علیرغم چالش ها؛ چشم اندازی قوی برای آیندۀ مرغداری

علیرغم چالش ها؛  چشم اندازی قوی برای آیندۀ مرغداری
مسألۀ صنعت مرغداری در سال 2023 میلادی شاید همان سؤال دیدن نیمۀ خالی یا نیمۀ پر لیوان باشد. به هرحال، صنعت همچنان با مشکل گرانی نهاده و ناپایداری چشم گیری دست و پنجه نرم می کند. 
اگر دیدی مثبت بخواهیم داشته باشیم، خب تقاضا برای گوشت مرغ از آنجا که گوشتی سالم محسوب می شود همچنان بالاست. اما ذخایر جهانی اندک است. وضعیت اقتصادی در جهان گویی رو به بدتر شدن است؛ بنابراین مصرف کننده در برابر افزایش نوسانات قیمت ها و ناپایداری بازار با احتیاط بیشتری رفتار می کند و در خرید انواع گوشت ها گوشت مرغ را انتخاب می کند. 

در مقابل، صنعت نیز با توجه به تداوم افزایش هزینه هایی مثل هزینۀ خوراک، نیروی کار، توزیع و پخش، و انرژی نیاز دارد تا به تعادل دست یابد. از سوی دیگر، انفولانزای طیور نیز همچنان بر روی بخش عظیمی از تولیدات مرغداری تأثیرگذار است. 

تداوم افزایش قیمت ها 
در آخرین گزارشات فصلی خود، مؤسسۀ مالی Rabobank خاطر نشان ساخت "برآورد می شود که بهای نهاده و خوراک همچنان بالا باقی بماند حتی اگر به قیمتی زیر قیمت های بالای ثبت شده در اوایل سال جاری برسد. اگر چه قیمت ها همچنان بالا خواهد بود اما حدود 10 تا 15 درصد پایین تر از آنچه که در دومین فصل سال 2022 میلادی بود خواهد بود. 
این کاهش تا حدودی به دنبال تولیدات بالای ذرت و سویای برزیل و محصول خوب گندم و سویای امریکا می باشد. 

شاید در بخش خوراک اندکی خوش خبر بودیم اما در بخش انرژی بدین منوال نخواهد بود به خصوص در اروپا که قیمت گاز بسیار بالاست. 
هزینه های بالای انرژی در هر دو بخش فارم و فراوری تأثیرگذار خواهد بود. البته هزینه های بالای انرژی در همۀ مناطق به صورت مساوی تأثیرگذار نخواهد بود. اروپا، امریکای شمالی، و شمال شرقی آسیا مناطقی هستند که بیشتر تأثیر را از این بابت می گیرند در صورتی که در نیم کرۀ جنوبی بدین منوال نیست. 


انفولانزای طیور 
انفولانزای طیور نیز همچنان ادامه دارد و در نیم کرۀ شمالی حتی در ماههای تابستان نیز مواردی گزارش می شود. تداوم خطر شیوع این بیماری و موانعی که بر سر تولیدات مرغداری ایجاد می کند منجر به عرضۀ کم و ذخایر گوشتی اندک در این مناطق می گردد. 
اروپا، ایالات متحده و مکزیک از جمله مناطقی هستند که بیشترین میزان خسارت را به دلیل شیوع این بیماری و وجود این ویروس حتی در فصول غیر از زمستان می بینند. 

نیمۀ پر لیوان 
صنعت جهانی با بخش عرضۀ کالا سر و کار دارد و تقاضا برای گوشت مرغ نیز همچنان بالاست. 
از سوی دیگر، همۀ کشورهای جهان از وضعیت خوب بازار برخوردار نیستند. به عنوان مثال، در برزیل تولیدکنندگان از ضعیف بودنِ تقاضا در بازار داخلی آسیب می بینند. البته بهبودهایی صورت گرفته چرا که بهای نهاده ها کاهش و قیمت افزایش یافت اما بازار همچنان چالشی است. 
به همین منوال در ایالات متحده نیز افزایش ذخایر تا حدودی منجر به کاهش در سودآوری می گردد اما هر دوی این مناطق – ایالات متحده و برزیل – در بخش صادرات خیلی خوب عمل می کنند. 

در اروپا بازار بهتر است. قیمت گوشت مرغ افزایش داشته چرا که سطح تولیدات زیر سطح تولید در سال 2019 میلادی است؛ اما در چین علیرغم وجود مشکلاتی در نیمۀ اول سال، بازار رو به بهبود است.

در کشورهای جنوب شرقی آسیا مثل ویتنام ، مالزی ، بنگلادش و اندونزی به دلیل افزایش بی رویۀ قیمت ها دولت مجبور به دخالت برای کنترل قیمت ها شده است. 

به دنبال شیوع کووید 19 و انفولانزای طیور، کاهش ذخایر مرغ مادر بومی در برخی مناطق جهان مثل کشورهای لاتین امریکایی ، افریقایی ، و خاورمیانه رخ داده است.  

تجارت پر رونق 
سال 2022 میلادی شاهد افزایشاتی بی سابقه بود که برپاورد می شود تا ماهها در سال 2023 نیز همچنان تداوم داشته باشد. قیمت مرغ در سطح بازارهای جهانی بالا رفت و قیمت ران و سینۀ مرغ نیز افزایش داشته است. 

کشورهای اصلی وارد کننده مانند اروپا ، ژاپن ، عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی همگی افزایش در واردات داشتند. 
در برخی بازارها برای عربستان، افریقای جنوبی و فیلیپین قوانین واردات آسان گرفته شد تا به کنترل نوسانات کمک شود.

بیشترین میزان سودآوری در تجارت جهانی را ایالات متحد و برزیل داشتند که به ترتیب 12% و 8% در فصل دوم بود 

بخش اعظم صادرات اروپا به خاطر محدودیت های مربوط به انفولانزای طیور آسیب دید. 
همچنین انتظار می رود اوکراین با توجه به حمایتی که از سوی اتحادیۀ اروپا می شود کم کم رو به بهبود رود. ترکیه نیز انتظار می رود که از کاهش ارزش واحد پولی اش منفعت ببرد.  

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com