تقابل حمایت گرایی کشورها از تولید داخلی با تجارت و امنیت غذایی جهانی

تقابل حمایت گرایی کشورها از تولید داخلی با تجارت و امنیت غذایی جهانی
افزایش بی سابقۀ قیمت نهاده های کشاورزی و بحران غذایی جهان که به دنبال حملۀ روسیه به اوکراین به وجود آمد، نگرانی هایی را به وجود آورده که بایستی عمیقاً در مورد آن اندیشید و چاره ای یافت. 
به خصوص این امر در رابطه با تولیدکنندگان و تجار گوشت اهمیت پیدا می کند اگر که دولت ها از اهمیت مقولۀ تجارت غافل باشند و خودکفایی را با داشتن امنیت غذایی یکی بدانند.  "خودکفایی به معنای داشتن امنیت غذایی نیست. این که شما بخشی از سیستم مواد غذایی جهان باشید این امکان را به شما می دهد که دسترسی به مواد غذایی متنوعی که بنا به دلایل امنیت غذایی قادر به تولید آن در داخل کشور نیستید را برای شما مهیا می سازد. بنابراین دو مقولۀ جدا از هم هستند و نباید آن ها را با هم یکی دانست." 

با توجه به این که حدود 80 درصد جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کنند که واردکنندۀ محض هستند حملۀ روسیه به اوکراین و مسدودسازی بنادر اوکراین در دریای سیاه، بار دیگر تأکیدی بر این نکته بود که چگونه زنجیرۀ تجارت مواد غذایی کشاورزی در جامعۀ جهانی به مثابه چرخ دنده عمل می کند و وابستگی بسیاری از کشورها به لزوم یک تجارت پایدار و قابل پیش بینی را هر چه بیشتر انعکاس داد. 

در مقابل این نگرانی ها، برخی کشورهای جهان من جمله ترکیه ، اندونزی ، مصر ، مالزی ، و هند صادرات مواد غذایی پرمصرف داخلی را از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین ممنوع کردند. اگر چه کشورهای نامبرده در زمرۀ کشورهایی که انگلستان از آن ها گوشت وارد می کند نیست اما احتمال خطر واکنش دومینو وار ممنوعیت صادرات در سایر کشورها و افزایش قیمت هایی که به دنبال کمبود کالا به وقوع می پیوندد وجود دارد. 

به دنبال ممنوعیت های صادراتی برخی کشورها چنانچه بهای مواد اولیه ای نظیر نهاده و کود برای تولیدات مواد غذایی کشاورزی انگلستان بیش از پیش افزایش یابد مسلماً بر روی صادرات انگلستان هم تأثیرگذار خواهد بود. 

میزان توانایی بخش مواد غذایی کشاورزی جهان در انطباق درست با شرایط و واقعیت فعلی تا حدود زیادی به رویکرد جمعی کشورها و جریان آرام و سلیس دسترسی به اقلام و مواد اولیه بستگی دارد. 

آقای Peter Timmer استاد مطالعات توسعه در دانشگاه هاروارد اذعان داشت : "در حالی که حمایت گرایی یک واکنش اولیه و غریزی به سراسیمگی و آشفتگی بازار است؛ اما در نهایت چنانچه سیاست اکثر کشورها همین باشد که حمایت از تولید داخلی و ممنوعیت صادرات را اتخاذ کنند و بر سر راه تجارت مانع قرار دهند نتیجه ای جز آشفتگی بیشتر و پیچیدگی بسیار بسیار بیشتر شرایط نخواهد داشت!"  

ما پیش از این نیز به سوی جهانی شدن و تعامل میان کشورها حرکت کرده ایم، و فقط با تفکر "جهانی شدن کشورها" و اهمیت لزوم داد و ستد و برقراری تجارت میان کشورهاست که بحران غذایی فعلی قابل مدیریت و کنترل خواهد بود.          

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com