصول صادر شده است.
وی یادآور شد: بالا رفتن هزینه‌های تولید، قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ مزیت صادراتی این محصول از بین رفته است و در بازار عراق نمی‌توانیم با تولیدکنندگان ترکی که برای صادرات جایزه‌های تشویقی دریافت می‌کند رقابت کنیم.
طلاکش تأکید کرد: برای بسته‌بندی و سورت کردن، ترانزیت، عوارض گمرکی حدوداً کیلویی 700 تومان هزینه می‌شود تا به مرز عراق برسد و دیگر صادرات تخم‌مرغ با دلار سه‌هزار تومانی نیز به صرفه نیست.
وی در پایان در پاسخ به اینکه دولت با اختصاص ارز مرجع به نهاده‌های دامی موافقت کرده است، آیا این امر تأثیری در قیمت تمام‌شده نداشته است، اظهار داشت: بخشی از نهاده‌ها از گمرک ترخیص شده، ولی هنوز به دست مرغدار نرسیده است. تا از بندر حمل شود و به دست مرغدار برسد، زمان می‌برد.

 
نظرات شما
  •  

    ابراهیم یاقوتی گفت : ۹۲/۰۶/۰۵

    با احترام اعلام میدارد عدم سود آوری مرغداریهای تخمگذار به جهت پایین بودن راندمان تولید و نگهداری مرغ در سیکلهای دوم و یا .... میباشد . پس بیاییم بر اساس واقعیت که باید صورت پذیرد محاسبه سود و زیان را داشته باشیم تا نه اجهافی به مصرف کننده باشد و مرغداران محترم نیز در راستای اصلاح ساختار واحدها و روشهای پرورش و تولید ارتقاء سیستمها را داشته باشند و تکنولوژی نو را وارد مرداریها بنمایند

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com