مصرف 34 میلیون کیلوگرم گوشت در گلستان

مصرف 34 میلیون کیلوگرم گوشت در گلستان
مسئول امور کشتارگاههای استان گلستان گفت: در شش ماهه اول سال جاری مقدار 34 میلیون و 827 هزار و 268 کیلو گرم گوشت قرمز و سفید در کشتارگاه های دام و طیور استان پس از بازرسی بهداشتی کارشناسان دامپزشکی وارد چرخه مصرف انسانی شد.
حمیدرضا حنفی پیش از ظهر سه شنبه در حاشیه بازدید از کشتارگاههای طیور استان افزود: از این مقدار 32 میلیون و 44 هزار و 751 کیلو گرم گوشت مرغ و دو میلیون و 385 هزار و 517 کیلو گرم گوشت قرمز بوده است.
وی ضمن تبریک فرا رسیدن 14 مهر، روز دامپزشکی به همه دامپزشکان و سایر رده های دامپزشکی گفت: بدون شک بنیان نهادن چنین روزی نشانه اهمیت و ضرورت تجلیل از مقام دامپزشکان و تأکیدی بر نقش مؤثر، مستمر و حساس آنان در ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامعه است.
حنفی گفت: از آنجا که شعار امسال روز جهانی دامپزشکی نیز به تنوع خدمات و گستره وسیع فعالیتهای دامپزشکان اشاره دارد باید عموم مردم را از این دامنه بی کران آگاه کرد که دامپزشکان علاوه بر تلاش در جهت کاهش آلام حیوانات، در حوزه پیشگیری از وقوع بیماری های مشترک بین دام و انسان نیز در صف اول مسئولیت قرار داشته و تأثیر چشمگیری بر حفظ ایمنی و سلامت غذا دارند.
مسئول امور کشتارگاههای استان با بیان اینکه در استان گلستان در حال حاضر 10 واحد صنعتی فعال کشتارگاهی طیور وجود دارد گفت: در 6 ماهه اول سال جاری در کشتارگاه های دام استان تعداد 71 هزار و 878 راس دام سبک و سنگین تحت نظارت بازرسان بهداشتی دامپزشکی و ناظرین شرعی ، کشتار و وارد چرخه مصرف انسانی شد.
حنفی گفت: مقدار 11 هزار و603 کیلوگرم از لاشه دامهای کشتاری به علت مشکلات انگلی و بیماری ضبط و معدوم شده است.
وی بیان داشت: همچنین در این مدت تعداد  13 میلیون و 598 هزار و 416 قطعه طیور با نظارت مسئولان فنی بهداشتی و ناظران شرعی کشتار و به بازار مصرف عرضه شده است.
حنفی اظهار داشت: تعداد 108 هزار و 334 قطعه لاشه طیور در این کشتارگاه ها به علت مشکلات بهداشتی ضبط شده است.
وی در پایان با اشاره به نقش دامپزشکی درتامین بهداشت عمومی جامعه تصریح کرد: نظارت های بهداشتی دامپزشکی منحصر به کشتارگاه ها نبوده و پس از انتقال گوشت از کشتارگاه ها و توزیع آن درسطح شهرستان،اکیپ های سیار نظارت بهداشتی از مراکز عرضه گوشت وسایر فرآورده های خام دامی بازدید کرده تا فرآورده ها به شکل مطلوب و بهداشتی به دست مصرف کنندگان برسد.
مدیر کل دامپزشکی استان افزود: در راستای مقابله و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، تردد اسب و ورود اسب به استان محدود شده است و فقط در صورت داشتن، مجوز بهداشت، قادر به تردد هستند.
او با اشاره به تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان کمیته‌ی امحاء سگ‌های ولگرد در استان، گفت: این کمیته دامپزشکی طبق مصوبه علمی، موظف به جمع‌آوری و معدوم سازی سگ‌های ولگرد می‌باشد.
او با اشاره به تاکید جمعیت حمایت از حیوانات استان بر عقیم سازی سگ‌های ولگرد، گفت: در سال گذشته، 17 هزار قلاده سگ شناسنامه‌دار، علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با یادآوری این‌که سال 2011 به عنوان سال جهانی دامپزشکی نامیده شده است، گفت: متاسفانه فعالیت‌های کلان این سازمان، مورد غفلت واقع شده و در جامعه به صورت مطلوب انعکاس نیافته است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com