کنترل قیمت مواد غذایی با تمرکز بر تولید نهاده‌های دامی

کنترل قیمت مواد غذایی با تمرکز بر تولید نهاده‌های دامی
در شرایطی که 70 درصد قیمت محصولات پروتئینی متاثر از قیمت نهاده‌هایی است که امکان تولید آنها در داخل وجود دارد، هم‌چنان کشور وابستگی بالایی به واردات این نهاده‌ها دارد.
طی روزهای گذشته قیمت محصولات پروتئینی، لبنیات و دیگر محصولات غذایی تا 70 درصد هم رشد کرده که اگر از مسئله دلار و جو روانی بازار بگذریم نقش تامین نهاده‌های ارزان قیمت برای تولید‌کنندگان را نباید نادیده بگیریم.
نهاده‌هایی که در کشور مصرف می‌شود عمدتا وارداتی است و البته تولید داخل هم به دلایل مشکلات کشاورزی با قیمت بالاتری توسط کشاورزان تولید می‌شود و در کنار برخی مشکلات زنجیره تولید، باعث بالا رفتن قیمت نهایی تولید و نهایتا فشار بردوش مردم می‌شود.
به گزارش بلومبرگ در بازارهای جهانی قیمت ذرت 2/25 دلار در هر بوشل افزایش یافت. هر بوشل معادل 25/4 کیلوگرم است،‌ به دلیل وارداتی بودن این محصول معمولا قیمت داخل هم متاثر از قیمت بازارهای جهانی است.
ذرت یکی از مهم‌ترین نهاده‌های دامی است که در پرورش دام و استحصال محصولات پروتئینی استفاده می‌شود.
ایران در تولید این محصول خودکفا نیست و ششمین کشور واردکننده این محصول در جهان محسوب می‌شود. ۷۰ درصد قیمت تمام‌شده محصولات دامی و پروتئینی مربوط به قیمت نهاده‌های دامی است، اما کشور ایران در تولید این محصول ضعیف است و با تولید 896 هزار تن ذرت در سال در رتبه 62 دنیا قرار دارد.
نیاز کشور به ذرت دانه‌ای سالیانه 6 میلیون تا 6 میلیون و 500 هزارتن برآورد می‌شود اما میانگین تولید سالیانه ذرت دانه‌ای حدود یک میلیون و 800 هزار تن است.
حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در این مورد گفت: «قیمت نهاده‌ها در داخل کشور متأثر از قیمت‌های جهانی است».
طی چند ماه گذشته قیمت مرغ در کشور بیش از سه هزار تومان در هر کیلو افزایش یافت. بسیاری از تولیدکنندگان افزایش قیمت نهاده‌های دامی را عامل بالا رفتن قیمت مرغ
 می‌دانند.
یکی از راه‌های پایین آوردن قیمت تمام‌شده تولید، تأمین نهاده‌های دامی در زمان مناسب و قیمت مناسب است. جای سوال است که چرا با تنوع آب و هوایی و شرایط مناسب کشور که تقریبا این گیاه از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب امکان رشد دارد، ما جایگاه ششم واردات و جایگاه  62 تولید را داریم، این در حالی است که همواره افزایش‌های شدید قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و گوشت را در کشور شاهد هستیم که بخش اعظم آنها به خاطر قیمت نهاده‌ها است.
همت دولت برای خودکفایی به ویژه در محصولات اساسی مانند ذرت می‌تواند راهگشای تولید کم‌هزینه محصولات دامی و پروتئینی شود، در این صورت قیمت بازار نیز کاهش خواهد یافت.
در روش کنونی هر چه قیمت تمام‌شده بالا برود، تولیدکنندگان قیمت را در بازار افزایش می‌دهند که در این حالت تنها بار این مشکلات را مردم بر دوش می‌کشند. راه صحیح آن است که با پایین آوردن قیمت تمام‌ شده، یعنی با اعمال مدیریت درست بار از دوش مردم برداشته شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com