واگذاری واردات فرآورده‌های دامی خام به بخش خصوصی

واگذاری واردات فرآورده‌های دامی خام به بخش خصوصی
رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی ایران گفت: حالا که وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته به مدیریت بازار گوشت قرمز اشراف کامل پیدا کند ، دولت تنظیم بازار گوشت را به بخش خصوصی واگذار کند .
نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با محوریت بررسی مشکلات واردکنندگان و فعالان فرآورده‌های خام دامی در اتاق ایران برگزار شد.
فرهاد آگاهی رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی ایران به حضور شرکت‌های شبه دولتی در واردات فراورده‌های دامی اشاره کرد و گفت: تعدادی از شرکت‌های شبه دولتی ارز و ریال را ارزان‌تر از بخش خصوصی دریافت می‌کنند و این موضوع فضای نابرابر رقابتی را برای فعالان بخش خصوصی ایجاد کرده است.
فرهاد آگاهی حضور افراد بی‌تجربه در عرصه واردات گوشت را از مشکلات واردکننده‌های گوشت بیان کرد و گفت: افرادی که تخصصی در موضوع واردات دام ندارند هم در بازار خارج مشکل ایجاد می‌کنند و هم با واردکردن گوشت بی‌کیفیت به بازار داخل هم آسیب می‌زنند.

رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی ایران عدم برنامه‌ریزی برای تأمین کالاهای اساسی مانند گوشت را هم از مشکلات دیگر دانست و گفت: میانگین قیمت سالیانه گوشت در سال باید به‌گونه‌ای باشد که خانواده‌ها در دهک‌های پایین جامعه و با حداقل دریافت دستمزد هم بتوانند سهم پروتئین گوشتی موردنیاز خود را تأمین کنند. ولی متأسفانه به نظر می‌رسد این تقاضای عمومی پاسخ داده نمی‌شود و با این وضعیت ممکن است هر سال سهم گوشت از سبد غذایی خانوارها کم‌‌تر ‌شود.
آگاهی در این زمینه گفت: به دنبال اجرایی شدن قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی متولی تنظیم بازار گوشت است، ولی به نظر می‌رسد این وزارتخانه هنوز نتوانسته نسبت به مدیریت گوشت قرمز اشراف کامل پیدا کند و دلیل آن نیز به دو مؤلفه عدم اعتماد به بلوغ بخش خصوصی و عدم تمایل به واگذاری امور تصدی‌گری از سوی دولت باز می‌گردد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران یکی دیگر از مشکلات این حوزه را افزایش بی‌دلیل تعرفه‌های وارداتی دانست و گفت: سال گذشته وزارت جهاد بدون آینده‌نگری و دلیل مشخص تعرفه واردات را افزایش داد و الآن می‌بینیم که قیمت دام و گوساله نسبت به سه سال گذشته سه برابر شده است.
آگاهی، راه‌حل بسیاری از مشکلات را تشکیل نهاد تنظیم گر یا رگولاتوری و سپردن امور تنظیم بازار به بخش خصوصی دانست و گفت: با تشکیل نهاد رگولاتوری در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه واردات فراورده‌های دامی خام و سپردن امور اجرایی به بخش خصوصی بسیاری از مشکلات این حوزه رفع می‌شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com