نقش روی (zinc) در سلامت و پوست طیور

نقش روی (zinc) در سلامت و پوست طیور
پوست با بیشترین مساحتی که دارد بزرگترین عضو بدن و اولین لایه محافظتی در سیستم ایمنی حیوانات محسوب می شود. در طیور به دلیل وجود پوشش پر، پوست بدن معمولاً بسیار نازک است و همین مسئله باعث می شود که در معرض آسیب و خطر قرار گیرند.
دکتر Christoph Mulling استاد آناتومی بدن حیوانات در دانشگاه Leipzig آلمان در این زمینه می گوید : پس از پوشش پر که تا حدودی محافظ بدن پرندگان است، محافظت از بدن طیور به ساختار و نوع سلولی پوست بستگی دارد. لایه محافظتی خارجی پوست از سلول های مرده و زند? بیشماری با ضخامت های متنوع تشکیل شده است. 
از آنجاییکه پوست بدن طیور بسیار نازکتر از پوست پستانداران است، استحکام کمتر و در نتیجه ایمنی کمتری هم دارد. با اینحال ، معمولاً وظیفه اولیه خود را که محافظت از بدن در مقابل از دست دادن آب و هجوم میکروارگانیسم های ناخواسته است، انجام میدهد. 
کیفیت عملکرد محافظتی پوست به ترکیبات موجود در این لایه محافظتی بستگی دارد . کمبود آنزیم ها ، ویتامین ها یا مواد معدنی مسلماً بر روی قدرت ایمنی پوست تأثیر می گذارد.
تحقیقات محققین متعدد در این زمینه ثابت کرده که ریز مغذی ها نقش مهمی در تشکیل پوستی سالم و قوی در طیور دارند که در این میان می توان به روی ، منگنز ، مس و سلنیوم اشاره کرد که هر کدام از این مواد معدنی نقش مهمی در انسجام و استحکام پوست دارند.
تحقیقات همچنین نشان می دهند که با مصرف دوز صحیح و مناسب از این مواد معدنی موجود در طبیعت فواید بیشتری عاید می گردد. این مطالعات حاکیست با خوراندن "روی" به طیور انسجام پوست بیشتر شده و ایمنی آنها افزایش می یابد.
همچنین مصرف "روی" منجر به کاهش بروز آسیب های کف پا در طیور یا Pododermatits می شود.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com