محدودیت های چین در پی آنفلوانزای پرندگان

محدودیت های چین در پی آنفلوانزای پرندگان
چین، دومین بازار بزرگ طیور جهان است اما سیاست های سرسختانه این کشور در مورد آنفلوانزای پرندگان، موجب شده تا تجارت با این کشور در سال های اخیر، سخت تر شود.
صادرات گوشت مرغ از ایالت متحده به چین در ژانویه سال 2015، به دلیل وقوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، ممنوع شد. در زمانی که آمریکا به عنوان تامین کننده حضور نداشت، برزیل بیشترین استفاده را از بازار چین برد.

محدودیت های واردات طیور

در پی وقوع آنفلوانزای پرندگان، کشور چین محدودیت هایی را در زمینه واردات طیور اعمال کرد که با قوانین سازمان بهداشت جهانی حیوانات، متناقض بوده است. بسیاری از کشورها از سیاست های منطقه ای خودشان استفاده کردند و برای حفظ مشتری خود، از ممنوعیت های این کشور پیروی نکردند و در حالی که تجارت آن ها طبق قوانین سازمان بهداشت جهانی حیوانات ادامه داشت، چین فقط واردات طیور آمریکایی را محدود کرد.
دیگر سیاست های اعمال شده چین که با قوانین سازمان بهداشت جهانی حیوانات در تناقض است، به دلیل وجود آنفلوانزای کم حدت پرندگان، به حالت تعلیق درآمده است. قوانین سازمان بهداشت جهانی حیوانات، این تعلیق تجاری گوشت مرغ را به دلیل وجود آنفلوانزای کم حدت پرندگان، پیشنهاد نمی کند.
با همه این ها به نظر می رسد که واردات به چین در سال 2016، به بیش از 400,000  تن افزایش داشته است. واردات از کشورهای آمریکای جنوبی، رو به افزایش است؛ به خصوص از کشور برزیل که بیشتر کارخانه های آن، محصولات خود را به کشور چین ارسال می کنند.

بازارهای صادرات طیور
صادرات گوشت مرغ چین در سال 2016، حدود 380,000 تن بوده است. ژاپن با سهم 42 درصد و هنگ کنگ با سهم 34 درصد، مقاصد عمده صادرات مرغ چینی بوده اند. خرید گوشت چینی توسط ژاپن، از سال 2014، بیش از 20 درصد کاهش داشته است که این به دلیل نگرانی از وضعیت غذای چین بوده است.
در مورد صادرات طیور به اروپا، باید گفت که از بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین به دلیل تعرفه بالای طیور، به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است. سهمیه واردات اتحادیه اروپا، تعرفه کمتری را برای واردات مقدار مشخصی طیور اعلام کرده است. بیشتر سهمیه، به برزیل و تایلند داده شده است و فقط 4 درصد سهمیه به چین اختصاص داده شده است. طیوری که در این سهمیه بندی قرار ندارند، تعرفه ای معادل تقریباً 40 درصد خواهند داشت.

محدودیت تولید به دلیل کاهش ذخایر مرغ های اجداد

در سال 2015، شاهد افزایش تولید گوشت مرغ های پر سفید در چین بودیم و تولید این نوع مرغ به 13.4 میلیون تن رسید. اما در سال 2016، میزان تولید به 12.7 میلیون تن کاهش یافت؛ باید خاطر نشان کرد که در سال 2016 به دلیل وقوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سراسر دنیا، تولید کنندگان چینی نتوانستند مرغ های پر سفید خود را به فروش برسانند.
چین، به واردات مرغ های اجداد برای تامین گوشت مرغ سفید خود وابسته است و آمریکا تقریباً 90 درصد  سهم واردات به چین را در اختیار دارد؛ در حالی که فرانسه و نیوزیلند، مابقی واردات به چین را به خود اختصاص داده اند. در ژانویه سال 2015، کشور چین، واردات طیور از آمریکا را به دلیل وقوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آمریکا ممنوع کرد. چین، واردات از فرانسه را نیز در پاییز سال 2015 به دلیل وقوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ممنوع کرد و درهای بازار طیور چین، فقط به روی نیوزیلند و چند تامین کننده کوچک باز ماند. با این حال، این خرده تامین کنندگان، تامین خود را محدود کردند تا به تقاضای چینی ها پاسخ دهند.

تولک بری اجباری
بعضی از کارخانه های چینی، برای کنار آمدن با کاهش ذخایر مرغ های اجداد، به اجبار از تولک بری استفاده کردند تا چرخه باروری و تولید اجداد و مرغ های مادر پر سفید، طولانی تر شود. از آن جایی که تامین ذخایر مرغ های اجداد با مشکل مواجه شد، تولید گوشت مرغ های پر سفید در سال 2016، احتمالاً کاهش 10 درصدی داشته است.
تولید گوشت مرغ پر طلایی نیز افزایش خواهد یافت؛ اما تولید کلی گوشت مرغ، با کاهش مواجه خواهد شد.

کاهش مصرف مرغ در چین
مصرف مرغ در سال 2015 و 2016 در چین، تغییراتی داشت زیرا بازار در تولید و واردات، با تغییراتی مواجه شد. برآوردها نشان می دهند که مصرف مرغ در سال 2016 در چین کاهش داشته و به 12.72 میلیون تن رسیده است.
ساختار تغییر کرده تولید در چین، که با بسته شدن بعضی کارخانه ها به دلیل تولیدات بیشتر در کشورهای کم هزینه تر همراه بوده است، باعث کاهش کارخانه هایی شد که کارگران آن ها در غذاخوری، به دلیل قیمت پایین مرغ، آن را مصرف می کردند.
به گفته منابع صنعت مرغداری چین، یکی دیگر از علل کاهش مصرف گوشت مرغ پر سفید، هزینه های بالای بعضی از قسمت های گوشت مرغ در سوپرمارکت ها بوده است زیرا گوشت سینه مرغ در چین نسبت به بال، ران و پای مرغ، از محبوبیت کمتری برخوردار است.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com