کاهش بیماری‌های دامی در قم

کاهش بیماری‌های دامی در قم
مدیر کل دامپزشکی استان قم از کشتار ۳۱۱ هزار رأس دام سبک و ۵ هزار گاو و گوساله طی ۶ ماهه نخست سال در قم خبر داد.
مهدی رفیعی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه هفته دامپزشکی از هشتم مهرماه آغاز و تا ۱۴ مهرماه نیز ادامه می‌یابد، افزود: ‌روز ۱۴ مهرماه نیز با عنوان روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده است.
وی با اشاره به نامگذاری روزهای هفته دامپزشکی با عناوین خاص افزود: روز هشتم مهرماه با عنوان روز آموزش و تحقیقات دامپزشکی، روز نهم مهرماه با عنوان کارآفرینی و اشتغال پایدار، دهم مهرماه با عنوان ارائه خدمات دامپزشکی و استقرار عدالت در مناطق روستایی و عشایری، ۱۱ مهرماه با عنوان تضمین بهداشت و سلامت خوراک دام، ۱۲ مهرماه با عنوان تضمین کیفیت و اثربخشی دارو و فعالیت‌های بیولوژیک، ۱۳ مهرماه با عنوان تضمین بهداشت و سلامت دام و ۱۴ مهرماه با عنوان سلامت غذا از مزرعه تا سفره نامگذاری شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان قم بیان کرد: طی ۶ ماهه نخست سالجاری در راستای کنترل بیماری‌های دام و طیور بیش از ۲۵۰ هزار رأس گاو و گوساله و ۹۵۰ هزار رأس گوسفند و بز واکسیناسیون شدند.
وی گفت: از ابتدای سال تاکنون تعداد ۱۹ هزار رأس گاو مورد تست سل و ۱۶ هزار رأس گاو نیز مورد تست بروسلوز قرار گرفتند.
سمپاشی ۸۵ هزار متر مربع جایگاه دامداری
رفیعی عنوان کرد: طی ۶ ماهه نخست سالجاری ۸۵۰ هزار متر مربع جایگاه دامداری در مناطق روستایی تحت پوشش سمپاشی و مبارزه با بیماری‌های دامی در بخش‌های روستایی قرار گرفتند، همچنین ۱۲۰ هزار متر مربع جایگاه دامداری نیز جهت کنترل بیماری‌ها سمپاشی شدند.
وی بیان کرد: طی این مدت بیش از ۸۸ میلیون انواع واکسن‌های طیور در استان مورد استفاده قرار گرفته است.
مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: ۱۰ میلیون قطعه طیور طی ۶ ماهه نخست سال کشتار شده که حدود هشت تن در خط کشتار غیر قابل مصرف شناخته شده است، همچنین ۳۱۱ هزار رأس گوسفند و بز و پنج هزار رأس گاو و گوساله در کشتارگاه‌های استان کشتار شده است.
وی بیان کرد: بیش از ۱۱ هزار نوبت بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی طی این مدت انجام گرفته است.
رفیعی در خصوص اقدامات آزمایشگاهی انجام گرفته توسط دامپزشکی افزود: طی ۶ ماهه نخست سال بیش از ۶۴ هزار مورد انواع آزمایش‌های تشخیصی جهت شناسایی بیماری در آزمایشگاه‌ها انجام شده است.
کلیه دام‌ها و فرآورده‌های خام دامی برای حمل نیازمند گواهی دامپزشکی هستند
وی در خصوص اقدامات قرنطینه‌ای نیز افزود: ۳۷ هزار و ۸۰۰ گواهی حمل بهداشتی توسط دامپزشکی صادر شده است زیرا کلیه دام‌ها و فرآورده‌های خام دامی برای حمل نیازمند گواهی دامپزشکی هستند.
مدیر کل دامپزشکی قم بیان کرد: ورودی دام به میدان دامشهر قم طی ۶ ماهه نخست سال ۳۲۲ هزار رأس گوسفند و بز و همچنین ۹ هزار و ۶۰۰ رأس گاو و گوساله بوده است.
وی گفت: از دیگر فعالیت‌های دامپزشکی استان قم صدور تأییدیه‌های صادراتی است که ۸۵ مورد تأییدیه صادراتی برای محموله‌ها صادر شده که شامل ۹۵۲ تن تخم مرغ، هزار تن دنبه گوسفندی، ‌۳۰۰ تن خوراک طیور و ۱۰۸ هزار قطعه جوجه پولت بوده است.
رفیعی بیان کرد: به منظور نظارت بر کنترل بیماری‌ها بیش از ۹ هزار مورد بازدید و مراقبت فعال و غیرفعال از واحدهای دامداری و مرغداری استان توسط دامپزشکی طی ۶ ماهه نخست سال صورت گرفته است.
وضعیت بیماری‌های دامی رو به کاهش است
وی با بیان اینکه وضعیت بیماری‌ها طی ۶ ماهه نخست سال رو به کاهش است، افزود: تلفات مرغ گوشتی استان نسبت به ۶ ماهه نخست سال ۶ درصد کاهش، درصد تلفات مرغ تخمگذار استان نسبت به ۶ ماهه نخست سال سه و هفت دهم درصد کاهش و تلفات تب برفکی ۴۶ درصد کاهش، بیماری سل گاو ۷۰ درصد کاهش، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ۳۰ درصد کاهش داشته است.
مدیر کل دامپزشکی استان قم بیان کرد: در خصوص بیماری لمپی اسکین که سال گذشته استان قم را درگیر کرده بود امسال خوشبختانه بیماری تنها در یک گاو مشاهده شده بود.
وی گفت: تفاهم نامه‌ای با سازمان محیط زیست در خصوص پایش و بررسی کانون‌های بیماری نشخوارکنندگان کوچک وجود ندارد.
رفیعی عنوان کرد: صدور پروانه‌های بهداشتی دامداری و مرغداری به دامپزشکی از شهریورماه واگذار شده است.
وی بیان کرد: طرح پایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان قم همزمان با سراسر کشور اجرا می‌شود.
مدیر کل دامپزشکی استان قم در خصوص استقرار سامانه ردیابی اسب نیز افزود: این اقدام برای نخستین بار در استان قم اجرا می‌شود که کلیه اسب‌هایی که در باشگاه‌های سوارکاری هستند ثبت اطلاعات شده و در سامانه ثبت می‌شوند.
وی در خصوص اجرای طرح ردیابی مرغ افزود: این طرح پس از ابلاغ کشوری در استان قم عملیاتی می‌شود و روی پاکت مرغ کد رهگیری ثبت می‌شود و چنانچه شماره مرغ به سامانه ۳۰۰۰۰۹۱۸۳ پیامک شود اطلاعات بهداشتی مرغ اطلاع رسانی می‌شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com