۴۴ هزار آزمایش تخصصی در مراکز دامپزشکی کردستان انجام شد

۴۴ هزار آزمایش تخصصی در مراکز دامپزشکی کردستان انجام شد

مسوول آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی کردستان گفت: در نیمه نخست امسال ۴۴ هزار و ۹۷ فقره آزمایش تخصصی تشخیصی، میکروب شناسی و کنترل کیفی مواد غذایی انجام شده است.

کیومرث صمدی اظهار داشت: ۱۱ هزار و ۱۵۳ نوع آزمایش در آزمایشگاه های بخش دولتی دامپزشکی استان انجام شده است.

وی افزود: در نیمه نخست امسال یک‌ هزار و ۲۲۵ فقره آزمایش کنترل کیفی شیر خام در محل مراکز عرضه سنتی و جمع آوری شیر در ۱۲۱ مرکز انجام و منجر به معدوم سازی ۲ هزار و ۷۹۰ لیتر شیر خام فاسد شد.

مسوول آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی کردستان اضافه کرد: ۱۱ هزار و ۱۵۳ آزمایش تشخیصی سرولوژی دام و طیور، سلولی مولکولی طیور و آبزیان، میکروب شناسی مرضی و کنترل کیفی مواد غذایی در آزمایشگاه های بخش دولتی دامپزشکی استان انجام گرفته است.

به گفته صمدی در این مدت علاوه بر ارسال تعداد ۹۷۳ نمونه به ۲ آزمایشگاه همکار در استان، تعداد هفت هزار و ۴۱ نمونه مربوط به طرح پایش بیماری نیوکاسل، طرح ارزیابی سرمی بروسلوز و طرح کاهش بیماری سالمونلا مورد آزمایش است.

وی با قدردانی از خدمات آزمایشگاه بخش غیر دولتی دامپزشکی استان گفت: از خدمات این بخش انجام ۳۱ هزار و ۷۱۹ آزمایش است که از جمله آن می توان به سرولوژی، آنالیز مواد غذایی، کشت میکروبی، انگل شناسی، خون شناسی و بیوشیمی، اشاره کرد.

مسوول آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی کردستان از نظارت این اداره کل بر فعالیت ۱۳ مرکز آزمایشگاهی بخش غیر دولتی خبرداد و گفت: امسال  فعالیت یک مرکز  آزمایشگاهی در استان متوقف شد.

کردستان عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی کردستان هم اظهار داشت: در راستای برنامه دفتر طیور سازمان دامپزشکی کشور در سال ۱۴۰۱ و در اجرای رصد و پایش برنامه ملی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اقدامات کنترلی توسط این اداره کل انجام شده است.

صابر صلواتی افزود: علاوه بر تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای در واحدهای پرورش طیور، به تشکل ها، بهره برداران و مجموعه افراد و ادارات مرتبط برای آمادگی همه جانبه در مقابله با کانون های احتمالی بیماری اطلاع رسانی شد و با عنایت به دستور صریح سازمان دامپزشکی، این اداره کل ضمن تشکیل تیم های بیماری یاب و قرنطینه، به بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی جهت هوشیاری، گزارش تلفات غیر متعارف طیور اطلاع رسانی شد.

وی اضافه کرد: اعلام ممنوعیت جوجه ریزی و پولت ریزی در واحدهای مادر تخمگذار بدون تاییدیه کمیته ممیزی امنیت زیستی، انتشار هشدارهای بهداشتی، بازدیدهای سرزده اکیپ های دامپزشکی از کشتارگاه های طیور استان و نظارت بر تایید تخلیه جوجه ریزی واحدهای مرغداری از جمله  اقدامات مدیریتی در این مدت بوده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی کردستان افزود: در نیمه نخست سال  جاری هزار و ۵۲۸ بازدید از مزارع پرورشی مادر گوشتی، تخم گذار تجارتی و نیمچه گوشتی انجام و منجر به اخذ ۱۶۱ مورد نمونه برداری و انجام ۳۱۰ مورد آزمایش تشخیصی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ادامه اقدامات پایشی و مراقبت فعال در واحدهای صنعتی و طیور روستایی شد.

صلواتی تاکید کرد: تاکنون موردی از بیماری یاد شده در پرندگان حیاط وحش، طیور بومی و نیز واحدهای صنعتی استان شناسایی نشده است.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است که این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت سبب همه‌گیری در میان آنها می‌شود.

پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوآنزا محسوب می‌شوند و بوسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله، بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود.

در نوع خفیف آنفلوآنزای مرغی، ابتلا به بیماری با ریزش پرهای پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم، بیماری به سرعت در میان پرندگان شایع و باعث اتلاف شمار زیادی از آنها می‌شود.

این بیماری از طریق تجارت پرندگان زنده و پرندگان مهاجر مانند اردک‌ها و سایر پرندگان دریایی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود.

سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سابقه تماس در یک هفته قبل از مرگ پرندگان آلوده یا در مرحله واگیری و سطوح آلوده به ویروس و تب بالای ‎ ۳۸درجه از علایم بیماری آنفلوآنزای مرغی در انسان محسوب می‌شود.

پرندگان آبزی، وحشی و مهاجر بدون ابتلا بـه ایـن بیماری می‌توانند ویروس را تا مسافت‌های طولانی انتقال دهند و لازم است اقدامات پایش بیماری به صورت مستمر تشدید شود.

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده نیز می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.

در ایران منشاء این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می‌شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی وارد مناطق گرم یا معتدل می‌شوند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com