هشدار نفوذ سویه SAT-۲ تب برفکی به کشور

هشدار نفوذ سویه SAT-۲ تب برفکی به کشور
اداره‌کل دامپزشکی خوزستان با اشاره به شیوع و بروز بیماری تب برفکی سویه SAT-۲ در تمامی استان‌های کشور عراق و نیز بروز این بیماری در دیگر کشورهای همسایه، نسبت به خطر نفوذ این سویه اگزوتیک به کشور هشدار داد.

اداره‌کل دامپزشکی خوزستان هشدار داد: با توجه به اعلام سازمان دامپزشکی کشور، بنابر گزارش سرویس دامپزشکی کشور عراق به سازمان جهانی بهداشت دام (WOAH)، نمودار بروز کانون‌های بیماری تب برفکی با سویه SAT-۲ در تمامی استان‌های آن کشور بر خلاف انتظار، افزایشی و همراه با تلفات بوده است. همچنین گزارش‌های رسمی از افزایش روند بروز بیماری با این سویه در کشور ترکیه و بروز بیماری در کشورهای بحرین و عمان، نشان‌دهنده افزایش خطر نفوذ این سویه اگزوتیک به کشور است.

با توجه به اینکه واکسن‌های موجود در کشور قادر به ایجاد ایمنی در برابر این سویه نیستند بنابراین به منظور اطلاع‌رسانی و پیشگیری از بروز و شیوع این بیماری، از دامداران درخواست می‌شود موارد زیر را با دقت مد نظر قرار دهند:

۱.  نقل و انتقال و ورود دام به دامداری تنها با رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای انجام شود.  

۲.  نسبت به دریافت مجوز بهداشتی قرنطینه‌ای حمل دام‌ها قبل از هر گونه جابه‌جایی اقدام شود.

۳.  از خرید دام فاقد هویت بهداشتی جدا خودداری شود.

۴. حوضچه ضدعفونی ورودی دامداری، با مواد ضدعفونی کننده موثر بر ویروس‌های غیر پوشش‌دار، فعال شود.

۵. تردد افرادی که حضور آن‌ها در واحد الزامی است، شامل دامپزشک و اکیپ‌های واکسیناتور و تلقیح مصنوعی، با رعایت اصول امنیت زیستی انجام شود و کلیه افراد ملزم به استفاده از لباس و چکمه متعلق به دامداری باشند.

۶.  از تردد غیر ضروری افراد و حضور افراد پرخطر مانند دلال‌ها و خریداران دام در داخل گله تا حد ممکن جلوگیری شود.

۷.  ضدعفونی وسائل نقلیه‌ای که به دامداری تردد دارند، به ویژه خودروی حمل علوفه و شیر در زمان ورود و خروج، با جدیت و دقت انجام شود.  

۸. در صورت مشاهده هر گونه عوارض مخاطی یا علائم مشکوک به بیماری تب برفکی، مراتب فوری به اداره دامپزشکی شهرستان گزارش شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com