واکاوی مشکلات دامداران کردستانی

واکاوی مشکلات دامداران کردستانی
میزگرد بررسی مشکلات عشایر کردستان در حالی برگزار شد که به دلیل بی‌توجهی به تولیدات در روستاها، ۴۰۰ هزار رأس از جمعیت دامی کردستان کاهش یافته است.

پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ظهر امروز در میزگرد بررسی مشکلات دامداران و عشایر استان کردستان که در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری فجر این شهر برگزار شد، از کاهش 400 هزار راس جمعیت دامی استان خبر داد و اظهار داشت: دامداری در کردستان به صورت سنتی و هوارنشین دنبال می‌شود و باعث این وضعیت شده است.

وی گفت: زمانی استان کردستان تأمین‌کننده دام سبک کشور بود اما چند سالی است که از کانون تولید فاصله گرفته‌ و روستاها به سکونتگاه‌هایی تبدیل شده که روستانشینان با تولید غریبه شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اذعان به اینکه فاصله گرفتن از کانون تولید، باعث مهاجرت روستانشینان به شهرها، حاشیه‌نشینی و مشکلات عدیده‌ای شده است، تصریح کرد:

وی با تاکید بر اینکه صنعت دامی کشور نیازمند حمایت جدی است، اذغان داشت: در گوشت قرمز 80 هزار تن ناترازی داشتیم که الان به 200 هزار تن رسیده و باید از کشورهای دیگر واردات داشته باشیم.

اسکندری بیان کرد: اگر واردکننده بخواهد گوشت وارداتی مشابه کیفیت تولید داخل را تأمین و وارد کند، باید مبلغ زیادی برای آن پرداخت کند، در حالی‌که با توجه بیشتر به ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در روستاها، می‌توان تولید را رونق بخشید.

80 درصد از واکسیناسیون دامی در کردستان رایگان است
کامران زیباکردار مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با اشاره به اینکه 10 شبکه دامپزشکی و 200 مرکز زیرمجموعه همچون داروخانه در سطح استان فعال است، اظهار کرد: 80 درصد از واکسیناسیون دامی به صورت رایگان در کردستان انجام‌ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اکیپ‌های دامپزشکی در روستاها حضور یافته و خدمات رایگان با نگاه یکسان به همه روستاها ارائه می‌شود، گفت: دامداران برای پرداخت بهای خدماتی همچون واکسیناسیون بیماری‌های واگیر که فعلا رایگان نیست، با مشکل مواجه هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان احداث مراکز دامپزشکی را نیازمند وجود فارغ‌التحصیلان و اعمال مشوق‌های معافیت مالیاتی دانست و تصریح کرد: این آمادگی را داشته که با همراهی بسیج اعتبار این واکسن‌ها را نیز تامین کرده تا این خدمات نیز رایگان شود.

وی از وجود 1.5 میلیون دام سبک و سنگین در دو هزار واحد در سطح روستاهای استان خبر داد و افزود: 25 بهره‌بردار در کردستان اقدام به نگهداری و پرورش دام کرده که متوسط هر بهره‌بردار 55راس دام را در استان نگهداری می‌کنند. 

زیباکردار خاطر نشان کرد: در شش ماهه نخست سال‌جاری 4میلیون و 700 هزار واکسیناسیون بر علیه بیماری‌های مختلف این حوزه در استان انجام داده که از این میزان 86 درصد به صورت رایگان و 14 درصد بهادار انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان اعلام کرد: در شش ماهه نخست سال‌جاری 55 میلیارد ریال خدمات در بخش قراردادی جهت انجام واکسیناسیون در سطح استان انجام شده است.

فعالیت 68 هزار بهره‌بردار مراتع در کردستان
«بهزاد شریفی‌پور» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: از وسعت دو میلیون و 900 هکتاری استان، یک میلیون‌ و 700 هزار هکتار معادل 62 درصد از پهنه را جنگل، مراتع و عرصه‌های طبیعی تشکیل می‌دهد.

وی از وجود 2 هزار گونه گیاهی در استان خبر داد و گفت: 25 درصد ارزش علوفه‌ای داشته و 8 برابر این میزان ارزش محیط‌زیستی دارد.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان کردستان خاطر نشان کرد: مراتع کشور با وسعت 85 میلیون هکتار بیش از نیمی از مساحت ایران را به خود اختصاص داده و در استان نیز یک میلیون و 480هزار هکتار؛ 48 درصد مرتع است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع 68 هزار خانوار روستایی کردستان بهره‌بردار بخش مراتع هستند، افزود: سالانه 625 هزار تن علوفه در استان تولید می‌شود که 6.5 درصد علوفه کشور را به خود اختصاص داده است.

شریفی‌پور عنوان کرد: 80 درصد علوفه در مراتع بومی و 20 درصد به صورت دستی کشت و تأمین می‌شود.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان کردستان نیز مدعی شد: بر اساس گفته بر اساس قانون همه بانک‌ها باید 20 تا 30 درصد از تسهیلات‌شان را در بخش کشاورزی هزینه کنند که عملی نمی‌شود.

در این نشست تعدادی از دامداران و عشایر استان کردستان نیز به نمایندگی از این قشر به ارائه مشکلات و مطالبات خود از جمله احداث محل نگهداری و سکونتگاه دام، تسهیلات و حمایت از تولیداتشان پرداختند.

قرائت قطعنامه دامداران و عشایران در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در کشت و کشتار مردم فلسطین پایان بخش این میزگرد بود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com