کمبود علوفه جبران شدنی است

کمبود علوفه جبران شدنی است
تعدادی از مهندسان جوان کرمانشاهی در ابتکاری جالب یک تن علوفه سبزغنی شده را در مکانی به مساحت 40متر مربع تولید کردند.
مهندس روح الله خان بیگی مدیر تولید مزرعه سبز زاگرس در خصوص این ابتکار جالب گفت: در پی خشکسالی های چند سال اخیر کشور و بویژه استان کرمانشاه و کاهش شدید علوفه و مشکلاتی که از این قبیل برای دامداران ایجاد شد به همراه تعدادی از کارشناسان در رشته های مختلف تصمیم گرفتیم در جهت مقابله با این مشکل راه کاری اتخاذ کنیم.
وی افزود: در این راستا بعد از تحقیق و صرف هزینه های بسیار و آزمایشات متعدد اقدام به احداث مزرعه سرپوشیده ای کردیم که از طریق آن بتوان در تمامی فصول سال با کمترین میزان مصرف آب و انرژی علوفه تازه و مرغوب جهت استفاده دام تهیه کرد.
مهندس خان بیگی در ادامه با تشریح جزئیات فنی احداث این مزرعه تصریح کرد: بعد از تحقیقات و آزمایشات مقدماتی و حصول نتیجه در اولین گام اقدام به احداث مزرعه سرپوشیده در مساحت 40متر مربع نمودیم که با توجه به میزان برداشت نهایی می توان به جرات گفت که تولید این مزرعه معادل تولید 40هکتار زمین است.
وی با اشاره به تکنولوژی ساخت این مزرعه گفت: این مزرعه نمونه خارجی دارد اما نمونه ای که تیم ما احداث کرده دارای مزیت های بسیار زیادی نسبت به مشابه خارجی آن است از طرفی به لحاظ مالی نیز قابل مقایسه با مشابه خارجی نیست ضمن اینکه مزرعه ما کاملاً از تکنولوژی بومی استفاده کرده است و نمونه آن در کشور وجود ندارد.
مدیر تولید "مزرعه سبز زاگرس" با اشاره به نمونه های تولید شده در این مزرعه و مزیت های نسبی آن گفت: در این مزرعه هر گونه علوفه ای که دام و طیور نیاز داشته باشند قابل تولید است و تست های لازم در این زمینه صورت گرفته ضمن اینکه هم اکنون مزرعه در حال تولید انبوه علوفه تازه جو است.
وی افزود: علوفه تولیدی این مزرعه هیدرو پونیک غنی شده است و این برای اولین بار در کشور است که علوفه تولیدی بدون افزودنی غنی شده است.
مهندس خان بیگی در ادامه با اشاره به مزایای استفاده از علوفه سبز گفت: در صورتی که دام در تمام طول سال از علوفه سبز و تازه استفاده کند قادر خواهد بود تغییرات چشمگیری در تولید انواع محصولات دامی بوجود آورد که می تواند تحول بزرگی در صنعت تولید دام و محصولات آن باشد.
وی کاهش هزینه های تولید محصولات دامی،افزایش بهداشت به دلیل تولید در محیط ایزوله،افزایش دو قلو و چند قلو زایی،افزایش تولید و کیفیت محصولات دامی و خوش خوراکی و عدم وجود نفخ در معده دام را از دیگر مزایای استفاده از علوفه سبز غنی شده عنوان کرد.
مدیر تولید "مزرعه سبز زاگرس" با تاکید بر ویژگی خاص علوفه تولید شده توسط این مزرعه خاطر نشان کرد: قابلیت هضم بالا به میزان 85تا95درصد به خاطر دارا بودن آب میان بافتی،دارا بودن مواد ماکرو از قبیل،پروتئین،کربو هیدرات،چربی،آب درون سلولی،فیبر،شکر از جمله دیگرمزایا و ویژگی های خاص تولیدات این مزرعه است.
وی وجود انرژی بالا به میزان 354کیلو کالری در صد گرم،انواع ویتامین هایB1-B2-B3-B5-B6-C-A وE و کلسیم،آهن،منگنز،منیزیم،پتاسیم،سدیم،روی،مس،سلنیم،آرسنیک فسفر کبالت و ... را از دیگر ویژگی های علوفه تولید شده توسط "مزرعه سبز زاگرس" عنوان کرد.
مدیر تولید "مزرعه سبز زاگرس" در پایان آمادگی این مزرعه را برای تامین خوراک دام در هر نقطه در استان به هر میزان اعلام کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com