گرانی علوفه فرصتی برای سودجویی دلالان دام عشایر

گرانی علوفه فرصتی برای سودجویی دلالان دام عشایر

به گزارش فارس از کهگیلویه، سیدخداداد اجتهادی در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح ساختار اجتماعی جامعه عشایری اظهار کرد: عشایر قشر مولد جامعه، کم‌توقع و خدمتگزار هستند.
رئیس امور عشایر کهگیلویه با بیان اینکه خدمات‌رسانی به قشر عشایر لذت‌بخش و نشاط‌آور است، زندگی ساده و بی‌ادعای عشایر را مورد اشاره قرار داد و گفت: به رغم مشکلات و گرفتاری، اما همواره سخت‌کوش در تامین بخش مهمی از نیازهای غذایی و صنایع‌دستی را تامین می‌کنند.
اجتهادی خشکسالی را از مهمترین چالش‌های جامعه عشایر عنوان و با بیان اینکه کمبود میزان بارندگی در سال گذشته خسارات سنگینی به پیکره عشایر وارد کرد، تصریح کرد: کاهش نزولات آسمانی کوچ بهاره عشایر را از 25 اردیبهشت به فروردین تغییر داد.
این مسئول خدمات‌دهی به عشایر شهرستان‌های چرام و لنده را در حیطه وظایف امور عشایر کهگیلویه دانست و افزود: کار آبرسانی به عشایر این سه شهرستان با سه تانکر سیار انجام می‌شود.
وی بهسازی چشمه‌ها در مناطق ییلاقی و احداث منابع ذخیره آب، تکمیل ابنیه فنی در مسیر عشایر، احداث پل و منابع ذخیره آب کشاورزی را از جمله خدمات امور عشایر برشمرد و گفت: در منطقه عشایری کوه سیاه برکه‌هایی برای ذخیره آب مصرفی دام و نیز منبع ذخیره آب شرب احداث شده است.
اجتهادی از بازگشایی جاده‌های عشایری در سه شهرستان خبر داد و گفت: کار بازگشایی 200 کیلومتر جاده عشایری در لنده، 500 کیلومتر در کهگیلویه و 400 کیلومتر در چرام در حال انجام است.
این مسئول جامعه عشایر را به رغم پتانسیل‌ها و توان بالقوه اما فاقد انگیزه خواند و گفت: منحنی رشد در تولیدات عشایری منفی است.
اجتهادی با بیان این‌که کشش بازار، گرانی علوفه، خشکسالی و دیگر عوامل عشایر را با چالش‌هایی مواجه کرده است سودجویی دلالان در بازار فروش دام عشایر را از عمده‌ترین مشکلات خواند و گفت: فروش پیش از موعد دام به علت مشکلات موجود انگیزه و اعتماد را از جامعه عشایر گرفته است.
رئیس امور عشایر کهگیلویه سیاسیت سازمان عشایر را بر ایجاد انگیزه در عشایر دانست و تصریح کرد: بر همین اساس طرح اسکان عشایر به صورت هدایتی و خودجوش در مناطق ییلاقی و قشلاقی اجرا می‌شود.
اجتهادی واگذاری منابع طبیعی مستعد و بلااستفاده برای بهره‌برداری، مهیا کردن زمین‌های قابل کشت و ارائه خدمات رفاهی به عشایر را از جمله برنامه‌های امور عشایر در راستای برانگیختن انگیزه در جامعه عشایر برشمرد و افزود: تلاش داریم با اجرای سیاست‌های سازمان فرزندان عشایر را ترغیب کنیم تا در کنار شغل دامپروری به کارهای کشاورزی و اشتغالزایی روی آورند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com