نهاده های دامی روی آب و وعده های سر خرمن

نهاده های دامی روی آب و وعده های سر خرمن
شنیده ها حاکی از آن است دولت از واردکنندگان و تولید کنندگان خواسته است نهاده های دامی را با ارز مبادله ای ترخیص کنند تا بعدا مابه التفاوت آن با ارز مرجع از محل یارانه ها به آنان پرداخت شود. در این میان برخی اقدام کرده و طبعا قیمت محصولات خود را بر این اساس تنظیم می کنند و بعضی نیز همچنان منتظرند. البته پیشاپیش نمی توان قضاوت کرد که این مابه التفاوت پرداخت می شود یا نه اما عجالتا هم تولید کننده و هم مصرف کننده بهای آن را می پردازند.
آنچه اکنون می توان گفت این است که ترخیص نشدن نهاده های دامی سرگردان بر روی آب، تولیدکنندگان را آزار می دهد و بیم آن می رود که دود آن بیش از پیش به چشم مصرف کننده برود و موجب گرانی بیشتر اقلامی چون مرغ و تخم مرغ در آینده نزدیک شود.
دستور دولت برای تخصیص ارز 1226 تومانی به نهاده های دامی تا کنون به تمامی اجرایی نشده است. دولت قول داده بود ما به التفاوت ارز مرجع با ارز مبادله ای را از محل یارانه ها پرداخت کند. برخی از تولید کنندگان البته با ارز مبادله ای ترخیص کرده اند و طبعا بر این اساس قیمت گذاری خواهند کرد و چنانچه بعدتر مابه التفاوتی دریافت کنند باز از جیب مصرف کننده رفته است.
گفته می شود بانک مرکزی منتظر دستور جدیدی از جانب دولت است و وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت جدید باید مجددا دستور تازه ای صادر کند.
نگرانی دیگر این است که استمرار این وضعیت انگیزه جوجه ریزی در فصل پاییز را کاهش دهد و بلاتکلیفی تولید کنندگان موجب افزایش قیمت شود حال آن که معمولا در فصل پاییز قیمت مرغ کاهش می یابد.
اگر دولت قصد دارد این یارانه را بپردازد جا دارد سریع تر این کار را انجام دهد تا تولید کنندگان متضرر نشوند و اگر قصد پرداخت ندارد و همان ارز مبادله ای مبنا خواهد بود تکلیف تولید کنندگان روشن شود چرا که در وضعیت کنونی عملا تولیدکنندگانی که از نقدینگی و امکانات بالاتری برخوردارند به این مابه التفاوت به مثابه یک وجه فوق العاده می نگرند و قیمت گذاری را بر اساس ارز نزدیک به 2500 تومان انجام می دهند نه 1226 که واقیت بیرونی خود را از دست می دهد.
ضمن این که سرگردانی نهاده های دامی بر روی آب به خودی خود نیز هزینه زاست و هر روز قیمت تمام شده را بالاتر می برد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت کارکرد دوگانه ای دارد. از یک سو باید حامی تولید کننده باشد. با این رویکرد تخصیص ارز مرجع یا پرداخت وجه جبرانی ضرورت دارد. از جانب دیگر وظیفه دارد از مصرف کننده حمایت کند. اکنون اما هر دو زیان می بینند. تولید کننده بلا تکلیف است و مصرف کننده نیز قدرت خرید خود را از دست می دهد. پس، اقدامی باید، پیش از آن که بیش از این دیر شود.

 
نظرات شما
  •  

    یوسفی گفت : ۹۲/۰۶/۱۶

    امروز ۲۰۰۰۰هزار مرغ را به خاطر نبود ذرت بار گیری کردم

    پاسخ...
  •  

    ارش اخوت گفت : ۹۲/۰۶/۱۷

    زندگی مردم سخت است. تولید کننده بدلیل ریسک بالا نمی تواند کار کند در نتیجه پرداخت اقساط مشکل میشود کارگران بیکار میشوند.میدانید که یک مرغداری 20000قطعه ای بجز 4 کارگر خودش 25 نفر در روز مرتبط شعلی دارد . چه کسی جوابگو است.....

    پاسخ...
  •  

    ضرغامي مرغدار گفت : ۹۲/۰۶/۱۷

    فقط كلك زدن ودروغ فايده ندارد.
    در اول اين ماحرف ااز وارد شدن ذرت وسويا حرف ميزدند وقول وارد شدن نهاده ها را دادند و با كاركروه دروغي قيمت مرغ ثا 4350 اعلام كردند تا قيمت اعلام شد دوباره احتكار ذرت وسويا شروع شد.
    از دولت ومسولين ميخواهيم به جاي دروغ به فكر توليد كننده وما توليد كنندها هم بايد در همان محل قيمت كذاري خاضر شويم واز ان مسولين بي سواد كه 4350 قيمت مرغ را اعلام كرند سوال كنيم بر كدام مبنا قيمت كذاري كردند
    ما مرغداران ساكت وارام قرض ميكنيم وذرت وسويا ميخريم ما بايد از خواب بيدار شوي

    پاسخ...
  •  

    مرغدار بدبخت گفت : ۹۲/۰۶/۱۷

    بابا کم غر بزنین مثل من مرغداریتونو بدین اجاره به یه بدبختی دیگه راحت بشین!!!

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com