سهل‌انگاری در مدیریت آنفلوآنزای پرندگان جبران ناپذیر خواهد بود

سهل‌انگاری در مدیریت آنفلوآنزای پرندگان جبران ناپذیر خواهد بود
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: هرگونه اهمال و عادی انگاری در مدیریت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باعث شیوع این بیماری در منطقه شده و کنترل آن را سخت خواهد کرد.

بهلول تکلوی پیش از ظهر سه‌شنبه در جلسه ستاد کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی حوزه سلامت و امنیت غذایی که در استانداری اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: این بیماری با تهدید صنعت طیور و به دنبال آن تهدید امنیت غذایی می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات فراوان در حوزه طیور شود که آگاهسازی مردم به ویژه روستاییان در نگهداری از طیور بومی بسیار مهم و مؤثر است.

وی اشاره به فعالیت‌های شبانه روزی دامپزشکی در کنترل این بیماری خاطرنشان کرد: در حال حاضر این بیماری با موج سنگین خود به صورت جهانی همه را درگیر کرده و ابتلای یکی ازفارم های پرورش طیور مادر گوشتی در استان گیلان بر این حساسیت افزوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان در صنعت طیور را یادآور شد و بیان کرد: این استان با دارا بودن ۴۷۸ واحد مرغداری گوشتی، ۴۷ واحد پرورش مرغ مادر گوشتی، ۲۸ واحد پرورش مرغ مادر تخم‌گذار، ۵ واحد کارخانه جوجه کشی، ۴ باب کشتارگاه صنعتی طیور و صدها کارخانه، کارگاه، سردخانه‌ها و صنایع جانبی وابسته و سیستم عظیم حمل و نقل دام وطیور، فراورده‌های خام دامی و نیز نهاده‌های دامی و خوراک دام و طیور یکی از استان‌های مطرح کشور در صنعت مرغداری و پرورش طیور مطرح است.

تکلوی به تولید ۱۱ درصد جوجه یک‌روزه کشور در استان و صادرات آن به سایر استان‌ها و حتی کشورهای خارج اشاره کرد و گفت: سالانه به طور متوسط ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود که حدود ۳۰ هزار تن مصرف داخل استان بوده و مابقی به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

وی اردبیل را در تأمین گوشت مرغ به عنوان استان معین برای سایر استان‌های کشور اعلام کرد و افزود: خوشبختانه در حال حاضر مشکلی از نظر این بیماری در استان وجود ندارد و تشکیل جلسات ستاد استانی به منظور اهمیت تأمین امنیت غذایی و بالا بردن سطح هوشیاری و با هدف پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری تشکیل می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با تقدیر از تعامل و همکاری استانداری و سایر دستگاه‌های حوزه سلامت و امنیت غذایی با دامپزشکی بر همکاری مستمر رسانه‌های مختلف استان با دامپزشکی در آگاهی دهی به شهروندان در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکید کرد.

تکلوی ادامه داد: نمونه‌هایی از بروز این بیماری حدود دو ماه پیش در طیور روستایی و بومی قره آغاج و ملالار شهرستان انگوت مشاهده شد که با تشخیص به موقع در آزمایشگاه پی.سی. آر دامپزشکی که اوایل سال در استان راه اندازی شد با واکنش سریع و اقدام به موقع عملیات معدوم سازی و بهداشتی انجام شد و توانستیم بیماری را در نطفه خفه کرده و از گسترش آن به سایر واحدهای اپیدمیولوژیک جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: ما موضوع را همان موقع با شفافیت تمام اطلاع رسانی کردیم و با اخذ نمونه‌هایی که از شعاع ۱۰ کیلومتری روستاهای درگیر انجام شد هیچ مورد مشکوکی یافت نشد و بیماری مختومه اعلام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در صورت جهش ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به نوع مشترک بیماری بین انسان و دام، این بیماری می‌تواند بسیار مهلک و کشنده‌تر از بیماری کرونا باشد که در حال حاضر با اپیدمی آن در جامعه مواجه هستیم.

وی خواستار برگزاری جلسات منظم ستاد استانی با هدف آماده باش صددرصدی برای مقابله با این بیماری، تشکیل ستاد شهرستانی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به ریاست فرمانداران شهرستان‌ها در راستای بالا بردن ضریب حساسیت در نقاط مختلف استان، همکاری نیروی انتظامی در کنترل ورود و خروج طیور زنده از استان به عنوان یکی از عوامل تهدیدات اصلی در بروز این بیماری، هم افزایی و همکاری بین بخشی دستگاه‌ها در جمع آوری زنده فروشی مرغ در برخی از شهرستان‌های مرزی استان به عنوان یکی از عوامل خطرآفرین، حمایت همه جانبه از فعالان پرورش طیور صنعتی در بازسازی و نوسازی واحدهای پرورش و در نهایت تأمین اعتبار لازم به منظور مقابله با این بیماری در استان شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com