گروه های شغلی مرتبط با دام توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند

گروه های شغلی مرتبط با دام توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند
مدیرکل دامپزشکی استان گیلان گفت : با شروع فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه ها، احتمال بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) در گروه های شغلی مرتبط با دام وجود دارد به همین دلیل این افراد باید توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند.
سهراب عاقبتی افزود : توجه به نکات آموزشی- بهداشتی و پیشگیری برای گروه های در معرض خطر شامل اکیپ های صحرایی ، پرسنل شاغل در کلینیک های دولتی و خصوصی ، پرسنل شاغل در آزمایشگاه های دامپزشکی و پرسنل شاغل در کشتارگاه ها با هدف کنترل این بیماری مشترک بین انسام و دام در شرایط فعلی بسیار ضروری است .
وی گفت : با هدف کنترل و پیشگری از همه گیری این بیماری خطرناک استفاده از چکمه ، لباس کار سراسری و دستکش در هنگام حضور در اماکن روستایی و دامداری ها برای پرسنل اکیپ های صحرایی دامپزشکی ضروری است .
به توصیه عاقبتی این نیرو ها بایستی بازرسی البسه شخصی ، لباس کار و بدن و جستجوی حضور احتمالی کنه ها بر روی بدن و درون البسه ها را قبل از ترک محیط روستا و دامداری جدی بگیرند و در صورت مشاهده وجود کنه بر روی بدن یا درون البسه، از جدا کردن کنه و له نمودن آن با دست برهنه خودداری و با استفاده از پنس نسبت به جدا ساختن کنه از بدن یا درون البسه اقدام کنند.
وی گفت : به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه جراحت در بدن فرد چه بوسیله سرنگ و سرسوزن و وسایل و ابزار و ادوات دامپزشکی و چه بوسیله ضربات دام ، کنترل و مهار کامل دام حین عملیات واکسناسیون ضروری است .
وی افزود : ضدعفونی نمودن هرنقطه ازبدن که ترشحات خونی دام به آن رسیده باشد با هیپوکلریت سدیم 5% - محلول 2% گلوتارآلدئید – ترکیبات ضدعفونی کننده فنلیک ( 3 – 5 درصد ) ، صابون ها و ترکیبات دترجنت ، با رعایت دستورالعمل شرکت سازنده ، رعایت اصول ایمنی هنگام خونگیری از دام به منظور ممانعت از آلودگی دست ها با خون دام، جمع آوری و معدوم کردن سرسوزن های مورد استفاده در خونگیری و ضدعفونی سرسوزن های واکسیناسیون دام نیز با هدف کنترل این بیماری ضروری است .
وی به پرسنل شاغل در کلینیک های دامپزشکی نیز توصیه کرد : قبل از هرگونه اقدام نسبت به اخذ سابقه و تاریخچه کامل دام که در آن توجه لازم به مبداء اولیه دام معطوف شده ، اقدام کنند و چنانچه دام از مناطق روستایی دارای موارد مظنون به بیماری CCHF ( جمعیت انسانی ) به درمانگاه آورده شده ، باید آخرین وضعیت سمپاشی یا حمام دادن بدن دام علیه کنه ها و نیز وضعیت آلودگی دام به کنه در هنگام معاینه در درمانگاه مورد بررسی قرار گرفته و انجام هرگونه اعمال جراحی ، درمان ، سخت زایی دام و سایر موارد مشابه ( درصورت عدم وجود سابقه سمپاشی یا حمام دادن دام علیه کنه ها ) با رعایت توصیه های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه انجام پذیرد.
عاقبتی گفت : همچنین استفاده از لباس کار سراسری مناسب ، چکمه ، دستکش و ماسک در هنگام معاینه و درمان دام ، استفاده از وسایل و ادوات استریل برای معاینه ، درمان و جراحی دام و استریل نمودن هرگونه وسایل مورد استفاده در معاینه و درمان و جراحی دام بعد از اتمام کار، شستشو و ضدعفونی دست ها ( با استفاده از ترکیبات دترجنت ) بعد از انجام هرنوبت عملیات معاینه یا جراحی یا درمان دام ، تعویض لباس کار و ضدعفونی نمودن بعد از انجام کار برای این پرسنل و ضدعفونی محیط کلینیک به صورت روزانه با استفاده از ترکیبات فنلیک ( 3 تا 5 درصد ) و اجرای منظم برنامه سمپاشی ضروری است.

وی به پرسنل شاغل در آزمایشگاه های ادارات کل و شبکه های دامپزشکی استان نیز، استفاده از روپوش مناسب ، ماسک و دستکش در هنگام انجام امور روزانه و کار با نمونه های دامی اعم از خون و بافت ها و اندام های مختلف ( نظیر کبد، غدد لنفاوی و غیره ) استفاده از وسایل استریل برای انجام آزمایشات و استریل نمودن ملزومات مورد استفاده در هر روز قبل از پایان کار روزانه و ترک محیط کار، سوزاندن کلیه نمونه های دامی ارجاع شده به آزمایشگاه پس از انجام آزمایشات لازم ، ضدعفونی محیط آزمایشگاه درصورت ایجاد آلودگی با هرگونه ترشحات و بافت های دامی ( با استفاده از ترکیبات فنلیک 3 – 5 درصد ) را توصیه کرد.
وی در مورد افراد شاغل در کشتارگاه ها نیز گفت : رعایت استفاده از لباس کار سراسری مناسب ( یا روپوش ) ، چکمه ، دستکش ، ماسک و استفاده از آنها بویژه در تمام مدت بازرسی بهداشتی لاشه گوشت ، انجام معاینات قبل از کشتار و ممانعت از ذبح دام های تب دار در کشتارگاه ، نظارت بر معدوم سازی آلایشات غیر خوراکی و اندام ها و لاشه های ضبطی، خودداری از انجام معاینات و بازرسی گوشت در صورت وجود هر گونه زخم و خراش های پوستی، ضدعفونی دست ها ، وسایل و البسه بعد از انجام کار روزانه با استفاده از ترکیبات یاد شده به این افراد توصیه می شود .
عاقبتی افزود : محل نگهداری پوست در کشتارگاه ها و اصطبل نگهداری دام باید بطور منظم و روزانه شستشو ، ضدعفونی و به طور هفتگی تحت نظارت شبکه توسط سموم مناسب و مجاز سم پاشی شود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان در این مصاحبه با تائید سلامت کامل گوشت های توزیع شده در مراکز عرضه معتبر استان گفت : مردم می توانند بدون نگرانی گوشت قرمز مصرف کنند .
عاقبتی اظهار کرد : کلیه کشتارگاه های صنعتی استان مجهز به سیستم پیش سرد کن هستند و گوشت دام های ذبح شده پس از 24 ساعت نگهداری در سردخانه ها به بازار عرضه می شود.
وی افزود: مراحل بازرسی بهداشتی در کشتارگاه ها از قبیل اندازه گیری اسیدیته گوشت توسط کارشناسان دامپزشکی انجام شده و به دام های ذبح شده مهر دامپزشکی زده می شود.
عاقبتی تاکید کرد : تهیه و استفاده گوشت از مراکز غیر معتبر که به شکل غیرمجاز و در خارج از کشتارگاه ذبح و استحصال می شوند، مشکوک به بیماری بوده و خطر انتقال بیماری به افراد وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی گیلان همچنین به مصرف کنندگان توصیه کرد: هنگام قطعه قطعه کردن گوشت در منازل از دستکش استفاده کنند.
عاقبتی یادآور شد : با وجود همه تدابیر اتخاذ شده ، برای کنترل بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، مصرف کنندگان بایستی نکات بهداشتی و توصیه های ارائه شده توسط دامپزشکی را جدی بگیرند.

بیماری تب کریمه کنگو نخستین بار در سال 1944 در کریمه شیوع یافت و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام شد. در سال 1956 این بیماری در کنگو مشاهده گردید و از اینرو با توجه به نام دو مکان شیوع ، اسم تب خونریزی دهنده کریمه کنگو برای آن انتخاب شد .
ویروس CCHF به وسیله کنه هیالوما منتقل می‌شود، مخزن ویروس در طبیعت اصولا کنه‌ها هستند و گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرحند. این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصاب ها و سلاخ ها) سبب ایجاد همه‌گیری‌های ناگهانی می‌شود.
این بیماری بیشتر در مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاورمیانه عراق، هند، افغانستان، پاکستان، ایران و غرب چین مشاهده می‌شود.
بیماریCCHF در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند. دوره کمون بیماری به طور متوسط چهار روز و حداکثر 12 روز است و معمولاً تا روز چهارم علائم غیر خونریزی مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده در بیمار بروز می کند.
علائم خونریزی از روز چهارم شروع می‌شود که به صورت خونریزی از لثه‌ها، بینی، معده، روده و رحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دست ها ظاهر می‌شود.
سمپاشی منازل و اصطبل‌ها جهت کاهش کنه‌ها ، مصرف مواد ضد عفونی جهت گندزدایی توالت‌ها، محیط آلوده به خون و ترشحات بیمار در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار موثر است.

به دلیل اینکه این بیماری در دام بدون علامت است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا 24 ساعت در دمای منفی 1 تا 4 درجه سانتیگراد قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود و همچنین از خرید گوشت های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیر مجاز) خودداری شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com