5 راهکار جهت پیشگیری از التهاب در دورۀ انتقال گاو شیری

5 راهکار جهت پیشگیری از التهاب در دورۀ انتقال گاو شیری
سطح ایمنی بدن گاو شیری در دورۀ زایمان پایین می آید و برای مقابله با آن بدن گاو با واکنش التهابی پاسخ می دهد. 
اما طبق نظر Barry Bradford کارشناس غدد درون ریز، متابولیسم و تغذیۀ دام شیری در دانشگاه کانزاس این واکنش التهابی در صورتی که به بیماری حاد تبدیل شود همانند شمشیری دو لبه عمل می کند.  

التهابات حاد به دنبال تشدید فعالیت نوتروفیل ها (گلبول های سفید خون) و مبارزه با بیماری به وجود می آید؛ اما از سوی دیگر کاهش شیردهی ، ضعیف شدن باروری ، و جداسازی گاو از گله را نیز به دنبال خواهد داشت. در برخی موارد گاو شیری با التهابات شدید تا 20 درصد کاهش در شیردهی دارد. 

به اعتقاد Bradford عامل اصلی در پیشگیری از التهاب شدید به مدیریت درست در دورۀ انتقال گاو شیری بستگی دارد. او در این زمینه 5 توصیۀ زیر را دارد: 

1.مدیریت وضعیت بدنی گاو  
مدیریت وضعیت بدنی از بهترین راهکارهای ثابت شده برای به حداقل رساندن خطر التهابات در دورۀ انتقال گاو شیری است. در تمام گله ها ممکن است گاوهایی باشند که نمرۀ وضعیت بدنی آنها (BCS) بالاتر از 3.5 باشد اما چنانچه متوسط این نمره 3.0 باشد و یک سوم گله امتیاز وضعیت بدنی بالای 3.5 دارند قطعاً مشکلی در کار است. 

2.محل استقرار گاو در دورۀ انتقال 
وجود فضا و جای کافی برای استراحت و خواب گاوهای شیری که در دورۀ خشک هستند بسیار ضروری است. اگر آغل خیلی شلوغ باشد گاوهایی که آرام تر از سایرین هستند به خوراک کافی و جای خواب مناسب دسترسی نخواهند داشت و کمتر از بقیه از این امکانات بهره می برند بنابراین به هنگام زاد و ولد گوساله دچار مشکل خواهند شد. همچنین در دوره هایی که گاو دچار استرس گرمایی می شود حتماً خنک سازی مناسب برای آنها داشته باشید تا حیوان از عوارض آن در امان بماند. 


3.آنتی اکسیدان ها 
از دادن آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین E ، سلنیوم یا دیگر آنتی اکسیدان های غیر خوراکی در دورۀ انتقال برای مقابله با استرس اکسیداتیو غافل نباشید. در مطالعه ای که در همین زمینه انجام شد، مشخص شد گاوهایی که پیش از زایمان ویتامین E دریافت کردند بسیار کمتر از گاوهایی که بی بهره بودند دچار احتباس جفتی و مرده زایی شدند. 


4.رژیم غذایی آنیونی 
ثابت شده که رژیم غذایی آنیونی برای گاو شیری که در دورۀ خشک هستند باعث می شود تا کمتر دچار تب شیر شوند. در مطالعات و پژوهش های اخیر، حد نصاب کلسیم در واکنش های منفی به کمبود کلسیم افزایش یافته است (8.6 mg/dL) . 

5.تغییر سیستم ایمنی / التهاب 
ثابت شده که مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند سالیسیلات سدیم برای گاوهایی که در سومین یا چهارمین شیردهی خود هستند مفید بوده است. در این گاوها 21 درصد شیر بیشتر و 30 درصد چربی شیر بیشتر را شاهد بوده اند. این آزمایش در رابطه با ملوکسیکام که یک داروی  (NSAID) ضد التهابی غیر استروئیدی دیگر است با 10 درصد افزایش شیردهی و افزایش نرخ بقا نتیجه داده است. اما نقطه ضعف اینجاست که : مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) برای درمان التهاب پس از زایمان در حال حاضر توسط سازمان غذا و دارو تأیید نشده است. 

یکی دیگر از راهکارها استفاده از پلی فنول های گیاهی است. در یک مطالعه مشخص شد که خوراندن مکمل های حاوی چای سبز و عصارۀ زردچوبه به گاو در طی 9 هفتۀ پایانی آبستنی منجر به افزایش 10 پوندی شیر در طی هفته های 4 تا 8 شیردهی می گردد. 

یک راه دیگر می تواند افزودن مکمل هایی مثل تخم کتان یا فراورده های بازاری حاوی امگا3 غیر اشباع و یا فراورده های مخمری که برای بالا بردن سیستم ایمنی تولید شده اند به رژیم غذایی گاوها در دورۀ انتقال باشد. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com