۷۲ هزار تن نهاده دامی بین دامداران خراسان شمالی توزیع شد

۷۲ هزار تن نهاده دامی بین دامداران خراسان شمالی توزیع شد
مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان شمالی گفت: ۷۲ هزار تن انواع نهاده های دامی بین دامداران استان در سال ۱۴۰۲ با هدف تنظیم بازار و حمایت از تولید کنندگان توزیع شد.

علیرضا توسلی نیا اظهار کرد:‌ این میزان نهاده دامی شامل ۴۷ هزار تن جو است که ۴۰ هزار تن جو به صورت مدت دار چهار و ۶ ماهه و هفت هزار تن جو نیز به صورت نقدی در بین دامداران استان توزیع شد.

وی تصریح کرد: ۱۰ هزار تن کنجاله سویا و ۱۵ هزار تن ذرت نیز در سال گذشته در بین دامداران این خطه توزیع شده است که از این میزان ۱۰ هزار تن مدت دار و مابقی به صورت نقدی بوده است.

مدیرکل پشتیبانی اموردام خراسان شمالی خاطرنشان کرد:‌ ارزش ریالی نهاده های مدت دار در سال گذشته پنج هزار و ۳۶ میلیارد ریال بوده است که این موضوع در تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و کمک به استمرار تولید کمک قابل توجهی داشته و موجب رضایتمندی تولیدکنندگان شد.

وی افزود: در این مدت؛ مقدار ۲ هزار و ۱۲۲ تن فرآورده های دامی شامل یکهزار و ۸۸۰ تن مرغ منجمد و ۲۴۲ تن گوشت قرمز در راستای تنظیم بازار مواد پروتئینی در سطح بازار استان توزیع شد.

توسلی نیا خاطرنشان کرد: خراسان شمالی دارای سردخانه تحت کلید گمرک بوده و در سال گذشته یکهزار و ۲۴۰ تن مرغ منجمد وارداتی ترخیص و ضمن تامین نیاز استان بخشی نیز به سایر استان های کشور ارسال شد.

خراسان شمالی با دارا بودن بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و حدود ۸۰ هزار راس دام سنگین قطب دامپروری کشور محسوب می شود.

معیشت بسیاری از مردم خراسان شمالی به این بخش گره خورده است اما تاروپود این صنعت این روزها گرفتار خشکسالی و کاهش بارندگی شده و دامداران دام های لاغر و مولد را که ذخایر استراتژیک دام محسوب می شوند به اجبار به فروش می رساندند که واسطه ها از این فرصت استفاده می کردند و دام های این قشر زحمتکش را با قیمت پایین خریداری می کردند که این امر موجب گلایه آنان شده بود.

سطح اراضی کشاورزی خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار است که حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com