اختلاف نظر جدی کشورهای اروپایی بر سر واردات غلات از اوکراین

اختلاف نظر جدی کشورهای اروپایی بر سر واردات غلات از اوکراین
در حالی بروکسل تلاش می‌کند تا محدودیت اعمال‌شده بر واردات غلات از اوکراین را پایان دهد که برخی کشورهای اتحادیه اروپا مخالف این اقدام هستند.


تفاهم‌نامه موقت اعمال محدودیت بر واردات گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگران از اوکراین که اوایل ماه می به جریان افتاده بود، چند روز پیش از سوی اتحادیه اروپا لغو شده است. این اقدام به اختلاف جدی بین اعضای این اتحادیه منجر شده است.

برخی کشورهای اروپایی از جمله همسایه‌های اوکراین به شدت مخالف لغو ممنوعیت ورود محصولات کشاورزی اوکراین به بازار اتحادیه اروپا هستند. از جمله این کشورها می‌توان به لهستان، مجارستان و اسلواکی اشاره کرد. این کشورها می‌گویند باید از کشاورزان داخلی خود در برابر محصولات کشاورزی ارزان‌قیمت اوکراینی حمایت کنند و نسبت به لغو ممنوعیت ورود این محصولات به کشورهای خود و بازارهای اروپایی به‌طور جدی ابراز نگرانی کرده‌اند.

البته طبق توافق محموله‌های غلات اوکراین اجازه عبور از کشورهای مذکور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته، اما امکان فروش این محصولات در بازار داخلی این کشورها وجود ندارد. مقامات اوکراینی متعهد شده‌اند تا بر صادرات محصولات کشاورزی خود کنترل بیشتری اعمال کنند و از سوی دیگر جلوی افزایش صادرات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم بگیرند.



اوکراین حتی تهدید کرده بود که علیه این تصمیم اتحادیه اروپا و کشورهای مذکور در سازمان تجارت جهانی اقامه دعوی خواهد کرد. نکته مهم اینکه لهستان و مجارستان هشدار داده‌اند در صورتی که واردات غلات اوکراین از سوی اتحادیه اروپا آزاد شود، این کشورها این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نقض کرده و به‌طور یک‌جانبه ورود محصولات کشاورزی ارزان‌قیمت از اوکراین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ممنوع می‌کنند.

ماتئوز موراویکی، نخست وزیر لهستان، اعلام کرده که ورشو به صورت یک‌جانبه واردات غلات اوکراین را از روز 16 سپتامبر ممنوع کرده است. مجارستان هم اعلام کرده که واردات 24 محصول کشاورزی از غلات و کلزا گرفته تا عسل و تخم‌مرغ از اوکراین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ممنوع کرده است. البته در این بین بلغارستان و رومانی با وجود تبعات منفی برای خود از تصمیم اتحادیه اروپا حمایت کرده‌اند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com